Jimmy Jonasson skrev:Alla har sina körsätt, det är inte säkert att det jag föreslog passar alla. Man hittar ett körsätt som passar bra, och så länge man trivs med det och producerar bra så Dock är det enl min erfarenhet det bästa att rulla och lasta. Säger sig lite självt att det måste va bättre att redan vara framme vid nästa hög när man lagt på knippet än att lasta, sen köra fram, sen lasta osv.
finskpinne skrev:Jimmy Jonasson skrev:Alla har sina körsätt, det är inte säkert att det jag föreslog passar alla. Man hittar ett körsätt som passar bra, och så länge man trivs med det och producerar bra så Dock är det enl min erfarenhet det bästa att rulla och lasta. Säger sig lite självt att det måste va bättre att redan vara framme vid nästa hög när man lagt på knippet än att lasta, sen köra fram, sen lasta osv.
Det finns ju ställen på denna jord som inte är välsignade med så bra terräng att det går att köra samtidigt som man lastar!!!
Kse skrev:Läste oxå Skogforsk rapport att man inte tjänade på att köra och lasta samtidigt, man kanske spar tid men inte bränsle. Själv föredrar jag att stå stilloch lasta, om nån står och kollar kanske jag stilar lite och lastar i farten men alla har ju som sagt olika körstil.
Skog skrev:De spelar ju lite roll vad du kör för skotare med, ju mindre maskin ju nogranare lär man ju vara, fuskar man för mycket på tex en 810 så får du ju inte med dig kubiken ut , medans du på en 890 1710 kan slarva mera med både jämdragning å korsläggning på lasset
Jimmy Jonasson skrev:Kse skrev:Läste oxå Skogforsk rapport att man inte tjänade på att köra och lasta samtidigt, man kanske spar tid men inte bränsle. Själv föredrar jag att stå stilloch lasta, om nån står och kollar kanske jag stilar lite och lastar i farten men alla har ju som sagt olika körstil.
Var hittar jag denna rapport? Skulle vara intressant läsning.
Ecolog564C skrev:Vad menas med korsläggning?