Socialt (mer om oss)

Virke, egenskaper och användning

76 inlägg 47113 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virke, egenskaper och användning

T Landström  
#236989 Tror iofs att dom va mer noggranna förr när man synade ut virke till sina hus och ekonomibyggnader...
Blir mörkrädd många gånger när man får se det stämplade virket som kommer till jobbet...

Själv har jag varit ute och synat ut frötällerna som jag ställa till vintern... Det kliar i hela kroppen...vill komma igång nu... ;)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237012 En tanke om gran: när jag kollat virket hos olika bygghandlare så slås jag av skillnaden mellan norrlandsgran och smålandsgran. Den senare har fler grova kvistar och ska man ex.vis göra urfasningar så måste man ibland kapa bort någon meter eller så för att inte hamna i en kvist.
Är det fler som har som har samma erfarenhet? Min erfarenhet bygger förstås bara på enstaka leverantörer.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#237016
lfq skrev:En tanke om gran: när jag kollat virket hos olika bygghandlare så slås jag av skillnaden mellan norrlandsgran och smålandsgran. Den senare har fler grova kvistar och ska man ex.vis göra urfasningar så måste man ibland kapa bort någon meter eller så för att inte hamna i en kvist.
Är det fler som har som har samma erfarenhet? Min erfarenhet bygger förstås bara på enstaka leverantörer.

Vet inte i det där tilfället, men gran är mycket varierande när det kommer til kvist och täthet beroende på vart dom vuxit, högt/lågt - bonitet, och hur tynning och gallring är bleven utförd. En annan sak som vi har erfart i Norge ät att dom mellaneuropeiska frön som blev planterad efter kriget och långt inn i femtiorna, gav träd med rent för mycket grov kvist. Finaste granen jag sett, kom från Trysil mot svenskegränsen - den va så tätvuxt och så kvistfri, att det var rena njutningen å jobba med i snickrandet.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#237023 Jomen, granen i Norrland har genomsnittligt klenare grenar. Det är naturligt urval, veka tunna grena böjer sig och lastar av snön betydligt lättare än en sån där spärrgrenig sydsvensk sak. Sen är boniteterna ochså genomsnittligt betydligt lägre, ger tätare ådring och klenare växt, även det avspeglas i grenarna. Lägre bonitet ger också lång omloppstid, så stammarna hinner kvistrensa sig mera.

Så som jag minns att jag lärde mig för mycket länge sen. Rätta mig om jag minns fel.

Användarvisningsbild

Virke, egenskaper och användning 3

Mäki  
#237029 Har ju också med att göra hur täta bestånden varit.
Det är enorm skillnad om du hugger en gran som växt ut mot en åker eller
om den växt en bit upp i skogen. Ute vid åkern är oftast boniteten högre för näringen rinner ut mot
åkern samt trädet har fått mera ljus.
Har skogen inte blivit gallrad så är den mindre kvistig.
Här i Österbotten är våra gamla granskogar oftast kvistfria (torra kvistar finns men inte färska)
upp till andra stocken.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#237080 Huggit ett tjugotals träd hos en gammel tant. Rönn, al och kjörsbär.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#237087 Körsbär å rönn e fint virke :grin:
Inget fel på al heller för den delen :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

foton  
#237097 Al är bra till träskor!

Användarvisningsbild

Virke, egenskaper och användning 2

JensSkoog  
#237128 Tar dom bästa rönnestyckerne til lite hemslöid. Rönn är oerhörd vakkert när det putsas och poleras, och dom grövste rönnstammerna här är opp mot 7", så det kan bli bra. Kjörsbär är ochså flott, men mycket svårt å turka utan att den spricket no vansinnigt. Alen ska jag la barnen såga och hugga i när jag har skogsdagar och lär bort yxa och såg. Annars är rönn och kjörsbär mycket god å elda med.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#237154 Ja, rönn är väldigt fint slöjdvirke, blir fina träskedar och sånt. Sen är rönn det bästa inhemska material vi har för att göra skaft till hammare, yxor och annat, men då skall det "segtorkas". Randbarkas och får ligga i ett ouppvärmt utrymme i minst ett år, gärna två.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#237158
totte skrev:Ja, rönn är väldigt fint slöjdvirke, blir fina träskedar och sånt. Sen är rönn det bästa inhemska material vi har för att göra skaft till hammare, yxor och annat, men då skall det "segtorkas". Randbarkas och får ligga i ett ouppvärmt utrymme i minst ett år, gärna två.

Det måste jag prova. När jag vux upp va det ask och ek som blev skaft.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#237163 Måste jag åxå prova. köpte en gammal billnäs yxa som är i desperat behov av nytt skaft! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#237166 Rönn känns mjukt och varmt att hålla i, och det är segt, starkt och elastiskt, ideala egenskaper för skaft. Ask är bra, det är också eleastiskt, ek är egentligen för hårt och omedgörligt för skaft. Elasticiteten minskar påfrestningen i händerna från stöten vid anslaget, särskilt markant för tunga släggor och liknande.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#237267
axwell skrev:Rönn används som pinnar i höräfsor, i vart fall i norra Sverige, andra traditioner längre söderut.

Min bestefar gjorde höräfsor med huvud av ask och tinder av ek, och det skulle vara yttra delen av eken. Minns inte vad räfsskaft var gjort av - möjligens ask? För tinderna sågade han et stycke av eken på ungefär 3" och klivde ute fyrkantiga stycker som passade i fyrkantiga hol i huvudet. Dom rundades framåt och kilades fast i huvudet.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#237271 Intressant :grin:
Folk har väl använt dom trädslag som funnits nära tillhands å alla verkar ju ha överlevt på sitt vis! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).