Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 107720 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196848 Nog inte så dumt med mekanisk spak ändå,ifall det skulle bli en lastare.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

Robertberg  
#196890 I vår traktor sitter det en knapp som förhindrar att man öppnar redskapslåset oavsiktigt.
Vid skifte av redskap håller man in knappen och aktiverar tredje funktionen.
För att sedan låsa räcker det med att aktivera tredjefunktionen åt andra hållet, knappen behöver man inte röra.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196977
D Brown skrev:.......hur tusan öppnar och stänger man redskapslåset??



Problemet var att utan något redskap i lastaren så gick oljan lättaste vägen, dvs. lastaren tiltade i bägge fallen. Tiltade man utan redskap till ändlägena så gick det att låsa upp och igen jättelätt, även med tyngd (ett redskap) på lastaren så funkade låsningen som det var meningen.

Provplogningen gick inte heller direkt bra, tidigare har jag kört med liten traktor och bakblad, och trots att ytorna jag plogat vart väldigt "kuperade" så har ju bladet följt marken bra.
Detta lastarmonterade bladet pendlade ju ingenting och ville därför följa kuperat underlag dåligt.
Att det inte är tjälat så man inte kunde använda flytläge underlättade ju inte heller.
Kanske man får byta strategi till bakblad och snöskopa :???:

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

MrEast  
#197186 Inga glidfötter eller hjul som bladet vilar på när du kör?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197188 Jaha bra tips när man ska prova, tilta max helt enkelt.
Med frontblad så kan du väl justera attackvinkeln så den inte skär för hårt
och då kan du ha lite tryck på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197362 Det är hjul på, men var ändå lite svårt att ploga "lagomt" när det var otjälat under. Min infartsväg var innan rätt bra bomberad, nu inte lika bra längre :|

Tipset om attackvinkel tål ju att tänkas på, det borde ju spela rätt stor roll för hur bladet beter sig. Nu är det -16° och bara några centimeter snö, detta är ju bara till fördel. Ska spänna fjädrarna lite också, nu var det nästan löjligt lite motstånd.

Men jag vettetusan ändå om jag kommer trivas med detta blad, jag bor i en sluttning med en infart och 100 meter väg uppifrån, ovanför huset är bilparkering + garage.
Nerifrån kommer en "uppfart" lite på skrå till en annan parkering + carport (numera tractorport). Vintertid brukar jag ploga över gräsmattan och på så sätt förbinda dessa infarter för att alltid kunna åka ut i nedförsbacke. Ungefär allt utom just parkeringsytorna sluttar åt ena, andra eller tredje hållet.

Jag köpte detta bladet för att jag tyckte det såg stabilast ut av blad i denna storlek och prisklass, att sådana blad inte kan pendla i sidled hade jag inte en tanke på.
En gång när det var mycket snö lånade jag en stor traktor med 3,20 Drivex i frontlyft, detta (efter mina förhållanden) jätteblad följde ju marken jättebra i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

HÅkan N  
#197403 HÄR kommer min tandskopa till BM 841


Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

totte  
#197409 Mycket bra film! Välgjord och fantastiskt bra kvalitet.

Rejäla don att köra med också.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197429 Mkt trevligt, välgjort och fint. Möjligen kunde man klippa ner den till en fjärdedel av tiden
och på så sätt få en Directors Cut - version?

Bastanta traktorer och fin vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197870 Nu har jag plogat igen. Jag fick göra nya "spännskruvar" till fjädrarna, sedan spände jag dessa maximalt, plus att jag plockade av stödhjulen.
Grusade ytor blev rätt bra plogade, gräsytor jag plogade kommer tarva en del återställningsarbete till våren, bladet fällde sig framåt (löste ut s.a.s) kanske 3-4 ggr.

Väldigt ovant med "modern" (39 år nyare) traktor och hydrauliskt svängbart blad fram efter 10 år med David Brown och handjagat bakblad. Men väldigt skönt att slippa få massa snö i nacken efter att ha petat till nedhängande grenar med avgasröret :grin:
För att inte tala om fördelen med värme, samt belysning.....åt bägge håll. *-:)

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197906 Låter bra, nu när det fryser till så får du en bra botten så går det dubbelt så
fort att ploga och bättre resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

molnia  
#197935 Är det någon som har sett en tydlig instruktion från Ålö/trima om hur man ska ta av lastaren på smidigast sätt?
Vi har haft av lastaren flera gånger men hittills har vi inte lyckats med att göra det utan redskap på men jag har fått för mig att det går, eller minns jag fel?. Eller kan man inte ta av lastaren utan redskap på?
Vi har en Ålö Quicke 650.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197938 Jag har lärt mig att man ska ha på en skopa, gärna fylld med grus eller annat tungt i.
Sist jag tog av så tröck jag in skopan i en snöhög.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

Joooell  
#198117 Här är en manual ja hitta på en liknande lastare, följde själv dessa steg vid första demomnteringen av vår ålö 640 utan problem :) http://www.machinerie.com/ManuelOperate ... UAL%20.pdf kolla på sidan 209.

Avatar Fallback

Re: Frontlastar tråden

Snowblow06  
#198118
Slurfi skrev:Jag har lärt mig att man ska ha på en skopa, gärna fylld med grus eller annat tungt i.
Sist jag tog av så tröck jag in skopan i en snöhög.

Skopa på är en förutsättning vill jag säga. Tipset jag fick av en som visste när jag provat själv att montera av utan instruktionsbok var att skopan skall tiltas fram så mycket att bakkant på skopan står ca 20 cm över marknivån när skäret är i backen. Detta möjligör den sista lyfthöjden när man skall lyfta lastaren ur fästjärnens "bockar" där den vilar i monterat läge.
Igår skulle lastaren på igen och jag drog samma slutsats att ett bra mothåll i skopan måste till då lastaren hade en tendens att glida runt som en tvål i en tvålkopp på snöigt underlag :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).