Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tack för inlägget, det var intressant läsning!
Kan gissa att det finns ett mått av "Bäst-att-vara-med-majoriteten" effekt lite här och var i spörsmålet!
Läste även i din blogg att argumentet att "VMF inte rapporterat några felaktigheter så då kan det ju inte vara fel".
Om jag förstått det hela rätt kan väl inte VMF rapportera vare sig rätt eller fel när de mäter i m3to?
Dessutom kan man ju bli lite konspiratoriskt lagd när man läser vilka som styr skutan på SDC och VMR...
http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1201
http://www.sdc.se/default.asp?id=1429&menyn=7
Har jag förstått det hela rätt så lever väl inmätningen hos Södra i ett övergångsläge, för visst är det så att mätramar för "äkta-fub" mätning ska installeras, om så, när, och vad kommer hända efter detta månne?
Jag har inte hunnit ägna så mycket tid att importera information från bloggen till forumet ännu, jag rekommenderar att besöka bloggen för mer info så länge...
Vi hörs vidare!
Några kommentarer:
VMF är i princip leverantör av omräkningstalen. Visst de mäter i m3to som inget hade hänt. Men skogsägare tror att VMF styr över allt till prisräkning fram till mätsedel. Eftersom VMF m.fl. är tysta tror många skogsägare att organisationerna inte upptäckt något problem. Sanningen är att alla har det men INGEN anser att de vill störa starka krafter med avslöjande.
En kontrollmätare försvarade fuskfubben på ett möte med att säga "Omräkningstalen är ju med 2 decimaler." Jag anser att det skulle inte bli mer rätt om det är 10 decimaler. Det är insikten om spridningen av fel som är halva problemet. Se liknelsen om att man tar fram en medeltemperatur för året i två decimaler. Inte har du särskilt god nytta v detta en viss dag. Inte blir det väl bättre om temperaturen anges med 10 decimaler.
Oklart om läget med Södras mätramar. Granen är lättare att klara barken på. Besked om funktion om en vecka till 2-3 månader har hörts.
Tallen kommer att bli svårast och det är skorpbarken som är svår att tolka.
Notera att det kommer till virkesköpare, som inte ens tänker på att installera bättre mätutrustning utan tjäna pengar på 8mmfubben.
Din upptäckt om vilka som sitter i ledningen för VMR visar att det finns inte en enda som är skogsägare.