Öppna kategorin

avverkning

22 inlägg 13227 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: avverkning

anersimyra  
#244918
Jensp skrev:Skogsvårdslagen säger.
Vid all avverkning ska av hänsyn till växt- och djurlivet, kulturmiljön och landskapsbilden buskar och enstaka träd eller trädsamlingar lämnas kvar. När det finns grova lövträd, ovanliga trädslag, träd av mycket hög ålder, döende och döda träd, hålträd, boträd och träd som kan utvecklas till boträd samt kulturpåverkade träd, ska i första hand sådana träd lämnas kvar. allMänna råd träd, trädsaMlingar och döda träd Exempel på träd, buskar och döda träd som bör lämnas kvar är- äldre vindfällen, högstubbar och torrakor,- äldre träd invid myrstackar, stenmurar, hägnader, ägogränser och i

Det förutsätter då att du som skogsägare har artkännedom, eller att du skaffat dig kännedom om allt det du beskriver. Den kunskapen är väl inget som är tvingande ? Jag gick nyligen kursen om grönt skogsbruk, jag är rätt säker på att hänsynen du nämner inte är tvingande, utan som du skriver något som man : BÖR ta hänsyn till. Men är du certifierad: skall du ta sådana hänsyn. Men jag kan ha missuppfattat det hela då kursmaterialet var minst sagt dåligt och en stor del av kursen handlade om forn och kulturminnen.
Mvh Anders.

Elmia
Avatar Fallback

Re: avverkning

Jensp  
#244920 Jo men som markägare har man fler skyldigheter än vad man tror.
Man kan ju inte hålla reda på allt men då får man fråga inspektorn eller skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: avverkning

simon d  
#244948 Jadå ju mer man vet desto tråkigare är de att äga skog...

   TS
Avatar Fallback

Re: avverkning

alias  
#245558
simon d skrev:Håller på att göra en avverkning hemma nu där det är mestadels gran. Det är den ända stora granskog vi har. Ska sälja virket till södra men när skogsinspektorn är här och springer så har han för sig att vi ska spara stora bokar och ekar överallt ändå har jag sagt att jag inte vill ha sån skit skog på min mark. Det kan var bokar som har en trädkrona på 100 m2. Blir så trött på sånna ideer som skogsinspektorn frän södra har. Men är andra skogbolag som köper virke lika hårda med cetefiering som södra är ?


NEJ, NEJ, NEJ och åter NEJ!!! Dylik idioti skall stävjas omedelbart. Har sett ett hygge på ca 0,2-0,3 ha som planterats med hybridlärk där man sparat 7-8 större bokar samt en del mindre dito.

För små hyggen är ju i sig ett gissel då det blir stor andel konkurrenszon mot angränsande skog, men det blir ju inte bättre av det här.

Hur fan tänker man som inköpare/avverkningsplanerare när man sparar så mycket otyg på ett hygge där man sen planterar ett pionjärträd (om det nu är markägarens påfund så bör man påtala de sannolika konsekvenserna för markägaren)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: avverkning

simon d  
#246081 Håller med dig Alias.
Om man nu ska plantera ett hygge och röja det så småning om, så gäller det att det blir den skog av det man planterat med och inte massa små sly bara för at de står massa såkallade (evighetsträd) ovanför plantorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: avverkning

Amatörhuggare 62  
#246123 Hej Simon, hur går det ? Har du fortfarande stora lövträd utspridda över hela ytan. Eller har du fått samla några i ett hörn. Som hänsyn.

Avatar Fallback

Re: avverkning

simon d  
#246140 Hejsan det är ganska så bra huggt kan man väl säga. Men man får nog gå upp och ta dem värsta träden som skördaren lämnade kvar. Så man kan få en lyckad föryngring i framtiden :-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).