Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66129 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197620 Ja, nu får du höja priserna skogsbonne, vi sa ju att kunderna kommer! :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197636 Prexis herjman!
Varför sälja sin ved jättebilligt och förstöra får oss som vill kunna liva på det?
Minst 1kr litern för björkved ismåsäck tycker jag och mina kalkyler:-)

Får man vara så fräck och fråga vad ni tar för eran ved?
Själv tar jag-450 m3 för lövved inkl transport om dom köper 6 m3
pannved-375 m3
30 liter björkved-35 kronor
INKL MOMS!

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197649 Det lilla jag sålt har kostat 450:-/m3s exkl transport och hög andel asp

Nästa säsong ska jag sälja 40L säck björk och kommer då ta 45-50:-/säck

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197652 jag tar 350 för blandveden och 400 för björken och jag har inte höjt för då hade det inte varit slut på björken som det är nu jag har ca 40 m3 bland kvar. jag säljer en kärra blandved för 1000 in till stan 2-2.5 mil och det är 2.5 kmb i kärran.

nästa år kommer jag göra ca 250 60 liters och 100 st kommer säljas för 40 resten 50 eller 45 kr om man köper mer än 10 st.

sålt 14 m3 bland denna vecka :)

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197664
skogsbonne skrev:jag tar 350 för blandveden och 400 för björken och jag har inte höjt för då hade det inte varit slut på björken som det är nu jag har ca 40 m3 bland kvar. jag säljer en kärra blandved för 1000 in till stan 2-2.5 mil och det är 2.5 kmb i kärran.

nästa år kommer jag göra ca 250 60 liters och 100 st kommer säljas för 40 resten 50 eller 45 kr om man köper mer än 10 st.

sålt 14 m3 bland denna vecka :)

Inkl.moms eller exl.?


Ditt pris på blandved inkl frakt ligger vell ganska rätt till,men björkveden måste du höja:)

Hur annonserar du om veden? :o

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197668 utan moms
jag har lappar,blocket och arvikatorget.se
Får se om jag höjjer björk till 450 till våren då ska jag kapa mäst björk

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197671 Okej, ja just blocket tycker jag är bäst,säljer mest där och via mun till mun

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197672 Jag tycker även torget är bra också men det värsta är att man måste transprotera veden, det bästa är när dom kommer och hämtar

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197674 Tycker att även blandveden måste upp till 450:-, den är ju lika dyr att köpa in och kapa.
Och hugger man själv är det lika jobbigt att hugga al som björk, dessutom är värmevärdet i princip samma

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197675 Jaså? jag tycker tvärtom,inte en massa som ringer om vägbeskrivning flera gånger och sedan inte dyker upp
Men när jag ska sälja småsäckar så är det bäst att dom kommer,men givetvis kör jag ochså ut en del men det tar sin tid att lasta av

Har du annons ute nu? länka gärna isåfall :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197676
herjman skrev:Tycker att även blandveden måste upp till 450:-, den är ju lika dyr att köpa in och kapa.
Och hugger man själv är det lika jobbigt att hugga al som björk, dessutom är värmevärdet i princip samma

Nja,skiljer rätt mycket på björk och blandved i energivärde..
men det är precis lika mycket jobb,dock är det billigt och köpa in om man tål gran i ett :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#197678 Gick förbi den lokala blom- och trädgårdsaffären idag. Se bilden. 120 kr för tre... ja inte kallar jag det säck, snarare kasse. Pris per styck: 49,90 kr.
image.jpg
Hur många liter tror ni? Var nog inte ens 20 klabbar i vissa, möjligen dryga dussinet...

Ett avtal med en sådan firma, lokal eller ej, måste vara en guldgruva även om de ska ha %.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197683 Går in 20 normalklabbar i en 40 liters :lol: fast det där är slarviga 30 liter säckar...vad jag ser är det 10 vedträn i visssa säckar,kan bara gratulera den som får säckarna sålda :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#197685 Får man avtal med en firma är det nog en förutsättning att man får leverera åtminstone en full pall varje gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197700 http://www.blocket.se/varmland/Ved_4300 ... m?ca=7&w=1
Blandved skulle jag inte få sålt mycket för om jag sätter 450.
Blandved finns det hela skogen full av så den är grattis för mig men björken byter jag till mig med granmassa för det jag hugger själv kommer inte att räcka.
gran är oftats dyrare än björk att köpa in eftersom det är ren massa och det är stor skillnad på al och björk!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).