Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66135 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#196428 Tänkte starta en ny tråd om vedbranschen, som jag personligen tycker är en av de minst utvecklade affärsformerna som finns. Jag tar som exempel en jordbrukare som är köttproducent och levererar x antal djur till slakteriet per år. Han är inte nöjd med priset som slakteriet betalar, varför han beslutar att starta en gårdsbutik. I början är kanske kunderna inte så många, men ryktet sprider sig om att han har en bra produkt och försäljningen stiger.
Detta trots att priset är betydligt högre än vad motsvarande produkt kostar i butik. Men i vedbranschen funkar det inte så, där finns det nästan bara "gårdsbutiker" som försöker sälja sina vedpinnar och flera dyker upp med jämna mellanrum. Så tittar man på vad de andra
vedhandlarna har för pris och så lägger man sig lite lägre för att komma igång med försäljningen. I vedbranschen så är det så att de största producenterna har de högsta priserna, medan "gårdsbutikerna " lunkar och på i en egen torparklass, med bara det resultatet att ingen tjänar pengar. Nå det är ju inte riktigt sant, köparen gottar sig förstås.
Det här var en början att spinna vidare på.....



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Husqy346  
#196503 Det är inte svårt alls, allt handlar om att marknadsföra sig. Dock för stor marknadsföring i tidningar via annonser mm krävs en helt vit verksamhet.
För svartmånglarna måste oftast anlita sig till djungeltelegrafen.
Eftersom att börjar de annonsera så lär ju snart någon myndighetsperson se det o sedan hör av sig hur man kan sälja produckter som inte tas upp i deklaration mm.
Jag som är relativt ny vedhandlare har nått min lilla skara med kunder genom annonsering på blocket samt dagstidningar. Frun har cyklat runt i närområdet och lagt flygblad i postlådor i villakvarteren. Jag satte även upp laminerade lappar på anslagstavlor runt om i kommunen.
Sedan gäller det att ha förstklassig ved inte skicka med en endaste bit som är rutten och har så lite mögel som möjligt. Jag inriktar mig på att sälja förtorkad ved till ett högre pris än att sälja råved .
För att få en kund att återkomma så får man bjuda på ett glatt humör och vara trevlig mot kunderna. Svårare än så är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196510 Mkt intressant tråd.
Kan man tänka sig att flisning och pelletspressning kan ingå under ved-konceptet?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#196518 Att lyckas sälja ved då gäller det atr man kan hålla fin ved samt kunna hålla vad man lovar ex att den är torr om man har sagt det samt va riktiga kuvikmetrar
man ska ochså lägga sig rätt i pris/exempelvis kan man inte ta svindlande summir för sin ved oavasett hur fin den är...men oftast är de tvärtom

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#196521 I förpackningen av ved och leveranserna av ved så finns det massor att utveckla :grin: Titta på en extremt skild vara som hudvård o parfymer där ligger den störta kostnaden för produkten på marknadsföring och förpackning :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#196533 En pelletspress vore intressant..men de är just det med packetering som är lite krånglig.
Att sälja flis till trädgårdar kanske vore en ny nish?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#196535 Jo Slurfi allt brännbart så länge det är träbaserat. Att tillverka ved är ingen större konst, däremot att tillverka den kostnadseffektivt, det är en helt annan grej. Samt att torka, packa, och transportera veden på enkelt sätt kräver nog att man tar sig en funderare. Små mängder typ 50-100 m3 kräver inte så stora insatser men ger heller inte några slantar att tala om. Låt oss säga att man 10-dubblar produktionen, då blir det plötsligt helt andra problem att ta itu med. Hur skall man hinna klyva all ved
så att den har alls någon chans att bli torr tills säsongen drar igång, eller skall man satsa på att sälja färsk ved. Att helt börja tillverka åt en grossist kan vara ett alternativ, då slipper man försäljningsbiten. Men kanske nån säger, då blir ju vinsten mycket mindre. Är det så säkert, beror helt på hur du har ställt med transporter,avstånd, tid, det tar en hel del tid att köra ut veden dessutom är fraktkostnaden den kostnad som det tycks vara lättast att tumma på. I stället kanske du skulle stå och tillverka mer ved. Detta var några tankar jag har. Spinn vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Skogstomte  
#196538 Jag kan bara instämma, att producera veden är det enkla och där är många steg redan tagna. Men när det gäller försäljning, marknadsföring och kanske framförallt olika sätt att beställa och få levererat finns det mycket att bita i. Lyckas man med det så tror jag det går att få till en bättre fungerande marknad. Det finns ju redan exempel på veproducenter som kan försörja sig, vad jag förstår framförallt genom att vägra att "hora" på priset. "Torpare" som säljer till underpriser kommer fortfarande att finnas men de kommer troligen att marginaliseras undan för undan.

Jag tror att det kommer ske en uppdelning mellan flera producenter och ett fåtal grossister som sitter på effektiva lager där veden packas och distribueras på beställning. Utmaningen är att göra ved till en "lyxprodukt".

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#196551 Tror också att det alltid kommer att finnas skall vi kalla dom "hobbysäljarna" men jag tror och hoppas att det faktiskt finns dom som satsar mer seriöst på vedproduktionen och strävar efter att få en rörelse igång som man kan livnära sig på. Då krävs både uthållighet en bra produkt samt icke att förglömma en viss social förmåga att komma bra överens med folk och att kunna marknadsföra sin produkt på
ett förtroendegivande sätt. Vid -30 går nästan veden åt av sig själv, men när temperaturen går mot plusgrader kan konsten att sälja vara det som avgör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#196554 En aspekt att tänka på :ugeek: Att tillverka ved i stora volymer och sälja till grossist med liten kundkostnad kräver ett stort kapital.( iform av ett stort lager) Men en liten produktion med en hög egen insats i försäljning kräver ett litet kapital :grin: oavsett produktionskostnader. Allså! de kan va bättre att sälja en liten volym med en hög vinst än en stor produktion. Men man brukar räkna en hög investeringskostnad i produktionen för att få lönsamhet :cry: Men de kan man kompensera delvis med en effektiv o lönsam försäljning till slutkund :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#196560 Kapitalkrävande ja, men det behöver inte nödvändigtvis vara i form av ett stort lager. Men då kräver det istället att man har nån form av torkanläggning. Det har å sin sida den fördelen att du kan leverera ved året runt förutsatt att det är fråga om en varmluftstork. Men som sagt satsar man inget får man inget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#196562 Va ja menar med ett stort lager med en stor omsättning behöver inte vara det fysiska lagret på vedbacken utan de kräver ett stort lager i omsättningen med en hög volym. De dröjer länge innan du får betalt , förskottsbetalda råvaruleveranser tex.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#196571 Ok, jag hänger med. Men jag tror inte det är många som på stört satsar ifullskala utan det är en sak som kommer så småningom. Man bygger upp verksamheten gradvis. Dom som har försökt satsa stort från början har ganska snart fått erfara just det som du nämner. Rörelsekapitalet är slut efter en tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#196588 Tillbaka till trådens mening :???: Hur utveckla ved,,,,De lyxigaste o dyraste ved du kan köpa i dag är i form av vedsäckar som skräpar ned när du hanterar dom :shock: ska de va så :?:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

foton  
#196597 Fantasi är det got om! Men ta med i beräkningen att varannan bonde har en vedmaskin och har tänkt att göra lite svarta pengar. Den som värmer sitt hus med bara ved har tillgång till billig ved. Medelkunden gör slut på 10 säckar per år till braskaminen, och den skall levereras hem kostnadsfritt. Det som ökar mest för tillfället är montering av värmepumpar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).