Skotare

Komatsu 895

76 inlägg 240056 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

snubblaren  
#195813
wiktor skrev:inte säker det blir mer markskador bara för att maskinen är tyngre. Den behöver ju inte köra så många gånger för att få ut virket

Har någon ens gjort ett test typ 1000 kubik ska ut och vad som ger värst skador en liten 8 tonnare eller en stor 20 tonnare?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195814 Det är föraren som avgör hur stora skador det ska bli, inte maskinen!
Sedan är olika maskiner bättre för att hjälpa föraren att minska körskadorna, och tillbehör, här ligger inte de större maskinerna så illa till som många påstår. Volym och överfarter måste man också ta i beaktande.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

skogsjan695xl  
#195827 För entreprenörerna gäller att få ut virket på kortast tid då det är så förba..at pressade priser vad gäller skotning.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

skogare  
#195835 ja det verkar finnas mycker okunskap här.

har kört 810 med band räcker med lite granris

har kört en 1110 röker med lite toppar + ris

har kör en 1710 räcker med mycket massaved+toppar +ris.

om man måste ta dit en grävmaskin har man gjort en stor miss men det händer

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

jmikaelsson  
#196214 Vi ska få första serietillverkade 895:an, längtar oerhört mycket med spänning! :)

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

LBFront  
#196287 Med hyttfjädring ? När skulle Ni få den ? försäljaren som vi pratade sa tidigast Mars 2013

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Trähitler  
#196348
jmikaelsson skrev:Vi ska få första serietillverkade 895:an, längtar oerhört mycket med spänning! :)


Kör du åt Härnö Skog?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

jmikaelsson  
#196355 Japp med hyttfjädring, vet inte riktigt när den skulle komma! Chefen ska ut och demoköra den runt i sverige sen kommer den till oss! :) Jag jobbar åt J Dahlqvist skog

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

LBFront  
#196495 Kul då har du något att se fram mot :grin: Ska bli intressant att se vad du tycker om 895 an när den kommer tillbaks efter turnén.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Ponssebeaver  
#197823 Är det den tvåhjulsdrivna versionen? 8)

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Skogsjanne  
#199533
snubblaren skrev:
wiktor skrev:inte säker det blir mer markskador bara för att maskinen är tyngre. Den behöver ju inte köra så många gånger för att få ut virket

Har någon ens gjort ett test typ 1000 kubik ska ut och vad som ger värst skador en liten 8 tonnare eller en stor 20 tonnare?


Tämligen orelaterat, men jag har gjort lite experiment med olika maskinkombinationer inom jordbruket, där ser man ju tryckskador väldigt tydligt i grödan, och överlag så har det varit fördelaktigt med en mindre maskin, även om man fått köra mer. Men sen hänger det ju på hur mycket man behöver få uträttat etc.

Vad det gäller skogen så är det väl i det närmaste standard i mina trakter att om man lejer in en avverkning så får man sitta i grävmaskinen ungefär lika många dagar som avverkning-skotning tagit efteråt :grin: Men då passar man ju på att planera in vägar och *host* annat så det är väl ok.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

meknisse  
#200593 895 med bredare hjul ger bevisat lägre marktryck än 890 och 1910

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

LBFront  
#205031 5 Dagar kvar :grin:

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

jmikaelsson  
#205036 Till vadå?:)

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Micke.Osby  
#205077 http://www.komatsuforest.se/default.aspx?id=10836 gissar på 895 samt hyttdämpning till 855 & 865

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).