Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 96797 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22647
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tack för inlägget, det var intressant läsning!
Kan gissa att det finns ett mått av "Bäst-att-vara-med-majoriteten" effekt lite här och var i spörsmålet!
Läste även i din blogg att argumentet att "VMF inte rapporterat några felaktigheter så då kan det ju inte vara fel".
Om jag förstått det hela rätt kan väl inte VMF rapportera vare sig rätt eller fel när de mäter i m3to?
Dessutom kan man ju bli lite konspiratoriskt lagd när man läser vilka som styr skutan på SDC och VMR...

http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1201
http://www.sdc.se/default.asp?id=1429&menyn=7

Har jag förstått det hela rätt så lever väl inmätningen hos Södra i ett övergångsläge, för visst är det så att mätramar för "äkta-fub" mätning ska installeras, om så, när, och vad kommer hända efter detta månne?

Jag har inte hunnit ägna så mycket tid att importera information från bloggen till forumet ännu, jag rekommenderar att besöka bloggen för mer info så länge...

Vi hörs vidare!


Några kommentarer:
VMF är i princip leverantör av omräkningstalen. Visst de mäter i m3to som inget hade hänt. Men skogsägare tror att VMF styr över allt till prisräkning fram till mätsedel. Eftersom VMF m.fl. är tysta tror många skogsägare att organisationerna inte upptäckt något problem. Sanningen är att alla har det men INGEN anser att de vill störa starka krafter med avslöjande.
En kontrollmätare försvarade fuskfubben på ett möte med att säga "Omräkningstalen är ju med 2 decimaler." Jag anser att det skulle inte bli mer rätt om det är 10 decimaler. Det är insikten om spridningen av fel som är halva problemet. Se liknelsen om att man tar fram en medeltemperatur för året i två decimaler. Inte har du särskilt god nytta v detta en viss dag. Inte blir det väl bättre om temperaturen anges med 10 decimaler.

Oklart om läget med Södras mätramar. Granen är lättare att klara barken på. Besked om funktion om en vecka till 2-3 månader har hörts.
Tallen kommer att bli svårast och det är skorpbarken som är svår att tolka.
Notera att det kommer till virkesköpare, som inte ens tänker på att installera bättre mätutrustning utan tjäna pengar på 8mmfubben.

Din upptäckt om vilka som sitter i ledningen för VMR visar att det finns inte en enda som är skogsägare.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#22712
Bertilsson skrev:Det var användning av omräkningstalen på Sveaskog, som jag syftat på. Det var upptäckter i samband med testet som ATL presenterar i dag.


Hej,
Är det detta test du menar ovan?

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... %20v%E4rld

Och hur kommer prislistan se ut efter att mätramarna installerats hos Södra månne, lägre eller oförändrat?
Eller prishöjning + äkta fub mätning = vi glömmer det här med 8mm-fubben va!

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22741
Admin@skogsforum skrev:
Bertilsson skrev:Det var användning av omräkningstalen på Sveaskog, som jag syftat på. Det var upptäckter i samband med testet som ATL presenterar i dag.


Hej,
Är det detta test du menar ovan?

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... %20v%E4rld

Och hur kommer prislistan se ut efter att mätramarna installerats hos Södra månne, lägre eller oförändrat?
Eller prishöjning + äkta fub mätning = vi glömmer det här med 8mm-fubben va!


Svar:
Ja.

Hur kan tanken komma att 8mmfubben är avklarad?
Den nya mätningen gäller bara i huvudsak gran. Vi vet inte om alla utrustningar blivit godkända för kontinuerlig drift eftersom skakningar etc. påverkar noggrannheten.
Ingen tallstock får mätas ännu. Sannolikt månader kvar.
Endast ett företag ska försöka börja mäta i "nästan äkta fub".
Köpare med fuskfub tillkommer. Området ökas.
Jag håller nu på med vad som kan bli ett avslöjande när ett stort företag lanserar en ny typ av "fuskfb" med flera steg.
Jag är tacksam för att jag inte är skogsägare.
Inledningsorden formades för att skapa eftertanke för er och gruppen som arbetar med skog. I bästa välmening. Invaggas inte i felaktig känsla av att nu är det löst. Då sviker ni resten av branschen.

