tor 23 jan 2014, 21:54#259991
Tänkte höra om någon har koll på vad man får för skrotpris på sågkedjor? Är det järnskrot? Stålskrot? Är det idè att spara och sälja? eller ska man kasta på återvinningen? Jag slipar en del skördarkedjor och dom kommer osorterat, så det blir en del skrot. Skulle vara kul att höra om någon har kunskap i skrotämnet.
fre 24 jan 2014, 19:36#260158
Känner en mycket duktig smed som gör knivar, yxar och allt annat, och han berättade at han användte kedjor som han värmde och hamrade i hop - blev mycket fina teckningar i knivsbladet av det. Ska fråga när jag träffer honom om det var nån sorts experiment, eller om han har användt tekniken ofta.
lör 08 feb 2014, 09:36#263852
Traff min känning smeden, och han jobbar med allt annat för tiden, men han lovade at om han hann med å göra en kniv av sågkädjor så skulle han säga åt mig så jag kunne få ta en bild. Men han reknade det som dubbelt så mycket arbete som en vanlig kniv.
lör 08 feb 2014, 09:46#263854
Svärd gör dom iaf knivar av, min morbror brukar hämta nått gammalt skördarsvärd dåd och då till nån gubbe som gör knivar av dom. Har dock aldrig sett hur dom ser ut, en sån vore ju lite rolig att ha.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.