Jensp skrev:Skogsvårdslagen säger.
Vid all avverkning ska av hänsyn till växt- och djurlivet, kulturmiljön och landskapsbilden buskar och enstaka träd eller trädsamlingar lämnas kvar. När det finns grova lövträd, ovanliga trädslag, träd av mycket hög ålder, döende och döda träd, hålträd, boträd och träd som kan utvecklas till boträd samt kulturpåverkade träd, ska i första hand sådana träd lämnas kvar. allMänna råd träd, trädsaMlingar och döda träd Exempel på träd, buskar och döda träd som bör lämnas kvar är- äldre vindfällen, högstubbar och torrakor,- äldre träd invid myrstackar, stenmurar, hägnader, ägogränser och i
Det förutsätter då att du som skogsägare har artkännedom, eller att du skaffat dig kännedom om allt det du beskriver. Den kunskapen är väl inget som är tvingande ? Jag gick nyligen kursen om grönt skogsbruk, jag är rätt säker på att hänsynen du nämner inte är tvingande, utan som du skriver något som man : BÖR ta hänsyn till. Men är du certifierad: skall du ta sådana hänsyn. Men jag kan ha missuppfattat det hela då kursmaterialet var minst sagt dåligt och en stor del av kursen handlade om forn och kulturminnen.
Mvh Anders.