sön 01 jan 2012, 02:47#152872
Jag funderar att skaffa mig ett 30 tal IBC rack för att hantera ved i småskaligt. Min svärfar har under 10 talet år försöjt några grannar med ca 100m3 årligen, nu fixar han inte det längre utan han har skickat dem till mig istället. Jag tänkte att om jag har ett gäng sådanna behållare så kunde jag klyva direkt i dem och lyfta på dem på deras släpkärror med traktorn så åker dom och tömmer det och hämta nya, (innan har svärfar stapplat all ved åt dom på gården sen har dom kommit och hämtat sina staplar när det passat dom). Den delen av hanteringen har jag ingen större lust med!
Det borde fungera ganska bra då det är närliggande hus, det är ju också lätt att mäta upp rätt mängd.
Jag tror på detta och tänkte pröva iaf, har fått tag i 30 st med tankarna i för 100 kr st.
Min undran är igentligen om någon som använt sig av dessa, har ångrat sig. Om dom är svåra att hantera eller något annat negativt innan jag har hela gården full av dessa och tycker att det fungerar dåligt.
Det jag kan se som negativt är att dom tar mycket plats när dom är tomma, samt att för kunds räkning kan vara lite tråkiga att lasta ur då man inte kan öppna dom på sidan.