totte skrev:Ask användes en hel del till båtspant. Basar man ask (värmer i ånga) så kan man böja det nästan hur som helst. En tunn askribba som basas kan man faktiskt slå knut på. Ek går också bra att böja med basning, det har jag själv provat när jag reparerade en gammal roddbåt på 70-talet. Fick byta en hög med spant.
Gjorde då en basningslåda, fyra brädor ihopspikade till en avlång fyrkantig låda med fast lock i ena änden och ett löst lock i den andra. Så en gammal gryta och ett fotogenkök, ett lock av nån skiva och en grov slang därifrån till ett hål i det fasta locket i lådan.
Elda som tusan så det kokar rejält och så in med spantribborna i lådan tills dom var genomvarma, sen ut med dom och böja in på plats innan det svalnar. Viktigt att det inte får ligga för länge i värmen, då blir plötsligt sprött.
Det är alltså egentligen inte fukten utan värmen som gör att det går att böja. Med lite tålamod går det att värma på annat sätt, men med ånga blir det jämnt och säkert resultat.
dwurg skrev:sälg är bra till att göra sälgpipor av =)
husqvarna_med_sthil skrev:Intressant tråd och jag skriver under på det med att värmen är det som mjukar upp träfibrerna så de går att böja utan att de spräcks isär. Detta utnyttjar ju massaindustrin innan flisen impregneras för att kunna pressa ur vätskan rejält och byta ut den mot tex lut för att lösa ut lignin innan den kokas alt chemraffineras.
Hema skrev:Jag har lite bitar av En liggandes och hade tanke på att göra en skärbräda. Skulle det funka eller avråder ni från det?
Hema skrev:Jag har lite bitar av En liggandes och hade tanke på att göra en skärbräda. Skulle det funka eller avråder ni från det?
Nolltax AB skrev:Smörkniv av en funkar med smör.
Smaksätta kött med en funkar också.
Så varför inte en skärbräda?