Bioenergi

Inköpspriser vedråvara

66 inlägg 31647 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Nolltax AB  
#184081 .
Senast redigerad av Nolltax AB ons 22 aug 2012, 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#184083 Nolltax, äras den som äras bör !

Och vem var det nu som hånade en synnerligen aktiv vedhandlare i östra Skåne när denne hänvisade till lastbilschaffisen betr. fubben i lassen.

Svinhugg går igen ![/quote]


vad menar du med det??

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

axwell  
#184105 svinhugg går igen - Luxikon
– svinhugg går igen. • 1. Uttryck som benämner en elakhet som slår tillbaka på utföraren.

Skogsbonne, simma lugnt, det är ju inte du som brukar vara elak.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Husqy346  
#184178 Jag har köpt in råvara med hjälp av bägge metoderna som beskrivs . Dels genom att att köpa på löskubik och låta timmerbils chaffissen mäta av mängd mot betalning för veden vid leverans. 200:- på löskubik var sagt. Bonnen trodde att det var ungefär 100 kubik totalt, i den traven som han sålde
Bra tänkte jag ,jag tar rubbet o 20000:- kommer det att kosta då i runda slängar.
När jag hade fått ut nästan två hela bilar med släp så vart slutsumman 27000:- istället då det uppkom till 120 löskubikmeter . Lassen mättes av med tumstock och vem vet då hur mycket chaffisen fuskade när han mätte av höjden samt längden.
Några cm extra på stocken slår till med extra volym luft rätt så fort på en står flakyta.
Jag kan ju säga som så att den där extra kostnaden 7000:- som inte var medtagen i min satta budget sved hårt att betala ut. färdigkapad mängd blev ca 140 M3 Stjälpt mått

i expel två köpte jag en björkveds trave 65 fub enligt säljare det var vad han hade från kort från maskinisten som skött avverkningen.
jag fick ge 375:- plus moms för det. Jag har för mig att slutsumman blev 23000:- som jag fick på räkning det skulle betalas innan leverans skedde.
Även där blev det ca två timmerbils lass med släp av traven slutlig mängd färdigkapad ved i stjälpt mått ca 140 M3

och jag kan ju säga som så att jag känner mig mera trygg av att köpa på exempel två och veta vad det kommer att kosta änn att bli jätteblåst som i exempel ett.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#184206 som du skriver att det är mät av maskin så är det ok men den som kör lastbilen kan ju säga att det är 70 fub när det igentligen är 65 fub så det går att fuska på båda sätten

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#184246
skogsbonne skrev:som du skriver att det är mät av maskin så är det ok men den som kör lastbilen kan ju säga att det är 70 fub när det igentligen är 65 fub så det går att fuska på båda sätten

Nja på just lövet så är maskinmätningen mindre bra av kända orsaker! Dä är mätning på lastbil med van mätare mycket mer rättvisande.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

skogsbonne  
#184255 jo men om lastbils chaffisen är på säljarens sida så kan kan ju fuska för det vet ju inte köparen om det är 65 eller 70 fub på bilen

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#184277
skogsbonne skrev:jo men om lastbils chaffisen är på säljarens sida så kan kan ju fuska för det vet ju inte köparen om det är 65 eller 70 fub på bilen

De som vill fuska kan alltid göra det oavsett mätning. Men blir inte klok på varför det ska fuskas? Vill man bara sälja till samma kund en gång? Men inget jag ser som något problem för egen del. Men det är nog så att en affärsrelation som båda parter gynnas av så ser man till att det är så korrekt som möjligt åt båda hållen för en fortsatt god affärsrelation.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184278 Såg att Norra sänkt priset på björkmassa till 315Kr/m3fub.

Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

vedhandlaren  
#184389 det gäller att man har bra affärspartners


skogsbonne skrev:jo men om lastbils chaffisen är på säljarens sida så kan kan ju fuska för det vet ju inte köparen om det är 65 eller 70 fub på bilen

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

herjman  
#184452 Att bero på affärspartners, hur går ni tillväga för att få tag på det ni behöver?

Kontaktar bondgrannar som har lite skog?
Fler vägar att gå?

Vilken framförhållningstid pratar vi om?

Då jag har fixat har det varit grannar med lite skog, men vill man gå upp lite i volym verkar ju råvara bli ett problem!

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpspriser vedråvara

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184454 Jag köper väl inte så mycke men tycker det är enklast att ta genom ett skogsbolag jag har kontakt med. Då slipper man ifrån volymtjafset........ Köper endast vinteravverkat på vikt och betalar i m3f som jag begriper mig på, för det är de mått vi alltid använt som volymmått vid avverkning. Tycker jag det är åt helvete så får jag väl bestrida faktura då.

Tycker det är bra att hålla det enkelt utan massa ludd och muntliga överenskommelser hit och dit som det blir om man köper direkt från markägare.

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

herjman  
#184455
kl-820 skrev:Jag köper väl inte så mycke men tycker det är enklast att ta genom ett skogsbolag jag har kontakt med. Då slipper man ifrån volymtjafset........ Köper endast vinteravverkat på vikt och betalar i m3f som jag begriper mig på, för det är de mått vi alltid använt som volymmått vid avverkning. Tycker jag det är åt helvete så får jag väl bestrida faktura då.

Tycker det är bra att hålla det enkelt utan massa ludd och muntliga överenskommelser hit och dit som det blir om man köper direkt från markägare.



Så man kan i regel lita på bolagens mätning?
Känns som att det borde bli dyrt om man går genom dessa, en mellanhand till som ska tjäna pengar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

Vedproducent  
#184457 Det köps bara från bolag här med. Då vet man vad man får och till rättvist pris och inget tjafs om att det ska vara utan kvitto. Enkelt och bekvämt kommer lassen hem i lagom takt och så kommer det faktura på det man ska betala. Inget massa bilåkande och onödig tid för att åka runt och se på en massa travar och diskutera med markägare som har dålig koll på vad volym det är i högen och sen krångla med transport hem själv.

Användarvisningsbild

Re: Inköpspriser vedråvara

herjman  
#184490 Låter smidigt, men det är alltså bolag som äger egen skog eller rena entreprenadföretag?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).