Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103763 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191468 Jag är helt ense med jan skog enda skillnade är att jag har ett lager ved på cirka 5 år rundvirke av olika sorter. Sånt som inte gått att sälja. Eftersom det är så gott som självtorkat strax efter midsommar sågar jag veden då, vid andra situationer på annat sätt.

Och 2 dagar räcker min vedhantering inklusive allt ifall jag är ditåt effektiv. Utan att handhantering som sagt före panninkast som fövisso skedde för 2 min sedan. Hinner till och med diska innan frun kommer hem från kvällsskiftet.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191507 Vedhantering är subjektiv...
Råvarutillgång...
Inventariet innehav ..
tidstillgång.....
Förbrukning... eget/avsalu.....
Användarbehov.... osv....
kombinationen kan utvärderas till oändlighet.....

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191515 Jepp Jack

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

stegmaster  
#191714
machonisti skrev:Visst är det bäst med kluven ved som vedmaskin gör på samma gång men det där med snabbheten har ni tyvärr missat. I tidigare inlägg emot vedmaskin är just snabbheten poängterad.



Har inte missad snabbheten als, skrev ju tidligare at du nog klarer henga med en vedmaskin på virke mindre en ca 10cm, gröve virke så kapar ju en vedmaskin med .404 kedja snabbare en va du klarer med en motorsåg (om du nu inte råker ha en V8 tävlingsåg på vedbakken).
At den sen klyvar ochså imellan kapen, er ju ingen nackdel direkt. :wink:
Prov och kapa på en 40cm stock med din motorsåg vs en vedmaskin, så har du inte en chans at henga med.
Sen som vedprodusent skrev så duger nästan va som helst til eget hushåll, men större volumer tröttnar man fort med en motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191754 Vem köper en 40 cm vedmaskin till hemved. Jag har aldrig trott att motorsåg konkurrerar mot utvecklade effektiva aggregat som krävs till fabricering av saluved.

Fall1

Har skogsmaskin, traktor, släp och lager köpta för andra ändamål.

Fall 2

Har cirkelkap, skruvklyv och traktor.

Fall 3

Säljer ved storskaligt. Äger anläggning som kapar 50 cm diameter matning och roterande trumma transportband osv automatiserad så långt att en man behövs för att köra anläggningen.


Jag befinner mig i fall 1 och anser att en vedmaskin för 5000€ är ett dumt köp.
Att såga en grip 5 meter långt virke av blandad grovlek räcker inte länge, sedan vet jag ingenting om v8 motorsågar.
Stegmaster: Jag skiter i sekundstrider men vedmaskiner jag sett i bruk imponerar inte. Har bara tittat på prisklassen 5000 € förvisso och pratar vi annat handlar det inte om ved för privat bruk.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

loppan  
#191759 En rolig hobby måste få kosta lite :mrgreen:

Jag hade räknat med att så lite som 100-150 m3s skulle gå igenom maskin första året men det blev 300 m3s med uthyrning så det går inte alltid att veta i förväg hur en investering blir.

50000 är i dag ganska lite pengar på en jorbruksfastighet.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191777 Man behöver inte motorsåg heller. På den här gården höggs allt med yxa fram till runt 1880 då sågbladet blev var mans egendom.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#191791 När man besöker Elmia Wood så finns det vedmaskiner i var och varannan monter. Är det då någon som startar upp en ...... så flockas folk runt den som en bisvärm ..... intresset är stort.

Jag tycker var de mest kloka inläggen var:

Ett svarsinlägg handlade om ...... "bäst är att lägga tid på att röja och gallra istället för att stå på vedbacken".
Ett annat handlade om ....... vedhanteringen före själva eldningen, inget handarbete (plocka och stapla).

Det är bra för vår miljö och bnp om så många som möjligt eldar med ved, då är det bra om man kan sprida erfarenheter.

Jag hade samma "rubrik" i ett annat, mera kommersiellt forum för ca ett år sedan ......... vad hände då? Jo redaktionen tog bort inlägget efter två dagar. Det är ju ingen som vill annonsera på en sådan hemsida, där sådana åsikter kommer fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191793 Alla vill inte elda med ved. Det är inte alla dagar bekvämt att tända och underhålla en eld. Personligen ser jag vedeldandet som en livsstil oavsett tillverkningsprocess.

