Traktorer och processorer

Kina "skräp" eller helt dugligt?

30 inlägg 89789 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kina "skräp" eller helt dugligt?

vedförsäljan  
#195845 Nån som vet nåt om denna maskin?verkar ju vara smidiga och så men man undrar så lite om kvaliten?jag har tänkt flytta ved med den så den ska inte gå "hårt"
Priset är helt klart lockande!,riktigt bra pris till för en ny hjullastare

Sen kan man ju undra om reservdelar?

http://www.blocket.se/alvsborg/Ny_hjull ... ?ca=17&w=1



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195857 Köp och recensera sedan här?

Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195863 Köp min Lundbergare istället för 75+moms. Lite jobb på den men fan så mycket mer maskin.

Användarvisningsbild

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

vetinte  
#195877 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

Kse  
#195881 En bekant köpte vad jag tror är en likadan maskin, ett foder började läka vatten nästan omgående.
Importörn lovade ett nytt men det dök aldrig upp, han hittade till slut själv ett som passade frå Cat.
Annars har den fungerat utan större problen, maskinen används dock bara till att ploga gården med dvs ren söndagskörning.
Men jag hade nog tagit en Lundbergare för samma pengar.

Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

vedförsäljan  
#195901
vetinte skrev:Ang. "Kina maskin" kan jag inte uttala mig om just de du länkar till. Men jag har en Foton traktor och en Abelco grävare båda e ju "Kinamaskiner" o är nöjd. Dom har gjort det jag bett om. Lite "torparjobb" om man siger så. Har haft dom i ca 5 år. Ca 600 tim på traktor o 400 på grävaren (för mig). Grävaren köpte jag beg. den har gått ca 800 tim.
Så där finns nog olika kvalite o sen beror det ju på hur den används.

Tillomed om du köper en Volvo idag så får du Kina grejer :) Kinagrejer finns ju överallt numer.

Ja,inte är det mycket som är svenskt längre.och är det så kostar de skjortan

En liten begagnad foton med lastare kanske ligger på samma peng?

Den ska inte bara gå på söndagskörning,lite entrepenad jobb blire såsom bära pallar och grus med mera men de handlar inte om nåra 7-4 jobb precis

   TS
Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195960 Är dom där inte enbart 2wd??

Användarvisningsbild

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

vetinte  
#195961 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

hjullastare eller jordbrukstraktor?

traktorz  
#195970 En hjullastare har ju en helt annan lyftkapacitet än en all round redskapsbärare som ju en jordbrukstraktor är. Men visst, behöver man något för snöröjning, gruslastning, vedproduktion, baltransporter, så visst kan en kompaktlastare från Avant-nivå klara detta.

En kina-konstruerad lastare har ju inte någon teknikhöjd i sofistikation, men grundkomponenterna såsom t.ex. motor är väl så driftsäkra och tåliga. Integrationen av olika komponenter är mer som ett hopplock än som en systemhelhet vi i väst är mer vana vid att se.

Tillbaka till jordbrukstraktorer, de har inte särskilt bra lyftkapacitet för de mindre modellerna, vare sig det gäller hos frontlastaren eller på trepunktens lyftarmar. Men visst, från Foton FT504 som finns med hytt, så kommer du i alla fall en bra bit på väg.

Vi har en drygt 3.5 år gammal Foton FT404 som i dagarna nu gått 500 timmar utan några större problem, så det har därför varit en mycket kostnadseffektiv investering. Man får väldigt mycket traktor för pengarna och har man plats, så skulle jag idag rekommendera den nya 50-hästarsmodellen med hytt. Självklart tillkommer frontlastaren och en rejäl frontskopa, för att ekipaget ska göra nån nytta.

Frågan är förstås om du ändå inte behöver en traktor med ännu bättre lyftkapacitet än vad 50hk-modellen förmår, så att det kanske är en kompaktlastare du helst behöver?

Användarvisningsbild

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

loppan  
#195979 Grymma däck,som gjorda för mossmarker :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195986 Har sett en tråd här eller var det på maskinisten om problemet att hitta hydraulkopplingar då endel kineser använder egen mm standard, kolla!

Avatar Fallback

Re: hjullastare eller jordbrukstraktor?

vedförsäljan  
#195987
traktorz skrev:En hjullastare har ju en helt annan lyftkapacitet än en all round redskapsbärare som ju en jordbrukstraktor är. Men visst, behöver man något för snöröjning, gruslastning, vedproduktion, baltransporter, så visst kan en kompaktlastare från Avant-nivå klara detta.

En kina-konstruerad lastare har ju inte någon teknikhöjd i sofistikation, men grundkomponenterna såsom t.ex. motor är väl så driftsäkra och tåliga. Integrationen av olika komponenter är mer som ett hopplock än som en systemhelhet vi i väst är mer vana vid att se.

Tillbaka till jordbrukstraktorer, de har inte särskilt bra lyftkapacitet för de mindre modellerna, vare sig det gäller hos frontlastaren eller på trepunktens lyftarmar. Men visst, från Foton FT504 som finns med hytt, så kommer du i alla fall en bra bit på väg.

Vi har en drygt 3.5 år gammal Foton FT404 som i dagarna nu gått 500 timmar utan några större problem, så det har därför varit en mycket kostnadseffektiv investering. Man får väldigt mycket traktor för pengarna och har man plats, så skulle jag idag rekommendera den nya 50-hästarsmodellen med hytt. Självklart tillkommer frontlastaren och en rejäl frontskopa, för att ekipaget ska göra nån nytta.

Frågan är förstås om du ändå inte behöver en traktor med ännu bättre lyftkapacitet än vad 50hk-modellen förmår, så att det kanske är en kompaktlastare du helst behöver?

du har helt rätt!
Det är en minilastare jag behöver till ett vettigt pris,men just i avant storlek hittar jag ingen kina tillverkad till bra pris
Bobcat borde vara bra,dock vett fan om inte vedsäckar välter med den
Jordbrukstraktor har jag redan,men det går åt 2 maskiner för det ska flytta på samt kunna ta på sej lite jobb utanför gården
Däcken är vell inget direkt att hänga i granen,ser ut som cykelhjul

   TS
Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

Henrik Petersen  
#196283 Hej!
Här kommer mina åsikter om din frågeställning, och annat än åsikter är det inte då jag inte har provat ovannämte maskin. Maskinvikt är 2000kg dvs. enda Avanten som kommer på tal är 750 och en sån får du inte for dom pengarna. Hjulen må nok se klena ut, men är nok inte mycket mindre än dom som sitter på min Weidemann, som väger knapt 1900kg. Frågen är väl om inte det är bättre att leta upp en beg. Weidemann, Schäffer eller liknande. Kolla på Mascus, går du in på DK så är urvalet större och det är inget krångligt att importera från DK.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

Henrik Petersen  
#196286 Hej

Jag kom på en grej som du bör kolla upp innan du lägger for mycket tid på att åke o titta på kina maskinen. En del av dom billigare kinalastare kör fortfarende med manuel vxllåda och vanlig koppling. Ungf. samma teknik son på 60talat i Sverige.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kina "skräp" eller helt dugligt?

hala  
#196290 Kolla länken.

Är det inte samma maskin? I så fall inte kopplingsfri fram/back.
Hazze

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).