Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 315617 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176280 Citerar en kompis som hade en HD,den är ju amerikansk,han sa att han är imponerad över att det inte ramlar ner en Boeing oftare än vad det gör....

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bengt.a skrev:Citerar en kompis som hade en HD,den är ju amerikansk,han sa att han är imponerad över att det inte ramlar ner en Boeing oftare än vad det gör....

Och då kan man veta nåt efter ett sånt vetenskapligt jämförande studium?

Användarvisningsbild

Storken skrev:Nä, jag har inte frågat dem, men jag skulle gissa att det handlar om ekonomi...
Bl a en större kycklingproducent som bytte en Cheva 2500 mot en Toyota Hilux.
Trots att det är allmänt kännt att dom har "högvatten i kassakistan"... :???:

Perfekt, fråga honom hur han upplever skillnaden mellan fullsize och minipickis?

Nolltax AB  
Användarvisningsbild

#176599 Vad är det som gör att en bil som tydligen är billig i Usa är tokdyr här i Sverige.Vill man ha en bil som är 4-5 år gammal max.så är fullsizen svindyr.
Jo, jag vet att det är komfort i dom,har själv en Pontiac från 66,har även kört nyare fullsize pickup,man åker kungligt.

Nolltax AB  
#176616 Å så här ser kranen ut när den sträcker på sig....

http://www.handkraft-timmerhus.se/image ... ring1g.jpg

Användarvisningsbild

bengt.a skrev:Vad är det som gör att en bil som tydligen är billig i Usa är tokdyr här i Sverige.Vill man ha en bil som är 4-5 år gammal max.så är fullsizen svindyr.
Jo, jag vet att det är komfort i dom,har själv en Pontiac från 66,har även kört nyare fullsize pickup,man åker kungligt.

Ja det är helt galet, man får billigaste Chevan för ca 150000:- SEK i USA
Minipickisar vet jag ej vad de kostar där om de finns alls, så lär det vara ca hälften.
Kanske dags att börja direktimportera basutrustade Work Trucks för att hålla
nere investeringskostnaden men ändå köra fullsize?

Användarvisningsbild

#176657 Har förstått att är svårt med vikter och lätt lastbil,nya regler på senare år?
Blir nog en Isuzu ändå när det passar.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#184131 Jag tog saker i fel ordning, köpte pickupen 2010 och skogen 2011.
Nåväl , jag är jättenöjd med den, en 98as 2WD King Cab med bensindrift. Bilen har gått igenom besiktningen två gånger med hjälp av stark gudstro och popnitad ekonomiplåt på det som finns kvar av bakskärmen.
Utmärkt att pendla de 65 milen till skogen och när man vaggats sömnig (den gungar märkbart bakåt/framåt i 90 km/h) finns det plats att fälla sätena och ta en tupplur. Allt jag behöver får plats i bilen och tvåhjulsdriften gör mig ödmjuk nog att undvika de värsta surhålen på skogsbilsvägar. Jag behöver inte bry mig om ev repor i lacken eller små bucklor.

Min andra bil är en 07 Suburban så för att relatera till jänk vs japsdiskussionen kan jag göra en liten jämförelse:
Framkomlighet - Kingen vinner överlägset. Visserligen har jag kört fast på en isfläck på parkeringen en gång men vad hjälper chevans 4wd när denär kamelen och skogsbilsvägen är nålsögat (den är fint blåmetallic och skall fortsätta vara så)
Ekonomi - Kingen vinner på WO. Den drar alltid 1l milen, värdeminskningen är 0 och enda minuset i protokollet är att avgasröret troligen är gjort av guld (fick för mig det när jag vart tvingad att köpa nytt). Chevan är en LTZ vilket innebär härligt bröl men 2,5 i snitt vid dagishämtning och 1,4 vid lugn körning på E4an.
Komfort Överlägsen vinst till KingCaben, frun vägrar sitta i den och bara ett av barnen får plats, dvs inget gnäll, inget tjat och rökning är tillåten. I chevan kan man inte ens titta på Family Guy från förarplats.
Skoglighetsfaktor. Oavgjort Det växer mossa o annat grönt jox på flakkåpan till Kingen + att jag av medmänniskor får medlidande blickar á la kusinen från landet när jag visar mig. Chevan + storstan är en match made in hell + att den går på Etanol (haha om jag tankar etanol får de kanske lönsamhet i fabriken uppe i Övik och jag kan sälja massaved dit?)

Så... något otippat, King Caben är Pickupen att köpa. Min är dock inte till salu av förståeliga skäl.

mossbergarn  
#185067 vill man köra lite kamouflerad jänkare kan jag rekomendera Cheva Colorado har en 05:a brutalare grill än japan pickuperna och med 2.8 liters motor billig i drift största pluset enligt mej är möjligheten att öppna hela sidan på 1 1/2 hytten

Användarvisningsbild

Bild

Så kan de se ut.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189262 Amarok kommer nu med lite nyheter:
Dubbelturbo, fått effekten höjd från 163 till 180 hästkrafter.
Automatlåda, åtta växlar,
Dragvikten ökar från 2,8 till 3,2 ton,

http://www.dn.se/motor/tester/battre-fa ... sad-amarok

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196629 Lånar tråden lite..... Ska ha pickis nu, för d funkar inte me renault traficen ja har iome att ja kör på heltid i skogen nu... så har kollat på en -06 l200 men läser att den drar mkt osv, far har en -07 hilux som är helt ok i mina ögon, men en äldre cheva lockar åxå... men hur är förbrukningen på en sån där 1500 eller 2500 cheva???

lägger max 100`

Användarvisningsbild

#196631 En bra häst ska ha mat, nåt annat vore mystiskt.
Men jag har kört en Isuzu som drog 1,7 och min förra Cheva kunde jag köra på 1,1 !

Om det hänger på sista kronan så ska du såklart välja ett billigare alternativ
men ingen minipickis kan leverera den komfort och de utrymmen som en fullsize ger.
Det finns en möjlighet att påverka bränsleförbrukningen med val av däck och körstil mm
men så stor skillnad är det väl knappast mellan dem.
Bäst är ju att jämföra jämbördiga bilar och sen fundera om mervärdet kan täcka merkostnaden.

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196636 Funderar själv på en ny pickup till nästa år.
Är intresserad av en silverado, mycket extrautrustning som gått drygt 10 000 mil. Frågan är hur vändradien på en silverado är jämfört med de mindre pickuperna?

En beggad silverado ligger väl nästan i samma prisklass som en ny isuzu eller liknande pickup, Är mest intresserad av 1,5 hytt då man i en crewcab får med sig för lite grejer på flaket.

Vilka mindre pickisar rekommenderar ni/avråder från att köpa idagsläget?

Har i dagsläget en Cheva colorado, bensin 05:a drar mycket bränsle men är otroligt driftsäker men den har börja gjort sitt efter att man dragit tungt släp drygt hälften av de 17 000 milen den rullat.

Det första man kommer göra när man köper en ny bil blir att sätta på sånn där plast som alla taxibilar har på sina bilar idagsläget, kanske man slipper en del skrapmärken isåfall.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).