Arbetskläder för skogen

Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

69 inlägg 74975 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181658 kanske det.. Men jag provade X fit häromdagen och de va sköna :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182779 Har varit ute och "diversejobbat´" i skogen idag på eftermiddagen. I regn. Både fällde, kvistade och bar stock. Håller på att lägga en kavelbro. Är väldigt nöjd med mina nya Technical, nästan så man kan ha dem som arbetsbyxor även när man inte ska såga. Sitter åt lite mer än vanliga, följer med kroppsrörelserna bra och stod emot vatten bra. Märkte skillnaden särskilt när jag skulle åka hem och satte mig på fyrhjulingen, inga problem få ned benen på var sida om sitsen. De gamla byxorna (Skogmas) satt som limmade efter benen och man tvingades dra och justera dem.

Ser fram emot att få testa dem i vinter med underställ.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

norwegianlogger  
#183985 jeg bruker x-fit på jobb som trefeller hver dag. skal vel ikke skryte å si jeg er kjempe fornøyd med dem. sømmene i skrittet revnet fort så det måtte lappes, å stoffet generelt blir fort små revner i. hatt dem i 4 mnd nå og nå må nye bukser snart kjøpes. burde være bedre kvalitet til den prisen :???: men de skal ha for at de er behagelige å ha på.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Fredrik N  
#193053 Nu har jag provat Husqvarna technical och comfort jackan i helgen. Det blev riktigt varmt efter ett tag, men då kom jag på att det fanns ventilations tragkedjor i byxorna och i jackan. Oj, vilken skillnad det blev, riktikt behagligt.
sen var det riktigt smidigt att gå med byxorna när man högg. Men den största skillnaden var när jag skulle kliva upp i traktorn, det gick lätt och var smidigt att vända sig i hytten, trotts att man var slitten i kroppen efter en dag i skogen.
jag är nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193398 Det slutade med att jag köpte X-fiten och stihl kängor och jag är grymt nöjd änsålänge men har bara haft dom i någon månad än :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197624
Uvskogen skrev:Har varit ute och "diversejobbat´" i skogen idag på eftermiddagen. I regn. Både fällde, kvistade och bar stock. Håller på att lägga en kavelbro. Är väldigt nöjd med mina nya Technical, nästan så man kan ha dem som arbetsbyxor även när man inte ska såga.


Är det technical eller technical extreme? Hängsle eller midja? Vad är egentligen skillnaden?

Har du prövat i snö, vad tyckte du?

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Hema  
#197712 Kanske lite off topic men.. Har någon av de två olika knäskydd likt. de på arbetsbyxor? Jag gillar knäskydd :)

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Fredrik N  
#197723 Technical som jag har, har inte någon ficka för knäskydd.
Dom har extra förstärkning på knäna, det hjälper men det är ju inga riktiga knäskydd.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

TimpaM  
#197968 X-fit byxorna har ficka för knäskydd. Har haft mina i en vecka, hade technical innan tycker att x-fit byxorna har bättre passform.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212014
D Brown skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Jag har Stihl X fit, av dom första, sömmarna går upp.


Jag köpte X-fit i Mars och på dessa gick efter bara någon vecka först den ena, sedan den andra tråden i en dubbel söm i skeket av. Men det verkar vara någon ytterligare söm, inga kroppsdelar har hamnat utanför byxorna än.


I Januari pratade jag om detta med en representant för Stihl på en sågvisning, denna sa att det bara var att byta byxorna där man köpt dom.
Nu ikväll åkte jag dit, och jag fick nya byxor utan problem. Mina byxor var tillverkade 08/2011 och köpta 03/2012.
Jag trodde problemet bestod i att tyget var mer elastiskt än sytråden, men felet var väl känt och bestod i att slutet på sömmen inte var tillräckligt fäst, sömmen repade alltså upp sig från slut/början. Felet ska vara avhjälpt "till 2012" sades det. Känns lite "sådär" att det står 11/2011 i de byxorna jag fick idag :???:

Så ni som har x-fit byxor med upprepade sömmar, kanske det finns någon slags goodwill även om garantitiden gått ut? ....felet verkar som sagt vara välkänt.

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223871 Jag skriver det här också....
En söm i ersättningsbyxorna gick upp efter ca 5 halvdagars huggning, och jag var noggrann med att hela tiden ha byxorna sittandes "rätt" och inte nedhasade. Denna gång var det en söm nedom gylfen som repade upp sig.
Nu skiter jag i att reklamera, istället rekommenderar jag ingen, absolut INGEN att köpa dessa X-fit byxor.

Kanske detta får 10-20-30 eller gu´vet hur många att avstå köp?

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Huskyman  
#227828 Har läst denna tråd ett par gånger nu och blir väl inte mycket klokare. Vad var konklusionen? Jag är precis själv i köptagen på antingen ett par X-fit eller ett par Technical extreme. Prisbilden är ju i stort sett detsamma. Vad skall jag satsa på? Jag värdersätter att de har god ventilation som att de har god rörlighet då jag kommer att klättra i dem. Sektionsfällning....
Göran.

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

T Landström  
#227831 Jag har ett par Technical Extrem...
Håller ju inte på med samma typ av arbete som dig...men jag tyckte ventilationen funkade hyggligt i benen när man öppnade dragkedjorna på baksidan av benen...

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227955 Jag är helnöjd med mina x fit dom blir inte alls så varma som vanliga huggarbyxor jag brukar ibland ha dom när jag kör skotaren och skördaren på jobbet och det går fint med ventilationen öppnad. och dom är väldigt smidiga så dom borde passa bra att klättra med :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit/Husqvarna technical extreme

Huskyman  
#228171 Lutar åt Husqvarna TE just nu. Hr hört väldigt mycket om kvalitetsproblem med sömmar som repar sig etc. på Stihls huggarbrallor.
Jobbade igår i fullt solsken och ca 24 grader med att klättra i en stor björk i mina Stihl Forest wear comfort. Fy fasen vad varmt det var!!
Bild

Kanske korkat att ta såna jobb under juni, juli & augusti när det är svinvarmt. Inte så bra för den som vill spara veden heller. Nån som har några tankar om det? Kanske bättre att skjuta på dessa jobb.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).