sön 12 jan 2014, 22:08#257398
Nja, det vet jag inte om det är så bra ide. Det finns som jag ser det främst två saker som säger emot detta. Dels så är de träden trädslag som kräver olika ståndorter. Lärken vill ha goda marker och är mer lämpat för goda granmarker, men med högre krav på rörligt markvatten, lärken är känslig för fuktiga partier och marker. Tallen är ett bättre trädslag på torrare marken och lägre boniteter.
Har marken bonitet och markförhållanden som lämpar sig för både tall och lärk?
Även om de förhållandena skulle stämma så har lärken en högre tillväxt i början och riskerar att överskugga tallen, vilket tallen klarar dåligt. Därmed så kommer sannolikt planteringen eller förynringen av tall vara onödig och bortkastade pengar.
Lärk och gran tillsammans ska tydligen fungera ganska bra. Men då är tanken inte att det ska vara 50/50. Slutbestånden är då tänkt att vara grandominerande. Lärken bör man ju alltid fundera på hur det ser ut med viltstammarna lokalt och eventuellt hägn. Här i sydvästra Sverige skulle jag aldrig använda lärk med tanke på timmerproduktion då rådjuren fejar sönder varenda lärk. Det kan vara en bra tanke.
Rent allmänt så tycker jag när man funderar med exoter är att kontakta Skogforsk eller SLU. Ofta så tycker jag att de har mycket bra att att säga och ofta är mycket tillmötesgående kan nog ge dig några råd.