Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

120 inlägg 75474 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

4WD  
#170599 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

charmåsen  
#170615
OAS-forests skrev:Någon som testat Stihl känga Advance GTX? kikade på dem idag men handlaren hade inte min storlek hemma. Se länk; http://www.stihl.se/


Har ett par som jag haft i vinter, lite stela första dagarna men sen blir de riktigt sköna!

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

finskpinne  
#170700
Huggarn skrev:
Bild


Om kroken på Technical är av samma typ som på stihls x-fit byxor så kan du fästa den i snöret på vilka kängor som helst! eller menar du att husqvarna byxan har en krok som bara passar på husqvarnas känga? :roll: så tokiga kan dom väl ändå inte vara? :roll:


Nä, jag tänkte nog lite fel. Jag fick för mig att den kroken som syns på kängan ovanför knuten skulle vara till för att fästa byxbenet i. Vet inte riktigt hur jag tänkte, det är ju förståss så att kroken som man fäster byxbenet vid kängan med finns på byxbenet och inte på kängan. HVA har nog en helt vanlig krok i sina Technical Extreme som man krokar om kängsnörena med. Jag ber om ursäkt för mitt obetydliga svammel. Men dom gamla huggarbyxorna som fortfarande tjänar mig har inga såna nymodigheter som krokar inte!! :lol: Utan man får nöja sig med snölåsremmar!!

Nu har jag hunnit testa kängorna några dagar och jag är helt nöjd med dom. Dom håller vatten väldigt bra och passar på min fot. I början var jag skeptisk mot botten på dom, jag trodde att den skulle vara hal men så var inte fallet. Rätt skapligt grepp är det i dom. Dom verkar bli mer och mer bekväma för var dag som går.

Vårdar dom gör jag genom att använda en spray som är gjord för materialet Sympatex. Det sprayar jag på dom när dom är torra. Torkar dom gör jag med en skotork som blåser sval luft genom en slang ner i stöveln, för även om dom håller vatten rätt bra så tål dom inte att man går genom isen tre gånger på en dag!! Usligt tycker jag... :lol:

Här är en bild på byxan:

Bild

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170734 Skönt att höra att jag tänkte rätt då! det var nog 4wd's svammel som ställde till det mest!! :grin: vet inte riktigt vilken fråga han svarade på egentligen?men...men....

4wd sa att krokarna på kängorna böjer ut sig vid bla klättring! det har jag aldrig varit med om på timberking och x-fit!! kroken på x-fit byxorna har jag däremot fått trycka till med en tång varannan månad ungefär för att hålla i snörena!

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Mangelu  
#171073 Någon sådan krok har då inte jag sett på mina. Har inte hunnit testa dom så mycket än men som tidigare sagts så känns kängan väldigt stabil. När jag remmade på mig dom första gången så var det som att gå i ett par slalompjäxor. Efter lite användning så känns dom mycket bra. Bra sula, sköna att gå i. I motsatts till mina (röda) meindl kängor, som jag glömt vad dom heter så har Hva kängorna lite högre skaft, det gillar jag. Vill även tillägga att jag har varit väldigt nöjd med Meindl kängorna, förutom skafthöjden. Dom ska pensioneras efter tre säsonger. Dom håller ihop än men luktar illa som fan.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232793 Nån som har tips på en huggarkänga som har en bredare läst?
Jag har provat Jalas,Oregon,Husqvarna och stihls huggarkängor och alla klämmer.
jag går med sievi xl-läst som jag gillar med då har dom inge sågskydd.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232853 Meindl timberking kanske. Sågskyddsklass 3 är ju aldrig fel :grin:
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 08 sep 2013, 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

ved huggaren  
#235729 Prova kängorna hos en återförsäljare och beställ sedan på nätet i från England.http://www.honeybros.co.uk/. Pundet står lågt

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Astrix1  
#253389 jag har provat alla tre köpte jalas för att dom var bredast över fotbladet.
lite stela ibörjan, oljat in dom så nu är dom bätre

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Qkeeper  
#253390 Har också Husqvarnas Jalas modell. Som sagt hårda i början men smorda å lite användning så mjukna dom till. Däremot drog jag loss ett av snörfästena på de första paret efter bara några dagar fick direkt nya på garantin och dom nya är inte riktigt lika kring snörhållarna och nu verkar de hålla.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

herjman  
#253393 Har kört med Stihl Ranger GTX några pass nu och kan rekomendera dom.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

silc  
#270585 Hej!
Köpte mina kängor på Lidl. Klart prisvärda om man jämför priserna som näms i tråden. Jättesköna, så jag tror man även kan jämföra komforten. Verkar vara "tysk", dvs bra kvalitet. Skyddsklass 2. Jag är ingen proffshuggare så jag använder dom inte varje dag. Och jag har inte provsågat dom heller.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

axwell  
#270606
silc skrev:Hej!
Köpte mina kängor på Lidl. Klart prisvärda om man jämför priserna som näms i tråden. Jättesköna, så jag tror man även kan jämföra komforten. Verkar vara "tysk", dvs bra kvalitet. Skyddsklass 2. Jag är ingen proffshuggare så jag använder dom inte varje dag. Och jag har inte provsågat dom heller.

Välkommen på Skogsforum med ditt första inlägg :!:


Även mina helsköna kängor kommer från Lidl.

Varje gång jag använder dom och förundras över komforten så dyker tanken upp " var ligger hunden begraven?".

Huggarkängor för 400 kr inkl. med godkännandesymbolerna graverade i mtrl!

Varför såldes dom så billigt, även dubbla priset hade varit prisvärt? :?:

Ingen provsågning ännu, samma med byxor och stövlar, stressar inte :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

JörgenO  
#270619 Huggarkängor på Lidl... det låter onekligen intressant, finns de kvar tror ni eller har det varit ett engångserbjudande?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

axwell  
#270621
JörgenO skrev:Inlägg av JörgenO » 12 minuter sedan.
Huggarkängor på Lidl... det låter onekligen intressant, finns de kvar tror ni eller har det varit ett engångserbjudande?


Lidl, ÖB, Rusta och liknande ställen kör till stor del med engångserbjudanden, mest av enklare saker med tveksam kvalitet.

Besöker inte Lidl mer än några ggr/år, har inte sett huggarkängorna där sen jag köpte i okt. 2012.

Brukar läsa direktreklamen, kan ändå ha missat om kängorna funnits där senare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).