mån 03 dec 2012, 13:27#197362
Det är hjul på, men var ändå lite svårt att ploga "lagomt" när det var otjälat under. Min infartsväg var innan rätt bra bomberad, nu inte lika bra längre
Tipset om attackvinkel tål ju att tänkas på, det borde ju spela rätt stor roll för hur bladet beter sig. Nu är det -16° och bara några centimeter snö, detta är ju bara till fördel. Ska spänna fjädrarna lite också, nu var det nästan löjligt lite motstånd.
Men jag vettetusan ändå om jag kommer trivas med detta blad, jag bor i en sluttning med en infart och 100 meter väg uppifrån, ovanför huset är bilparkering + garage.
Nerifrån kommer en "uppfart" lite på skrå till en annan parkering + carport (numera tractorport). Vintertid brukar jag ploga över gräsmattan och på så sätt förbinda dessa infarter för att alltid kunna åka ut i nedförsbacke. Ungefär allt utom just parkeringsytorna sluttar åt ena, andra eller tredje hållet.
Jag köpte detta bladet för att jag tyckte det såg stabilast ut av blad i denna storlek och prisklass, att sådana blad inte kan pendla i sidled hade jag inte en tanke på.
En gång när det var mycket snö lånade jag en stor traktor med 3,20 Drivex i frontlyft, detta (efter mina förhållanden) jätteblad följde ju marken jättebra i jämförelse.