tor 23 aug 2012, 15:30#184131
Jag tog saker i fel ordning, köpte pickupen 2010 och skogen 2011.
Nåväl , jag är jättenöjd med den, en 98as 2WD King Cab med bensindrift. Bilen har gått igenom besiktningen två gånger med hjälp av stark gudstro och popnitad ekonomiplåt på det som finns kvar av bakskärmen.
Utmärkt att pendla de 65 milen till skogen och när man vaggats sömnig (den gungar märkbart bakåt/framåt i 90 km/h) finns det plats att fälla sätena och ta en tupplur. Allt jag behöver får plats i bilen och tvåhjulsdriften gör mig ödmjuk nog att undvika de värsta surhålen på skogsbilsvägar. Jag behöver inte bry mig om ev repor i lacken eller små bucklor.
Min andra bil är en 07 Suburban så för att relatera till jänk vs japsdiskussionen kan jag göra en liten jämförelse:
Framkomlighet - Kingen vinner överlägset. Visserligen har jag kört fast på en isfläck på parkeringen en gång men vad hjälper chevans 4wd när denär kamelen och skogsbilsvägen är nålsögat (den är fint blåmetallic och skall fortsätta vara så)
Ekonomi - Kingen vinner på WO. Den drar alltid 1l milen, värdeminskningen är 0 och enda minuset i protokollet är att avgasröret troligen är gjort av guld (fick för mig det när jag vart tvingad att köpa nytt). Chevan är en LTZ vilket innebär härligt bröl men 2,5 i snitt vid dagishämtning och 1,4 vid lugn körning på E4an.
Komfort Överlägsen vinst till KingCaben, frun vägrar sitta i den och bara ett av barnen får plats, dvs inget gnäll, inget tjat och rökning är tillåten. I chevan kan man inte ens titta på Family Guy från förarplats.
Skoglighetsfaktor. Oavgjort Det växer mossa o annat grönt jox på flakkåpan till Kingen + att jag av medmänniskor får medlidande blickar á la kusinen från landet när jag visar mig. Chevan + storstan är en match made in hell + att den går på Etanol (haha om jag tankar etanol får de kanske lönsamhet i fabriken uppe i Övik och jag kan sälja massaved dit?)
Så... något otippat, King Caben är Pickupen att köpa. Min är dock inte till salu av förståeliga skäl.
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn