(fakta hittat hos Norskved.no).
Får man se en bild av din griplastervagn "superdave", helst med lass?
stegmaster skrev:Han taler ju om stablat ved, och da er Fastmasseprosenten på 30 cm ved ca 74 %.
(fakta hittat hos Norskved.no).
Får man se en bild av din griplastervagn "superdave", helst med lass?
obantteg skrev:Jag förstår inte diskussionen?
Kan superdave ta så mycket betalt för sin ved att han blir nöjd är väl det bara bra?
Vedproducent skrev:Den där fastmasseprocenten på 74 % måste vara inkl barkens 10-12 % jämfört med massavedens fub.
stegmaster skrev:Så er det nog, då man inte använder Fub innom vedbranchen i Norge, utan endast fm3 (fastkub, meter) och lm3 (löskubikmeter), då veden brukar finnas med bark på om den er färsk, så finns det vel egentlig ingen anledning til at bruka andra mått, åtminstone på ved.
Men jag har ju uppfattat at det er annorlunda i Sverige, så inga påhopp nu tack.
Barken brinnar vel lika bra som veden, om inte bettre??
skogshasse skrev:hej obantteg och midgård han skriver att han tar betalt efter listan men det tycker inte jag att han gör för jag fick lära mig i småskolan att 2äpplen+2päron inte blir 4 apelsiner och det är min åsikt har ni andra åsikter så helt okej men en sak kan vi väl vara överens om att vi ska försöka hålla oss till sanningen och i min värld så kan man inte då säga att man tar betalt efter listan och ta betalt efter fub och sälja i travat eller en liten liknelse man är på macken och köper diesel eller bensin och det står vad literpriset är men när jag ska betala så tar dom det i dl det är vad det handlar om
skogshasse skrev:hej obantteg och midgård han skriver att han tar betalt efter listan men det tycker inte jag att han gör