fre 24 aug 2012, 09:07#184178
Jag har köpt in råvara med hjälp av bägge metoderna som beskrivs . Dels genom att att köpa på löskubik och låta timmerbils chaffissen mäta av mängd mot betalning för veden vid leverans. 200:- på löskubik var sagt. Bonnen trodde att det var ungefär 100 kubik totalt, i den traven som han sålde
Bra tänkte jag ,jag tar rubbet o 20000:- kommer det att kosta då i runda slängar.
När jag hade fått ut nästan två hela bilar med släp så vart slutsumman 27000:- istället då det uppkom till 120 löskubikmeter . Lassen mättes av med tumstock och vem vet då hur mycket chaffisen fuskade när han mätte av höjden samt längden.
Några cm extra på stocken slår till med extra volym luft rätt så fort på en står flakyta.
Jag kan ju säga som så att den där extra kostnaden 7000:- som inte var medtagen i min satta budget sved hårt att betala ut. färdigkapad mängd blev ca 140 M3 Stjälpt mått
i expel två köpte jag en björkveds trave 65 fub enligt säljare det var vad han hade från kort från maskinisten som skött avverkningen.
jag fick ge 375:- plus moms för det. Jag har för mig att slutsumman blev 23000:- som jag fick på räkning det skulle betalas innan leverans skedde.
Även där blev det ca två timmerbils lass med släp av traven slutlig mängd färdigkapad ved i stjälpt mått ca 140 M3
och jag kan ju säga som så att jag känner mig mera trygg av att köpa på exempel två och veta vad det kommer att kosta änn att bli jätteblåst som i exempel ett.
Hugger ved med jonsered CS 2253 WH och har kompissens CS 2245 S som reservsåg. Kapar veden med en japa 320 med Dubbelklyv . Traktor Ih 1255