Öppna kategorin

Skrotpris på sågkedjor

22 inlägg 9879 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skrotpris på sågkedjor

Hammaren  
#259991 Tänkte höra om någon har koll på vad man får för skrotpris på sågkedjor? Är det järnskrot?
Stålskrot? Är det idè att spara och sälja? eller ska man kasta på återvinningen?
Jag slipar en del skördarkedjor och dom kommer osorterat, så det blir en del skrot.
Skulle vara kul att höra om någon har kunskap i skrotämnet. :smile:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

JensSkoog  
#260134 Vet at det finns dom som gör kniv av dom.

Avatar Fallback

Re: Skrotpris på sågkedjor

Blivande snickare  
#260135
JensSkoog skrev:Vet at det finns dom som gör kniv av dom.

Intressant, berätta mer! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

totte  
#260152
JensSkoog skrev:Vet at det finns dom som gör kniv av dom.


Det är väl svärden du menar då?

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

JensSkoog  
#260158 Känner en mycket duktig smed som gör knivar, yxar och allt annat, och han berättade at han användte kedjor som han värmde och hamrade i hop - blev mycket fina teckningar i knivsbladet av det. Ska fråga när jag träffer honom om det var nån sorts experiment, eller om han har användt tekniken ofta.

Avatar Fallback

Re: Skrotpris på sågkedjor

Blivande snickare  
#260179 Intresserant, fråga gärna honom å berätta vidare. Skulle vara kul å prova! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

Hammaren  
#260215 Då skulle jag bli rätt så trött i armen om jag ska hamra knivblad av alla mina skrotkedjor. #:-s i-) :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrotpris på sågkedjor

Tosca  
#260226 Ska man hamra mycket kan ju en stångjärnshammare vara att föredra...

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

Hammaren  
#260241 Ja jag får väl åka till Korså Bruk då, där står det några skapliga hammare bredvid vattenhjulen. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

Vardon  
#260350 Det vågar du aldrig :p

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

Hammaren  
#263830 Nu har jag kollat upp det och dagspriset ligger på 85öre kilot. Hos närmaste skrothandlare är bäst att tillägga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

JensSkoog  
#263852 Traff min känning smeden, och han jobbar med allt annat för tiden, men han lovade at om han hann med å göra en kniv av sågkädjor så skulle han säga åt mig så jag kunne få ta en bild. Men han reknade det som dubbelt så mycket arbete som en vanlig kniv.

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

Kse  
#263854 Svärd gör dom iaf knivar av, min morbror brukar hämta nått gammalt skördarsvärd dåd och då till nån gubbe som gör knivar av dom. Har dock aldrig sett hur dom ser ut, en sån vore ju lite rolig att ha.

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

Vedproducent  
#263855
Hammaren skrev:Då skulle jag bli rätt så trött i armen om jag ska hamra knivblad av alla mina skrotkedjor. #:-s i-) :smile:

Är du inte van vid Hammaren? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Skrotpris på sågkedjor

totte  
#263887 Om det är han som är hammaren bör han få ont i huvudet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).