Skotare

Jämndragning

28 inlägg 10410 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jämndragning

NomagS  
#155155 kan tänka mig det :) har flertalet gånger fått med mig både massa barrmassa o klentimmer i samma knippe i tron om att de bara är massa. som praktikant vll jag helst köra sortrena lass för att minska vrakandelan :)

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Jämndragning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155217 du behöver inte rulla alls när du lastar, dom skotarförare jag känner som kör mest står oftast still när dom lastar på, men kan planera körningen nå grymt, de är där du spar tiden. viktigare då att kranen går nog långsamt så du aldrig aldrig missar! sen hjälper de ju en del om skördarn kan göra högar å inte plockepinn :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Valmet6400  
#155230 Läste några tips för att hålla ner bränsleförbrukningen på skotare som skogforsk gjort, och där var ett av tipsen att man inte skulle köra samtidigt som kranar. Och man hör ju att påfrestningen på motorn är högre när man kranar mycket och har maskinen i rullning.

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Jimmy Jonasson  
#155239 Alla har sina körsätt, det är inte säkert att det jag föreslog passar alla. Man hittar ett körsätt som passar bra, och så länge man trivs med det och producerar bra så :) Dock är det enl min erfarenhet det bästa att rulla och lasta. Säger sig lite självt att det måste va bättre att redan vara framme vid nästa hög när man lagt på knippet än att lasta, sen köra fram, sen lasta osv. :)

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

finskpinne  
#155241
Jimmy Jonasson skrev:Alla har sina körsätt, det är inte säkert att det jag föreslog passar alla. Man hittar ett körsätt som passar bra, och så länge man trivs med det och producerar bra så :) Dock är det enl min erfarenhet det bästa att rulla och lasta. Säger sig lite självt att det måste va bättre att redan vara framme vid nästa hög när man lagt på knippet än att lasta, sen köra fram, sen lasta osv. :)


Det finns ju ställen på denna jord som inte är välsignade med så bra terräng att det går att köra samtidigt som man lastar!!!

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Jimmy Jonasson  
#155250
finskpinne skrev:
Jimmy Jonasson skrev:Alla har sina körsätt, det är inte säkert att det jag föreslog passar alla. Man hittar ett körsätt som passar bra, och så länge man trivs med det och producerar bra så :) Dock är det enl min erfarenhet det bästa att rulla och lasta. Säger sig lite självt att det måste va bättre att redan vara framme vid nästa hög när man lagt på knippet än att lasta, sen köra fram, sen lasta osv. :)


Det finns ju ställen på denna jord som inte är välsignade med så bra terräng att det går att köra samtidigt som man lastar!!!


Nä det är klart. Man gör det där det går :) vilket jag tror du förstår att jag menar

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Kse  
#155253 Läste oxå Skogforsk rapport att man inte tjänade på att köra och lasta samtidigt, man kanske spar tid men inte bränsle. Själv föredrar jag att stå stilloch lasta, om nån står och kollar kanske jag stilar lite och lastar i farten men alla har ju som sagt olika körstil.

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Jimmy Jonasson  
#156519
Kse skrev:Läste oxå Skogforsk rapport att man inte tjänade på att köra och lasta samtidigt, man kanske spar tid men inte bränsle. Själv föredrar jag att stå stilloch lasta, om nån står och kollar kanske jag stilar lite och lastar i farten men alla har ju som sagt olika körstil.


Var hittar jag denna rapport? Skulle vara intressant läsning.

Avatar Fallback

Re: Jämndragning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156559 Är väl ett resultat alltså nått du måste köpa men de finns en film om detta som tar upp lite iallafall

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Ecolog564C  
#159888
Skog skrev:De spelar ju lite roll vad du kör för skotare med, ju mindre maskin ju nogranare lär man ju vara, fuskar man för mycket på tex en 810 så får du ju inte med dig kubiken ut , medans du på en 890 1710 kan slarva mera med både jämdragning å korsläggning på lasset


Vad menas med korsläggning?

Användarvisningsbild

Re: Jämndragning

Kse  
#159894
Jimmy Jonasson skrev:
Kse skrev:Läste oxå Skogforsk rapport att man inte tjänade på att köra och lasta samtidigt, man kanske spar tid men inte bränsle. Själv föredrar jag att stå stilloch lasta, om nån står och kollar kanske jag stilar lite och lastar i farten men alla har ju som sagt olika körstil.


Var hittar jag denna rapport? Skulle vara intressant läsning.

Det var med i Tidningen skogen men går säkert att hitta på Skogfors hemsidas

Avatar Fallback

Re: Jämndragning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159941 Tror det kan vara bra att stå still just när man tar högen, och sen kanske man rullar vidare när man har virket i gripen. Tror att även om man är väldigt duktig på att köra så ökar misstagen om man får för sig att man alltid ska rulla.
Satsa på en misstagslös körning istället, och klarar ni det och samtidigt rulla är det bara att gratulera då gör ni det bra.

Avatar Fallback

Re: Jämndragning

Potatischips  
#163329
Ecolog564C skrev:Vad menas med korsläggning?


Att man lägger några stockar rakt bakåt och vissa t.ex. diagonalt över lastytan!
Inte bra att göra så :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).