Hur blir prislistorna i framtiden när "nästan äkta fub" används?
Fundera på om ni vill sälja skog med god avsmalning för samma pris per m3 som kraftig avsmalning?
Vill köparna betala lika mycket för stor avsmalning som för liten avsmalning?
Dessa frågor bör ni fundera på och invänta konsekvenserna.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#22744
Bertilsson skrev:Hur kan tanken komma att 8mmfubben är avklarad?


Hej,
Det var just detta som var min tanke med meningen, att det från köparens håll kommer jobbas för att "nu är övergången klar och nu mäts äkta, ev problem i övergången (8mm-fubb) kan vi väl glömma och gå vidare nu"!

Den risken verkar ju inte obefintlig, eller?

För man får ju hela tiden har i åtanke att affärerna görs företag-företag med allt vad det innefattar.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23039
Admin@skogsforum skrev:
Bertilsson skrev:Hur kan tanken komma att 8mmfubben är avklarad?


Hej,
Det var just detta som var min tanke med meningen, att det från köparens håll kommer jobbas för att "nu är övergången klar och nu mäts äkta, ev problem i övergången (8mm-fubb) kan vi väl glömma och gå vidare nu"!

Den risken verkar ju inte obefintlig, eller?

För man får ju hela tiden har i åtanke att affärerna görs företag-företag med allt vad det innefattar.


Jag griper lite av tråden i svaret ovan.
Försvararna av fuskfub i Södra är ivriga att säga att nu lägger vi snart 8mmfubben bakom oss. Detta kan ge frisedel för andra att utan kritik etablera fuskfub till sina virkesköp.

Eftersom jag fått förfrågning om att delta i ett möte med 5 inblandade parter skulle jag värdesätta lite hjälp från er.

1 Hur mycket fel på virkervärdet kan du som skogsägare tänka dej att lämna ifrån dej på fortsatt användning av 8mmfubb av olika skäl, uttryckt i procent(%)?
Skriv gärna om svaret beror på någon speciell omständighet.

2 Hur mycket fel på timmervolymen kan du som entreprenör tänka dej att hantera gratis på fortsatt användning av 8mmfubb av olika skäl, uttryckt i procent(%)?
Skriv gärna om svaret beror på någon speciell omständighet.

Vill ni va lite mera anonyma så skicka ett personligt meddelande på min mejladress.
Ett stort tack om ni vill hjälpa mej med en synpunkt!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23058 hej på er igen! :) helt klart intressant, och jag följer denna trd. kan säga att min skördare har DASA silviA och just det där med m3fub / m3mto
är verkligen en sak som kan påverka?? , men (obs endast skördarmätt FFG ) och jag har en fast volym på detta i skördarn, men eftersom vi kört virke så länge så har vi listat ut att mindre lass kan generera större inmätt volym , observera att mätarna är skickliga och att vi inte lastat "struligt" men det kan skilja bara på det, så vi vräker inte på numera, det kan löna sig enormt att ha ett lagligt normalt lass extra , ist för att vräka på . och få underskattad volym inmätt + att man kanske måste hämta 5 m3 på slutet.. men det är testat i verkligheten på olika industrier ... kalibreringen av maskinen kommer vi icke ifrån :)
men det är lättare för mig att jämföra som kan se vad som är inmätt på bilen kanske , vad vet jag . m.v.h

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23073
"spindeln" skrev:hej på er igen! :) helt klart intressant, och jag följer denna trd. kan säga att min skördare har DASA silviA och just det där med m3fub / m3mto
är verkligen en sak som kan påverka?? , men (obs endast skördarmätt FFG ) och jag har en fast volym på detta i skördarn, men eftersom vi kört virke så länge så har vi listat ut att mindre lass kan generera större inmätt volym , observera att mätarna är skickliga och att vi inte lastat "struligt" men det kan skilja bara på det, så vi vräker inte på numera, det kan löna sig enormt att ha ett lagligt normalt lass extra , ist för att vräka på . och få underskattad volym inmätt + att man kanske måste hämta 5 m3 på slutet.. men det är testat i verkligheten på olika industrier ... kalibreringen av maskinen kommer vi icke ifrån :)
men det är lättare för mig att jämföra som kan se vad som är inmätt på bilen kanske , vad vet jag . m.v.h


Eftersom jag är angelägen om svar på min fråga ovan så vill jag för att inte jag eller andra ska missuppfatta sammanhanget i ditt inlägg läga till;
Fuskfub/8mmfubb är resultat av felaktiga/ensidiga omräkningstal, som används när sågvirke mäts bitvis. Se mina långa "lektioner" från 28 och 29 febr.

Stämmer verkligen kopplingen DASA och SilviA i er skördaremiljö?
Hälsningar Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23270 Som skogsägare är jag inte överhuvudtaget intreserad av att det fortsätts med 8mmfubben, så svaret måste därför bli 0%. Men om nu fubben är här för att stanna så borde det åtminstonde gå att använda omvandlingstal och stammbaser som är mer lokalt förankrade. Alternativet till omvandlingstal är någon form av fungerande mätning, södras mätramar eller något annat.

Som entrepenör, 0% allt annat är ju helt åt helvete. Kör mest åt lite grannar runt min egen fastighet, och de får betala efter skördarmätningen.Kör med en skogsjan och ett hh65 och kontrolerar mätningen 2-4ggr /dag när jag kör, och jag är riktigt imponerad över hur väl hh65 aggregatet mäter. Har haft en som opponerade sig och ville inte betala efter som han läst att skördarmätningen var så dålig. Gav han måttband och klave, körde sedan igenom ett par träd skrev ut stock notor och lät han mäta. Han påpekade sedan att det var väll inte helt exakt när det gällde diametern men skillnaden var ju tämligen liten (några mm). Jag frågade han då om han trodde att det mäts bättre på sågverk och massabruk. Han hade sedan inget problem med att betala efter skördarmätningen

Användarvisningsbild
masterchief  
#23276 Som skogsägare vill man ha betalt för verklig volym dvs 0%, likadant som entrepenör.
I verkligheten är det svårt att nå dit, då det är en lång kedja som ska klaffa till 100% för att det ska fungera.
Man får nog räkna med den felprocent inmätningen har.
Dock ska man ha rätt omräkningstal och inte 8mm.
Eller som bästa är verklig fub.
Som det är nu känns det nästan som man kan mäta timmret direkt på lastbil, finns ju statistik på hur det klassar sig :roll:
Ps ta det sista med en nypa salt, viss ironi i utalandet.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23278
mummelman skrev:Som skogsägare är jag inte överhuvudtaget intreserad av att det fortsätts med 8mmfubben, så svaret måste därför bli 0%. Men om nu fubben är här för att stanna så borde det åtminstonde gå att använda omvandlingstal och stammbaser som är mer lokalt förankrade. Alternativet till omvandlingstal är någon form av fungerande mätning, södras mätramar eller något annat.

Som entrepenör, 0% allt annat är ju helt åt helvete. Kör mest åt lite grannar runt min egen fastighet, och de får betala efter skördarmätningen.Kör med en skogsjan och ett hh65 och kontrolerar mätningen 2-4ggr /dag när jag kör, och jag är riktigt imponerad över hur väl hh65 aggregatet mäter. Har haft en som opponerade sig och ville inte betala efter som han läst att skördarmätningen var så dålig. Gav han måttband och klave, körde sedan igenom ett par träd skrev ut stock notor och lät han mäta. Han påpekade sedan att det var väll inte helt exakt när det gällde diametern men skillnaden var ju tämligen liten (några mm). Jag frågade han då om han trodde att det mäts bättre på sågverk och massabruk. Han hade sedan inget problem med att betala efter skördarmätningen


Instämmer.
Din utrustning är intressant. Den första stam som finns i diagrammet i min bilaga 28 feb Bra-Normal_dålig är från ett HH65.
Rimligen borde den va "drygt inkörd" nu så underhåll den väl, men det var ett bra aggregat.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23280
masterchief skrev:Som skogsägare vill man ha betalt för verklig volym dvs 0%, likadant som entrepenör.
I verkligheten är det svårt att nå dit, då det är en lång kedja som ska klaffa till 100% för att det ska fungera.
Man får nog räkna med den felprocent inmätningen har.
Dock ska man ha rätt omräkningstal och inte 8mm.
Eller som bästa är verklig fub.
Som det är nu känns det nästan som man kan mäta timmret direkt på lastbil, finns ju statistik på hur det klassar sig :roll:
Ps ta det sista med en nypa salt, viss ironi i utalandet.