Tyvärr biter inga argument för vedeldning på den late.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#191803 Ja vedeldning är ingen dans på rosor i mellanåt det har du rätt i. Men intresset för bioenergi har ökat helt klart det märker man överallt dit man kommer. Själv köper jag färdigklyvet och det ser förbannat enkelt ut när de använder en vedmaskin. säger nu inte att det kanske är det bästa sättet men stock efter stock förvandlas snabbt till vedklampar oavsett storlek på stocken

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Cat554  
#191822
norrskog skrev:hopps det tillverkas en panna där man kan lägga in tre meter stockar direkt och att det brinner så pass sakta att det räcker att trava in några st en gång i veckan. Hade väl varit det ultimata :)


http://www.flisvarme.no/Halm/Halmframes.htm

Fyr spesiellt for 3-meters stokker.
OH

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191838
norrskog skrev:Ja vedeldning är ingen dans på rosor i mellanåt det har du rätt i. Men intresset för bioenergi har ökat helt klart det märker man överallt dit man kommer. Själv köper jag färdigklyvet och det ser förbannat enkelt ut när de använder en vedmaskin. säger nu inte att det kanske är det bästa sättet men stock efter stock förvandlas snabbt till vedklampar oavsett storlek på stocken

Beror på olje och elpris. Just nu resonerar en majoritet av villaägarna att värmepump är billigaste i relation till arbete. Elenergi är hos oss så pass billig ca 11 cent /kWh i finland att resonemanget håller.

Ved som säljs/köps bör hålla en viss standard/kvalitet. Säljer ingenting eftersom priset för icke kluven ojämna längder av blandved är för lågt men duger bra i min panna.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#191851
Cat554 skrev:
norrskog skrev:hopps det tillverkas en panna där man kan lägga in tre meter stockar direkt och att det brinner så pass sakta att det räcker att trava in några st en gång i veckan. Hade väl varit det ultimata :)


http://www.flisvarme.no/Halm/Halmframes.htm

Fyr spesiellt for 3-meters stokker.
OH


Satan i gatan. några hus på landet inte allt för långt ifrån varndra skulle denna pjäs vara det opptimala helt klart.

Klart värmepumpar slår det mesta när det gäller bekvämlighet. Och med tanke på det finska kärnkraftvärksbygget inte allt förlångt härifrån kommer nog den svenska elmaknaden att stå sig ganska lätt. Detta med tanke på alla vindsnurror vi bygger idag. Inte fel med vindsnurror igentligen men i norrland hade de inte behövts byggas några. Det är ju söderut det är elbrist. Vi har vattenkraft så vi hade klarat oss galant på detta om vi inte var tvungna att leverera el neråt.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Lennart A  
#191864 Torr ved och bra panna!
Det finns många missuppfattningar om ved. En är att fuktig ved brinner bättre än torr. Det gäller möjligtvis om man eldar en gammal panna med överförbränning. Har man en sådan skallman slänga ut den och köpa en ny modern panna med lamdasond styrd förbränning. Då är vedhuggning inte längre något problem för förbrukningen sjiúnker till hälften.
Annars gäller:
Vatten är det bästa släckmedlet som finns. Det kan du fråga vilken brandman som helst. Vatten brinner inte och tillför inte något av värde i en vedbrasa. Ved skall vara torrare än 20% för att kunna eldas i en modern panna men ju torrare desto bättre. Torr ved ger mindre rök och mindre utsläpp. Att elda med ved är en bra miljöåtgärd men då skall den vara torr och eldas i en bra panna eller braskamin.
För att veden skall bli torr skall den klyvas om inte den är väldigt klen mindre än 5 cm i diameter.
En vedmaskin behöver man inte det räcker med yxa det håller jag med om. Spara in gympengarna och hugg ved!
Vedeldare sedan 1976.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#191865 Ingen som törs räkna på lönen för utfört arbete när man håller på med veden? Min sotare (som har skorstenar som sitt levebröd) dömde ut min filosofi med vedeldning totalt. Han ansåg att så länge man kan få pinnarna gratis, nedsågade, klyvna, så kan det löna sig att tanka bilen och åka och hämta dom, förvara dom och elda dom. Men annars, en värmepump ger 5-6,5ggr värme per kw som man stoppar i den, det blir snart dyra kw för kroppen att elda ved i jämförelse med en värmepump. Ska man sedan köpa traktorer, vagnar, processorer osv. så kan väl bara ekvationen gå ihop om man säljer säckarna på macken för 79kr?

Jag eldar själv fortfarande med ved, har hittills aldrig behövt betala för pinnarna men jag har börjat tveka inför framtiden, köpt mig en luft/luft-pump för 4995 i testsyfte, och den går fantastiskt billigt! När dygnsmedeltemperaturen ligger runt 4-5plus så håller den över 20gr i hela huset (ca. 150kvm boyta) till en förbrukning på 6-700 kwh/månad. Det motsvarar väl samma i kronor högt räknat. Omvandlar man detta till mängden ved och det arbete som det innebär så blir det en ganska taskig timlön.

Så jag får nog hålla med några av talarna innan. Ekonomiskt sett så är nog vedelning på utdöende. Man får se det som en filosofi, en hobby, en handling för framtiden i form av minskad miljöpåverkan, vad vet jag:-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).