Och 2 dagar räcker min vedhantering inklusive allt ifall jag är ditåt effektiv. Utan att handhantering som sagt före panninkast som fövisso skedde för 2 min sedan. Hinner till och med diska innan frun kommer hem från kvällsskiftet.
machonisti skrev:Visst är det bäst med kluven ved som vedmaskin gör på samma gång men det där med snabbheten har ni tyvärr missat. I tidigare inlägg emot vedmaskin är just snabbheten poängterad.
norrskog skrev:hopps det tillverkas en panna där man kan lägga in tre meter stockar direkt och att det brinner så pass sakta att det räcker att trava in några st en gång i veckan. Hade väl varit det ultimata
norrskog skrev:Ja vedeldning är ingen dans på rosor i mellanåt det har du rätt i. Men intresset för bioenergi har ökat helt klart det märker man överallt dit man kommer. Själv köper jag färdigklyvet och det ser förbannat enkelt ut när de använder en vedmaskin. säger nu inte att det kanske är det bästa sättet men stock efter stock förvandlas snabbt till vedklampar oavsett storlek på stocken
Cat554 skrev:norrskog skrev:hopps det tillverkas en panna där man kan lägga in tre meter stockar direkt och att det brinner så pass sakta att det räcker att trava in några st en gång i veckan. Hade väl varit det ultimata
http://www.flisvarme.no/Halm/Halmframes.htm
Fyr spesiellt for 3-meters stokker.
OH