Skotare

Galrings skotare

67 inlägg 26465 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18032 De erfarenheterna vi har av 820 är inte bra mer mek än körning om man säger så. Han som skotar efter oss hade en sån innan men det var inte många veckor den gick felfritt. Pumparna gick stup i kvarten samt topplockspackningar och renovering av boggielåder. Så när han bytte till en 810 tyckte han att det var som att komma till himmelriket. Det vet i fan om inte 820 är den sämsta maskin som valmet tillverkat hittils. :)
Senast redigerad av valmet901 fre 01 feb 2008, 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Rottne skotare
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18033
valmet901 skrev:De erfarenheterna vi har av 820 är inte bra mer mek än körning om man säger så. Han som skotar efter oss hade en sån innan men det var inte många veckor den gick felfritt. Pumparna gick stup i kvarten samt topplockspackningar och renovering av boggielåder. Så när han bytte till en 810 tyckte han att det var som att komma till himmelriket. :)


haha okej aa jag kan förstå det då :D

Avatar Fallback
Andreas_93  
#18059 jag är en nybörjare och har bara kört i några månader :)
det är inte kul att börja köra med en maskin som krånglar

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18061
Andreas_93 skrev:jag är en nybörjare och har bara kört i några månader :)
det är inte kul att börja köra med en maskin som krånglar


Nej det är aldrig kul att köra när det krånglar.. men ändå nyttigt.. för man kan inte alltid ringa efter en reperatör när det krånglar.. så de e aldrig att kunna reparera själv :)

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18103 Jag skulle nog inte vilja köra en 810 JD för dom är helt hopplösa för kranen sitter på tok fel:/ Gremo är ruskigt bra har jag hört :) Annars så är 1110 JD inte fel heller :wink:

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18123
Ungdomshuggare skrev:Jag skulle nog inte vilja köra en 810 JD för dom är helt hopplösa för kranen sitter på tok fel:/ Gremo är ruskigt bra har jag hört :) Annars så är 1110 JD inte fel heller :wink:


Gremo:n är ruskigt bra med... var själv med och praktiserade i Farbriken där dom bygger maskinerna... och då fick jag provköra en av dem nya för att se så att allt funka :) och lyfte bara i tomme med full grip med timmer.. och tack vare midjelåset så lättade den inte ens på sidan :shock:

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18134 Mm.. Sne så har vi många 810 på värnamos skogsbruk och jag vet inte om jag kan säga något sämre än en 810 som är väldigt dåliga faktiskt:/ Vi har lagat en 810 2 gånger denna veckan och i början av veckan gick bränsle pumpen sen var det att ringa till lidhult (repratör) som fick laga den maskinen :(

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18136
970D skrev:
Ungdomshuggare skrev:Jag skulle nog inte vilja köra en 810 JD för dom är helt hopplösa för kranen sitter på tok fel:/ Gremo är ruskigt bra har jag hört :) Annars så är 1110 JD inte fel heller :wink:


Gremo:n är ruskigt bra med... var själv med och praktiserade i Farbriken där dom bygger maskinerna... och då fick jag provköra en av dem nya för att se så att allt funka :) och lyfte bara i tomme med full grip med timmer.. och tack vare midjelåset så lättade den inte ens på sidan :shock:


Ja gremon går kanon och den är väldigt stabil och fin för att vara så smal som den e
:D

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18138
Ungdomshuggare skrev:Mm.. Sne så har vi många 810 på värnamos skogsbruk och jag vet inte om jag kan säga något sämre än en 810 som är väldigt dåliga faktiskt:/ Vi har lagat en 810 2 gånger denna veckan och i början av veckan gick bränsle pumpen sen var det att ringa till lidhult (repratör) som fick laga den maskinen :(


hehe okej ... har annars hört mycket bra om 810:orna men skenet kan bedra :) okej vet du om han som kom och laga den hette Allan?

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18140
Ungdomshuggare skrev:Jag skulle nog inte vilja köra en 810 JD för dom är helt hopplösa för kranen sitter på tok fel:/ Gremo är ruskigt bra har jag hört :) Annars så är 1110 JD inte fel heller :wink:



då skulle du testa 810an med det nya asf läget som gör att kranen svänger med midjansrörelser :D

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18146 Det låter bra men det är inte allafall på den maskinen.. Man kan ju inte välta vagnen eller hålla över vikten i en slänt :?

Avatar Fallback
bjorn_k87  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18150 Med en 810:a så är man ganska så hjälplös om man kör fast... :D Med Gremon så kan man ju välta vagnen och lägga under virke, sen har man ju boggielyften med som har räddat mig många gånger.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18161 Ja.. En gremo är inte fel tycker jag också :wink:

Avatar Fallback
Andreas_93  
#18294 vilken skilnad är det på gremo 950 och 950r

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18295
Ungdomshuggare skrev:Det låter bra men det är inte allafall på den maskinen.. Man kan ju inte välta vagnen eller hålla över vikten i en slänt :?


nej men du kan ju hindra maskindelen att vält och om du välter vagnen kan du ofta hjälpa upp den mad kranen :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).