Bioenergi

IBC vad tycker ni?

8 inlägg 7530 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

IBC vad tycker ni?

m.grubb  
#152872 Jag funderar att skaffa mig ett 30 tal IBC rack för att hantera ved i småskaligt. Min svärfar har under 10 talet år försöjt några grannar med ca 100m3 årligen, nu fixar han inte det längre utan han har skickat dem till mig istället. Jag tänkte att om jag har ett gäng sådanna behållare så kunde jag klyva direkt i dem och lyfta på dem på deras släpkärror med traktorn så åker dom och tömmer det och hämta nya, (innan har svärfar stapplat all ved åt dom på gården sen har dom kommit och hämtat sina staplar när det passat dom). Den delen av hanteringen har jag ingen större lust med!
Det borde fungera ganska bra då det är närliggande hus, det är ju också lätt att mäta upp rätt mängd.
Jag tror på detta och tänkte pröva iaf, har fått tag i 30 st med tankarna i för 100 kr st.

Min undran är igentligen om någon som använt sig av dessa, har ångrat sig. Om dom är svåra att hantera eller något annat negativt innan jag har hela gården full av dessa och tycker att det fungerar dåligt.

Det jag kan se som negativt är att dom tar mycket plats när dom är tomma, samt att för kunds räkning kan vara lite tråkiga att lasta ur då man inte kan öppna dom på sidan.



   TS
Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

vedhandlaren  
#153184 hej

jag har ett antal hundra burar som jag fyller och tömmer flera gånger om året.

i tre års tid vände jag burarna med pallgafflar i kunders gallersläpar. och fungerar bra om man godtar att man får repparera pallarna i bland. ibland åken någon mede på pallen.

idag så har jag så många burar som jag tömmer och fyller så jag har byggt mig en roterand lådvändare till minilastare, men det är nog överkurs för dig. du kommer klara dig bra med pallgafflar

lycka till

Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

m.grubb  
#153247 Tack för ditt svar "vedhandlaren"!

   TS
Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

Martin Sander  
#154179 Jag kör också med IBC. Bara fördelar. Se bara till att fixa IBC:er med plast- eller plåtbotten, träbotten håller dåligt för väder och vind, samt att de två första alternativen är lite tåligare vid själva hanteringen. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

BRUNN  
#154590 hur mycket skall man behöva betala för burarna tycker ni?

Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

vedhandlaren  
#154593
BRUNN skrev:hur mycket skall man behöva betala för burarna tycker ni?


så lite som möjligt.

priserna ligger på allt från 100 till 500.

runt hundra kan jag tycka är rimligt.

jag fick ett parti med tank i. kostnad för tippavgift av plast och färg rester och arbete med att tömma och stycka tankarna är ca 100kr

Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

BRUNN  
#154883 Är det svårt att få ur plasttanken?

Avatar Fallback

Re: IBC vad tycker ni?

vedhandlaren  
#154925 nä det sitter stag på ovansidan som man skruvara av, vält bureb ned och dra ut tanken .
klart!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).