tor 07 mar 2013, 22:57#215941
Just här i Hälsingland där jag huserar så har vi haft 70-90 cm snö varje vinter sedan jag köpte 2008 och alla vintrarna har varit tämligen kalla med långa perioder under -10. Gården ligger på 400 meters höjd och man kan tro att allt är fridens om vintern. Dock så har vi pga snön aldrig under dessa år haft tjäle i marken.
Förr i tiden så packade man ju basvägar redan när första snön kom ut till de platser som skulle avverkas, om jag inte har fel så fortsatte man sedan att köra och packa snön allt eftersom det föll mer. Detta gav dels tjäle i marken plus en hård fin yta att köra både häst och släde såväl som traktorer med slädar och senare huggarvagnar. Jag gissar att om man har en mindre maskin plus en gammal halvbandare stående så kan man göra just detta redan i november när första snön faller.
Men återigen så är det som så många sagt tidigare en fråga om planering för att slippa eller minimera körskadorna i skogen. Man behöver veta redan innan snön börjar falla var man skall hugga och snitsla ut var snöpackning skall ske.
Jag tror att man idag ser just kvicksilverutfällningen som största problemet med körskadorna och inte det estetiska. Jag vill minnas att jag för några år sedan läste att idag står utfällning av kvicksilver från körskador för den absolut största delen av allt kvicksilver som når ut i vattendrag och senare havet...
Det har inte skrivits om grävda hål och andra typer av vattensamlingar men det behöver ju inte innebära att de "är helt oskyldiga"...
De e gött me skog!