Skogsarbete

Våga släppa till!!!

34 inlägg 11959 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

NomagS  
#154622 Det kan man väl inte riktigt räkna med?? alla individer är olika och lär sig olika snabbt? nån som är riktigt lättlärd och får in allt relativt fort borde juh inte komma upp i den summan??

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Skogshuggarninorr35  
#154626 Visst går det olika fort för varje enskild, men du måste jämföra så många olika faktorer.
Minskad produktion, stillestånd vid fel/haverier t ex.
Tar du en förare som kört maskin i säg 10 år producerar virke (förhoppningsvis) i en jämnare mängd.
Vid ett fel/haveri vet denne i regel vad som är fel och kan åtgärda det snabbt och börja producera igen.
Där har du några viktiga skillnader på en erfaren och en nybörjare.

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

NomagS  
#154627 mjo men då kan man juh räkna in faktorn att oavsett om du kört 10 år eller är nybörjare och båda kommer till en ny maskin som är oskänd så kommer juh båda vara i princip lika effektiva. håller med dig om skillnaderna men man måste uh även se möjligheten att även en erfaren kan stå och klia sig i huvudet!

Våran verkstads lärare är väldigt duktig på sin sak men även han får tänka till ibland...

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Skogshuggarninorr35  
#154629 Visst men den erfarne har erfarenhet vilken maskin han än sitter i,förutom att hitta rätt knappar.
Det gör ju att den erfarne har betyligt lättare kommer igång snabbt igen.

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

javelhaven  
#154634 Alla är ju nybörjare nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Skogshuggarninorr35  
#154637 Precis och inser man att man är nybörjare så blir det lite lättare för en själv :smile:

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

blixxxt  
#154647 Det är ju faktiskt en slags "risk" att lära upp en ung nybörjare som just kommit från skolan också.
Unga människor rör ju sig mer.
Efter dom där 500 000:- kanske han/hon träffar en tjej/kille och flyttar och byter jobb.
Samma sak kan ju såklart hända med fullärda också men dom kommer snabbare upp i produktion så man slipper det stora tappet.

Sen handlar det ju om så mycket mer än att bara sitta bakom spakarna och producera också.
Massvis med grejer runt omkring för att allt ska flyta på och för det krävs allt några års erfarenhet.

Men det är absolut ett problem att det ska vara så svårt att få praktik. Hur ska man lära sig om man inte får chansen att prova.
Kan tänka mig att det inte är lätt att om man inte har kontakter.

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

blixxxt  
#154650
Skogshuggarninorr35 skrev:Precis och inser man att man är nybörjare så blir det lite lättare för en själv :smile:


Precis och man lär väl aldrig bli fullärd heller :lol:
Tror dom flesta maskinförarna tycker dom är en bättre förare idag än dom var för 5 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

javelhaven  
#154652 Känns som personliga kontakter med nån med maskiner eller någon i släkt/familj som håller på i skogen är viktigare än man tror.
Lite "stängd" bransch på ett vis.
Senast redigerad av javelhaven sön 12 jan 2014, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Skogshuggarninorr35  
#154654
blixxxt skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Precis och inser man att man är nybörjare så blir det lite lättare för en själv :smile:


Precis och man lär väl aldrig bli fullärd heller :lol:
Tror dom flesta maskinförarna tycker dom är en bättre förare idag än dom var för 5 år sedan.



:grin: Det gäller ju att det man lär sig fastnar också när man har drabbats av sånt där teflonminne :grin:

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

blixxxt  
#154674
Skogshuggarninorr35 skrev:
blixxxt skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Precis och inser man att man är nybörjare så blir det lite lättare för en själv :smile:


Precis och man lär väl aldrig bli fullärd heller :lol:
Tror dom flesta maskinförarna tycker dom är en bättre förare idag än dom var för 5 år sedan.



:grin: Det gäller ju att det man lär sig fastnar också när man har drabbats av sånt där teflonminne :grin:

:lol: sant :grin:

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

Jimmy Jonasson  
#154687 Förstår vad du menar. Men ska det gå plus minus noll på 40 m3 på 5 timmar får det nog isf va i en gallring med en medelstam på kanske 0,08-0,10 eller en sluthuggning med ännu lägre medelstam, räknat bort lönen på det redan. Så för en entreprenör som med rutinerade förare som uppmärksammar missljud och vet vad dom ska kolla efter kanske knappt kommer upp i timpenningen med dagens pressade priser (och alla kan inte vara fantomer, dom flesta är faktiskt medelchaufförer) så förstår man ju faktiskt också att dom inte riktigt törs släppa in en rookie i hytten. Helst ska nån annan skola in dom i ett par år och sen kan dom "stjäla" över dom. Jag menar jag minns när jag var grön så visste man knappt varför t.ex. hydrauloljan gick varm?!

