Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61434 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

stegmaster  
#155415 Han taler ju om stablat ved, och da er Fastmasseprosenten på 30 cm ved ca 74 %.
(fakta hittat hos Norskved.no).
Får man se en bild av din griplastervagn "superdave", helst med lass? :geek:

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#155418
stegmaster skrev:Han taler ju om stablat ved, och da er Fastmasseprosenten på 30 cm ved ca 74 %.
(fakta hittat hos Norskved.no).
Får man se en bild av din griplastervagn "superdave", helst med lass? :geek:

Den där fastmasseprocenten på 74 % måste vara inkl barkens 10-12 % jämfört med massavedens fub.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155468 nu vet inte jag hur man lägger till en bild men om nån kan guida så fixar jag det, dock ej med lass.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155505 efter en karta från Kse så finns bilden här då

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#155527 hej på er om man ska titta i prislista och ta betalt för det så ska man väl använda samma mätform som dom har satt priset efter och då kan man inte lägga på barkprocenten för det är inräknat i bolagspriset och sen har jag levererat vek ved som var som handleden till låret i grovlek och fallande längd då var procenten 45,46 och 48 procent i fastvolym och jag har även varit med om att leverera grov tall som var rak och fin då var det 62,65 och 68 procent i fastvolym så ska man prata 74 procent så kanske man har det i vedboden när man lagt det i kast

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Robertberg  
#155557 Jag förstår inte diskussionen?
Kan superdave ta så mycket betalt för sin ved att han blir nöjd är väl det bara bra?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Midgård  
#155562
obantteg skrev:Jag förstår inte diskussionen?
Kan superdave ta så mycket betalt för sin ved att han blir nöjd är väl det bara bra?


Precis. Vad är det för fel om veden kommer upp i sitt rätta värde?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#155591 hej obantteg och midgård han skriver att han tar betalt efter listan men det tycker inte jag att han gör för jag fick lära mig i småskolan att 2äpplen+2päron inte blir 4 apelsiner och det är min åsikt har ni andra åsikter så helt okej men en sak kan vi väl vara överens om att vi ska försöka hålla oss till sanningen och i min värld så kan man inte då säga att man tar betalt efter listan och ta betalt efter fub och sälja i travat eller en liten liknelse man är på macken och köper diesel eller bensin och det står vad literpriset är men när jag ska betala så tar dom det i dl det är vad det handlar om

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

stegmaster  
#155593
Vedproducent skrev:Den där fastmasseprocenten på 74 % måste vara inkl barkens 10-12 % jämfört med massavedens fub.

Så er det nog, då man inte använder Fub innom vedbranchen i Norge, utan endast fm3 (fastkub, meter) och lm3 (löskubikmeter), då veden brukar finnas med bark på om den er färsk, så finns det vel egentlig ingen anledning til at bruka andra mått, åtminstone på ved.
Men jag har ju uppfattat at det er annorlunda i Sverige, så inga påhopp nu tack. :wink:
Barken brinnar vel lika bra som veden, om inte bettre??


Annars en riktig fin ekvipasj du har superdave, er det mowi vagn/kran??

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

axwell  
#155612
stegmaster skrev:Så er det nog, då man inte använder Fub innom vedbranchen i Norge, utan endast fm3 (fastkub, meter) och lm3 (löskubikmeter), då veden brukar finnas med bark på om den er färsk, så finns det vel egentlig ingen anledning til at bruka andra mått, åtminstone på ved.
Men jag har ju uppfattat at det er annorlunda i Sverige, så inga påhopp nu tack. :wink:
Barken brinnar vel lika bra som veden, om inte bettre??


Egentligen det enda rätta, både stora sågverk och massaindustrin tjänar pengar på hela stocken vilket bekräftas av Sveriges största sågverk(Bollstasågen).

Fub, en kvarleva från när barken var en belastning, nu ett vedertaget sätt att skjörta upp skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155670
skogshasse skrev:hej obantteg och midgård han skriver att han tar betalt efter listan men det tycker inte jag att han gör för jag fick lära mig i småskolan att 2äpplen+2päron inte blir 4 apelsiner och det är min åsikt har ni andra åsikter så helt okej men en sak kan vi väl vara överens om att vi ska försöka hålla oss till sanningen och i min värld så kan man inte då säga att man tar betalt efter listan och ta betalt efter fub och sälja i travat eller en liten liknelse man är på macken och köper diesel eller bensin och det står vad literpriset är men när jag ska betala så tar dom det i dl det är vad det handlar om


Nä det är ju korrekt men samtidigt så nämner jag en eventuell prishöjning så där går jag också ifrån bolagens prislistor även om jag tycker det är en smal sak, man kan väl säga att jag sneglar på listan när jag ska få fram ett pris. Poängen är iaf att jag tar ett, för mig, skäligt pris som kunderna är väldigt nöjda med. Om det beror på min service, på extra bra ved, eller för att jag hälsar på kunderna med bullar låter jag vara osagt men eftersom det råder fri prissättning så nyttjar jag det till min fördel.

Jag känner mig inte som en rånare och kunden känner sig inte rånad när pengarna ska byta ägare eftersom dom återkommer med beställningar.

Vagnen vet jag inte riktigt vad det är för någon men det är en mowi kran, mycket nöjd pilot är jag, lite kort kran ibland men det brukar reda upp sig med ramstyrningen

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Robertberg  
#155698
skogshasse skrev:hej obantteg och midgård han skriver att han tar betalt efter listan men det tycker inte jag att han gör


Okej!
Då hänger jag med, det var alltså inte priset du hakade upp dig på :)


Angående vagnen tycker jag den ser ut att vara lik våran Movivagn från -94, fast våran framstam är gjord utav stående plattjärn istället för sträckmetal. Och så är både vagn och grip gul såklart.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Skogstinsen  
#155735 Jag tar 300 kr/m3 löst mätt på kärran. Inget kvitto ingen moms. Manuellhugger ur egen skog och kör fram det med ardennern.

Skulle jag inte få det så skulle då inte jag sälja någon ved. Bolagen betalar för fub, men sen då! Bakorna flisas och säljs som pellets dyrt som skam. Eller som spån till mina hästar.

Varför skulle man då inte få sälja lite dyrare? Jag håller med Superdave, sliter man då ska man ha betalt. Man tillhandahåller dyra maskiner med räntor och amorteringar, drivmedel, reparationer och underhåll, skatt och sociala avgifter om man har företag, ja det finns massa orsaker. Hur mycket blir det sedan kvar?

Knappt så man får råd att köpa salt till soppan.

Gonatt gott folk.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155741 skogstinsen, skicka gärna bilder på hästen/arna i arbete

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155749 [quote=Angående vagnen tycker jag den ser ut att vara lik våran Movivagn från -94, fast våran framstam är gjord utav stående plattjärn istället för sträckmetal. Och så är både vagn och grip gul såklart.[/quote]

kranen är från -94 eller -95 och gripen är gul under det röda så förmodligen är det en mowi vagn då men den gifter sig med traktorn nu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).