Föryngring

Tall och lärk?

8 inlägg 9450 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tall och lärk?

erik__j  
#256551 Funderar på att plantera både lärk och tall typ varannan planta.
Eller tror ni att det skulle vara bättre med varanan gran och lärk?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tall och lärk?

alias  
#256558 Vad är det du vill uppnå, som du inte tror att du gör med ett trädslagsrent bestånd?

Personligen hade jag nog hellre blandat 50/50 tall&gran och rent lärkbestånd om man ser till hur fort de olika trädslagen växer i ungdomen.

Sen har jag övervägt plantering med varannan planta tall och varannan gran inom respektive markberedningsrad (för att förhoppningsvis minska rötrisken i granet i vissa bestånd), men det känns lite plottrigt att få med sig både och i plantbehållaren.

Vill man ha med tallen som rotrötebarriär så gör den nog mer nytta som varannan planta i markberedningsraden, men rent logistiskt så tror jag att det är enklare att köra varannan rad av resp. trädslag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tall och lärk?

rikard_e  
#256566 Tror inte du ska blanda, med tanke på lärkens växtlighet så lär du få undertryckta bestånd

Bättre då att ha endast lärk, sen ha ett bestånd med gran och tall.

Vet inte hur du ska blanda då granen gärna drar iväg snabbare än tall.

Contortatallen är ju snabbare i växt än vanlig svensk sylvestris, men vet inte hur mycket snabbare och vad du har för marker. Borde finnas killar och tjejer här som har bättre kunskap om contortatallen.


Lycka till i ditt sökande

Avatar Fallback

Re: Tall och lärk?

jannee  
#256569 Perfekt mat för rådjuren, gillar de inte det ena så duger säkert det andra.
Har själv provat med att blanda Douglas, Tall och Gran. Blev skit av alltihop, endast granen överlevde resten tog rådjuren och älgarna hand om.

Avatar Fallback

Re: Tall och lärk?

erik__j  
#257347 Jag tänkte att ha lärk och gran av två orsaker.
Ett att få en liten garanti för ev viltets.
Kunna hugga granen som julgranar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tall och lärk?

Baggböla  
#257398 Nja, det vet jag inte om det är så bra ide. Det finns som jag ser det främst två saker som säger emot detta. Dels så är de träden trädslag som kräver olika ståndorter. Lärken vill ha goda marker och är mer lämpat för goda granmarker, men med högre krav på rörligt markvatten, lärken är känslig för fuktiga partier och marker. Tallen är ett bättre trädslag på torrare marken och lägre boniteter.

Har marken bonitet och markförhållanden som lämpar sig för både tall och lärk?

Även om de förhållandena skulle stämma så har lärken en högre tillväxt i början och riskerar att överskugga tallen, vilket tallen klarar dåligt. Därmed så kommer sannolikt planteringen eller förynringen av tall vara onödig och bortkastade pengar.

Lärk och gran tillsammans ska tydligen fungera ganska bra. Men då är tanken inte att det ska vara 50/50. Slutbestånden är då tänkt att vara grandominerande. Lärken bör man ju alltid fundera på hur det ser ut med viltstammarna lokalt och eventuellt hägn. Här i sydvästra Sverige skulle jag aldrig använda lärk med tanke på timmerproduktion då rådjuren fejar sönder varenda lärk. Det kan vara en bra tanke.

Rent allmänt så tycker jag när man funderar med exoter är att kontakta Skogforsk eller SLU. Ofta så tycker jag att de har mycket bra att att säga och ofta är mycket tillmötesgående kan nog ge dig några råd.

Användarvisningsbild

Re: Tall och lärk?

towes  
#257404 En metod som prövats med gott resultat av de välkända tvillingbröderna Eriksson i sjuhärad är att anlägga rena hybridlärkbestånd, men i förväg markera ut alla bas- och stickvägar. I dessa planterar de gran som bl.a. blir julgranar (såvida inte marken är FÖR bra så avsånden mellan grenvarven blir för långa för julgran). (Själv avser jag göra tvärtom i nästa granplantering: Markera stickvägar med hybridlärk och ta ut dom när de har dimension vid granens förstagallring.)

Ett annat sätt som jag sett i samma trakter är blandning hybridlärk/björk (de hägnar för övrigt ALL lärk och löv). Fördelen med denna blandning är att båda är pionjärträd (dvs föredrar/kräver ljus) och är båda relativt snabbväxande. De bestånd jag sett var gissningsvis 12-15 år och tämligen jämnhöga. Syftet med detta försök var okänt, men jag gissar på ett experiment för skoj skull. Björken antar jag kommer tas något tidigare vid gallring.

En sak som möjligen är bra med blandning i lärkskogen är att det andra trädslaget härdar något under den period i yngre medelåldern lärken är lite vinskänslig. Det händer att unga lärkar blåser omkull innan rotsystemet hunnit breda ut sig "ifatt" efter lärkens relativt snabba tillväxtstart. Men då bör ju det andra trädslaget vara jämnhögt.

Att blanda den snabba pionjären lärk med den inte fullt lika snabba pionjären tall (som föredrar sandigare mark) är jag rädd kommer leda till undertryckta tallplantor. Men pröva gärna på ett mindre område för skoj skull (förslagsvis med hägn då båda trädslagen är vilt-mums) och återkom om några år och berätta om man hade rätt eller fel. Utan test blir man aldrig klokare. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tall och lärk?

towes  
#257407
Baggböla skrev:...Även om de förhållandena skulle stämma så har lärken en högre tillväxt i början och riskerar att överskugga tallen, vilket tallen klarar dåligt. Därmed så kommer sannolikt planteringen eller förynringen av tall vara onödig och bortkastade pengar.
...
Rent allmänt så tycker jag när man funderar med exoter är att kontakta Skogforsk eller SLU. Ofta så tycker jag att de har mycket bra att att säga och ofta är mycket tillmötesgående kan nog ge dig några råd.
Skrev på mitt inlägg innan ditt var postat varför det var oläst av mig, man kan ju annars framstå som en "copycat" vilket inte var avsikten. :smile:

Din slutkläm är dock ett mycket bra tips och en gissning är att svaret därifrån kommer bli snarlikt. Får du Erik någon ny information därifrån så berätta gärna här om den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).