Skogsbolagen borde kunna "subventionera" praktik, vi säger om en skolungdom fick testa ngn timme per dag så kunde bolaget ge ett högre kubikpris eller timpenning dom timmarna så inte entreprenören gick back? Jag menar det gynnar ju dom också, att ha kompetenta förare som kan producera i framtiden. Som det ser ut nu ska dom vara glada att ha förare över huvud taget om 20-30 år! Det tror jag skulle vara bäst för alla.

Hur i helvete ska man kunna få nån erfarenhet och flyt om man inte får komma in och börja ngn gång???

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

Skogshuggaren83  
#154763 Vad jag ser som ett problem med att ta in praktikant i maskinerna är vad de ordinarie förarna skall göra? Det gäller att man har vettig skog där de får börja. Någon timme varje dag är inga problem men inte 8h varje dag, samt att de inte får jobba vilka timmar som helst på apu:n.
Man kan låta dom brja med att lasta av ett skotarlass under middagen så ser man om det fungerar och utgå därifrån.
Tar man in en praktikant vill man att de skall ha någonting vettigt att göra men de måste själva vara på bettet och se vad som behövs (fälla några träd, röja någon liten hörna, snitsla väg, kapa vältor mm) då är det lättare för mig att ge tilbaka med maskintid.
Skall man sedan hämta praktikanten varje morgon och köra hem på kvällen tar det emot litegrann, mycket lättare om de har egen bil.
Alla har ju börjat någonstans, hur var det för er? Själv hade jag det ganska lätt med en skotare på gården och en generös far som sa hopp in och testa dig fram´men ta det försiktigt.
Har märkt att "bonnapajkar" har lättare att komma igång.
Sedan är det frågan om upplärnings kostnad, visst kostar det men får du lära upp en nyutbildad person så har man oftast lättare att "forma" han/hon så som man vill ha det i firman. Detta värderar jag rätt högt. Svårt att lära en gammal hund å sitta.
Produktionen kommer rätt snabbt upp i början så istället för att sätta in en ny förare och låta denna köra 8h så föredrar jag att börja med ca 3h/dag första veckan sedan öka efter förarens kompetens.
Bättre med lägre produktion och få skador än högre och fler skador.

Lite av mina tankar och tips. Funkar kanske inte alla men för mig fungerar det.

Användarvisningsbild

Re: Våga släppa till!!!

johaniskogen  
#157550 APU. Arbetsplatsbelagd utbildning det är inget som säger att man ska få köra maskin då hela dagarna, man ska vara med och det är helt upp till handledaren vad eleven ska göra och kan göra, efter en vecka bakom stolen hos en van förare,har inte eleven blivit sämre iallafall, får han då prova på någon stund på dagen så är det nog ingen fara. med det, är man överens kanske han kan få köra någon lördag om man är ute och planerar etc, jag ser det som en stor möjlighet att få med sej praktikanter, som i framtiden kommer att vara unga snabba effektiva förare.

man kan vända på era argument och säga så här.

är det farligt att stanna kvar en timma efter arbetets slut och låta han köra med dej som faktiskt är handledare bakom stolen. en vecka är ändå 5 timmar, är unga inte värda det?



Det är inte många år sen ja hade APU i Gymnasiet, Jag åkte med i en 911 i 3 veckor, där lärde jag mej mer är 3 år i skolan troligtvis, sen att jag fick avslut min praktik med att själv gallra en liten dunge räckte gott till..

NU sitter jag själv som entreprenör och blir illa till mej när ja läser att elever får enkla NEJ när dom ringer och frågar.... ni kan gott ha era polacker då..

Avatar Fallback

Re: Våga släppa till!!!

Skogstroll  
#157738
Röjkvist skrev:Snart har vi polacker i maskinerna också!
Inget ont om dem, men i min skog kommer de inte.

Är du rädd att dem kommer att vara bättre och mer produktiva??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).