tor 12 jan 2012, 19:06#154763
Vad jag ser som ett problem med att ta in praktikant i maskinerna är vad de ordinarie förarna skall göra? Det gäller att man har vettig skog där de får börja. Någon timme varje dag är inga problem men inte 8h varje dag, samt att de inte får jobba vilka timmar som helst på apu:n.
Man kan låta dom brja med att lasta av ett skotarlass under middagen så ser man om det fungerar och utgå därifrån.
Tar man in en praktikant vill man att de skall ha någonting vettigt att göra men de måste själva vara på bettet och se vad som behövs (fälla några träd, röja någon liten hörna, snitsla väg, kapa vältor mm) då är det lättare för mig att ge tilbaka med maskintid.
Skall man sedan hämta praktikanten varje morgon och köra hem på kvällen tar det emot litegrann, mycket lättare om de har egen bil.
Alla har ju börjat någonstans, hur var det för er? Själv hade jag det ganska lätt med en skotare på gården och en generös far som sa hopp in och testa dig fram´men ta det försiktigt.
Har märkt att "bonnapajkar" har lättare att komma igång.
Sedan är det frågan om upplärnings kostnad, visst kostar det men får du lära upp en nyutbildad person så har man oftast lättare att "forma" han/hon så som man vill ha det i firman. Detta värderar jag rätt högt. Svårt att lära en gammal hund å sitta.
Produktionen kommer rätt snabbt upp i början så istället för att sätta in en ny förare och låta denna köra 8h så föredrar jag att börja med ca 3h/dag första veckan sedan öka efter förarens kompetens.
Bättre med lägre produktion och få skador än högre och fler skador.
Lite av mina tankar och tips. Funkar kanske inte alla men för mig fungerar det.