Skogsmiljö och Trädlära

Skadade/krokiga höga grantoppar

11 inlägg 9708 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skadade/krokiga höga grantoppar

towes  
#218044 Tänkte de skötselintresserade på forumet skulle få lite hjärngymnastik och ett fall att fundera på.

Har nämligen en fundering över en lite udda "skada" på granskog, i alla fall inget jag sett så ofta. Det gäller ett ca 25-årigt granbestånd som enligt plan är G30. Det är planterat på gammal åkermark och själv är jag något undrande till ståndortsindex. Enligt en snabb koll så verkar br.h.ålder och övre höjd ge betydligt högre SI, så det är alltså ganska bördig mark.

Problemet är att det fläckvis i beståndet finns tämligen gott om dubbel, trippel och kvadruppeltoppar. Även stammar som uppvisar krökar. Många av dubbeltopparna är på sådan låg höjd att det säkert är betesskador. Men då beståndet nu är sådar 14-15 meter högt och man kan se delningar och krökar väldigt högt upp så är saken annorlunda. Mig veteligen så har vi inga nordskånska granknaprande giraffer i krokarna så här funderar jag på anledningen.

Har några bilder, skadorna syns inte jättetydligt, men de är zoomade och visar toppar på minst 12-14 m höjd. In mot stammarna på ett par av träden finns delningar högt upp och topparna är både krokoga och i några fall delade.

Grantoppskador1.jpg

Grantoppskador2.jpg

Jag själv misstänker att markens bördighet gett alltför snabb tillväxt och instabila toppar. Vissa snörika vintrar (jo det förekommer även här nere) kanske dessa skadats och gett dessa höga stamdelningar och krokigheter. Det är i alla fall min bästa gissning.

- Vad tror ni?
- Någon mer med liknande erfarenheter?
- Finns det någon som upplevt att en stam som högt upp, med ca 5-8 cm diameter och lätt krokighet "växer sig rät" i framtiden?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

rokon  
#218053 Inte för att jag har G30, men jag tänker på att det kan röra sig om "Manganbrist" (om jag inte minns fel)
I alla fall kan ngn form av brist uppstå som ger skador på toppskotten blir som brutna där rotpartiet växer grunt och ej når ned till mineraljorden. Mineraljorden har oftast det ämne som behövs för att bristen inte skall uppstå.
Ett skäl till att bristen kan uppstå är att det är för fuktigt så att rötterna växer för grunt. Kolla på slu's sida.

Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

halvproffs  
#218062 Har också sett dessa "skador" på gran här i Gästrikland och det har även det varit på åkermark. Har trott att det växt för fort men det kan ju vara som Rokon skriver. Huggit mindre bestånd på egen mark med dessa "symptom" och kvisten har varit märkbart hård och grov med stickiga barr jämfört med normalgran.
Samma fel men på tallen har funnits/finns här men då är det planteringar gjorda på 70-80-tal med fel föräldrar, dvs ett genetiskt fel. Även påtalat det för den ansvarige på plantskolan utan att få gehör. Böt leverantör och är mycket nöjd.
Såg på programmet Plus igår om fel på husvagnar med värmefel och när TV tar upp det fixar dom det.
KONSTIGT!! :???
Kul förresten att ni utbildade finns med på forumet som bollplank mm.

Avatar Fallback

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

alias  
#218065 Skulle även kunna gissa på borbrist.

Bara mina 5 ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

rokon  
#218069 Tur att jag reserverade mig för mitt dåliga minne, du har nog rätt där med att det ev kan röra sig om borbrist http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/Mi ... osisID=311

Kollade innehållsförteckning på kvävegödslet Skog can och det innehåller 0,2 viktprocent Bor

Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

towes  
#218074 Tack för alla goda idéer. Det är sådant här som väcker upptäckarlustan, för att inte tala om vad man lär sig när man läser på.

Manganbrist har jag kollat upp och symptomen stämmer inte riktigt. Inte säredeles kalkrik mark och heller inga gulaktiga barr. Skadorna ser tämligen abiotiska ut trodde jag, dvs fysisk påverkan då stamdelning förekommer, men det är som sagt bara ett antagande.

Borbristen var därför intressant. Just det att det kan uppstå skador på toppskott högt upp i trädet. Dock ser jag när jag söker på "Skogsskada" att det vanligen drabbar hela beståndet och inte som i detta fallet enstaka träd/grupper. Men jag håller det ändå som en alternativ tes. Någon som vet om det förekommit så långt söderut som gränsen Skåne/Småland?

Det genetiska låter också intressant, det förekommer ju relativt rikligt i stora delar av beståndet över flera hektar och allt är ju planterat vid samma tillfälle. Svårt att kontrollera dock.

Bra inspel överlag! Det är som sagt sådant som triggar igång tankeverksamheten, vilket ju var syftet. Och både "Skogsskada" http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/Mi ... sSkada.jsp liksom Skogsskötselserien http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... 20skog.pdf är bra källor till kunskap.

Fler bud eller erfarenheter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

halvproffs  
#218077
alias skrev:Skulle även kunna gissa på borbrist.

Bara mina 5 ören.

MVH
Alias


Hehe Vad fel det kan om man läser för slarvigt! Tyckte det stod arborist. Egentligen kanske det behövts en sån för att snygga till topparna :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

rokon  
#218080 Jag noterade en del sådana skador på 11-årig granplantering på år 2012 skottbildning , hösten innan hade varit grymt blöt med rekordnederbörd. skall bli intressant att se årets skott.

Användarvisningsbild

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

towes  
#218681 Ser nu att jag faktiskt delvis fått svar i en annan tråd (som jag själv startat :oops: ).
Korslänkar därför dessa.

viewtopic.php?f=22&t=8494&start=15#p204449

Kombination förädlade plantor, väldigt god mark och bötsnö. Lite som jag var inne på i början. Har dock så här långt senare inga bevis för hur förädlade dessa plantor var, men de kommer från plantskola vad jag vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

foton  
#218712 Ett område som planterades 1980, där det blev mycket snöbrott ofta. Plantorna kom från Vitryssland. Området blev så förstört så det är nu avverkat.

Avatar Fallback

Re: Skadade/krokiga höga grantoppar

conronka  
#219619 Jag har sett exakt samma fenomen på åkerplantering söder om sollefteå.Själv har jag råkat ut för samma sak på G28+ i sydläge.Uppskattar att ca.2% av beståndet är påverkat huvudsakligen från väglinje och 30 m inn i beståndet.Har försökt följa upp sporadiskt och tycker mig se att det startar med avtorkat årsskott.Eftersom det är marginella skador om jag jämnför med älgskador på tall så har jag inte fördjupat mig allt för mycket,men tror att möjligen någon insekt kan ligga bakom

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).