Tack för svaren.
Den avvikelse i procent jag syftar på är ju den systematiska, antingen den är plus eller minus. Men förluster/fel som kan förutses redan när avverkningen börjar är simpla. Speciellt när den, som inför det vet om det och vill göra egna vinningar på andras bekostnad.

En konsekvens att ta hänsyn till vid mätning av timmer på lastbil är att det ännu inte skapats möjlighet att få skälig prispåverkan på partiet genom grovlek och kvalitet på bitarna.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23633 Det känns bra att detta ämne drar tills ej så många besökare. Nära 100 per dag.
Min förhoppning också är att fler personer ska ha byggt upp kunskap och intresse för att ta upp debatten, så skogsägare ska slippa blodiglar, som suger blod varje gång. Även om det inte gör ont så tar det resurser. Att inte fler ens reagerar för "att det kliar" förvånar mej.
Debattinlägg i press skulle behövas.
Jag vet bara en person som hittills gjort det, dock nu av förtroendemän och tjänstemän framställs som en person som vill hämnas på Södra. (Det är samma argument, som framförts om mej i 2 år)

Blir det inte stopp på fuskfubben kommer förlusterna att ligga på 200 milj om året. Kanske är det då åsiktsförbud i ämnet.

- Angående frågorna (som ska placeras) i inledningen på denna forumämne så får du testmaterial att fundera på.
Nyligen testade jag aptering på 2 träd per avsmalningsgrupp, som börjar med 7, 9, 12, 15 mm/m. Konsekvenserna blev, med förbehåll för, att 2 träd med diameter 24 och 28 cm i brösthöjd kan va för lite urval, följande;
Avsmalning 7 mm/m + 5 kr/m3fub
Avsmalning 9 mm/m - 20 kr/m3fub
Avsmalning 12 mm/m -45 kr/m3fub
Avsmalning 15 mm/m -65 kr/m3fub
-Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#23807 Hej,
Jag uppmanar alla hugade att lägga en röst på det alternativ som ni passar er bäst i omröstningen ovan!
Det är hittills bara 5 som röstat, men jag gissar bra många fler har läst tråden!

Det är viktig info som Bertilsson behöver, och för de som undrar är givetvis röstningen helt anonym!

Rösta på! Tack! :D

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24539 SMF (Skogsentreprenörernas organisation) har jag kontaktat om konskekvenserna av fuskfubben.
Dels den hjälplösa situation, som skogsägarna hamnar i och där inga entreprenörer tar ställning emot utan medverkar i skapande av förluster hos skogsägare.
Dessutom ville jag upplysa om att även entreprenörer förlorar volym upp till 20% på vissa stockar och 5-8% på vissa avverkningar.

- Reaktionen är ganska ljum från SMF. De säger i stort att entreprenören gör sitt jobb med levererade order från avverkningsföretaget och betalning är sen något mellan parterna.
Min syn är att när nästan alla inte bryr sej om fel i helheten (är nämnt tidigare i detta ämne) blir det fritt fram för buffelfasoner från de stora intressenterna i en splittrad marknad med svaga motparter.

Vill du medverka för ändring?
Kontakta SMF! Argumentera!
Kontakta virkesköpare! Argumentera! Byt vid behov!

I någon mån är också synpunkter på detta forum av betydelse. Det blir åtminstone argument i till debatt skogsfolk emellan.
Jag behöver era synpunkter. Speciellt till SMF. Är ni osäkra om konsekvenser så skicka som mejl till mej.

Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#24922 Hej,
Det verkar lite konstigt att SMF inte anammar denna fråga mer än vad de verkar göra, beror det på okunskap eller är de fullt på det fasta med att tro att 8mm-fub ÄR medelvärdet med stort M och att detta genererar korrekt betalning till entreprenörer i det stora hela?

Jag menar, SMF driver ju just nu kampanj för högre ersättning till entreprenörerna, häri kan en del av den önskade marginalen ligga, eller vad tycker ni?

Vore (återigen) intressant om någon sitter på både skördarfil och mätnota från samma avverkning med 8mm-fub...!

Vi hörs vidare, och - ni som inte röstat - rösta...gärna!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).