Har nämligen en fundering över en lite udda "skada" på granskog, i alla fall inget jag sett så ofta. Det gäller ett ca 25-årigt granbestånd som enligt plan är G30. Det är planterat på gammal åkermark och själv är jag något undrande till ståndortsindex. Enligt en snabb koll så verkar br.h.ålder och övre höjd ge betydligt högre SI, så det är alltså ganska bördig mark.
Problemet är att det fläckvis i beståndet finns tämligen gott om dubbel, trippel och kvadruppeltoppar. Även stammar som uppvisar krökar. Många av dubbeltopparna är på sådan låg höjd att det säkert är betesskador. Men då beståndet nu är sådar 14-15 meter högt och man kan se delningar och krökar väldigt högt upp så är saken annorlunda. Mig veteligen så har vi inga nordskånska granknaprande giraffer i krokarna så här funderar jag på anledningen.
Har några bilder, skadorna syns inte jättetydligt, men de är zoomade och visar toppar på minst 12-14 m höjd. In mot stammarna på ett par av träden finns delningar högt upp och topparna är både krokoga och i några fall delade.
Jag själv misstänker att markens bördighet gett alltför snabb tillväxt och instabila toppar. Vissa snörika vintrar (jo det förekommer även här nere) kanske dessa skadats och gett dessa höga stamdelningar och krokigheter. Det är i alla fall min bästa gissning.
- Vad tror ni?
- Någon mer med liknande erfarenheter?
- Finns det någon som upplevt att en stam som högt upp, med ca 5-8 cm diameter och lätt krokighet "växer sig rät" i framtiden?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto