Jakt och Fiske

Stoppa löshundsjakten

102 inlägg 42843 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

axwell  
#150643
Bybonden skrev:Bybonden skrev:Jag ser inte vargen som någon lösning på problemet med viltbetade tallungskogar, jägarna måste få en tveeggad morot så att det lönar sig att skjuta fler "skadedjur" där det finns.


Fyndigt citat, vad jag menade när jag skrev de där raderna var att de jägare som utnyttjar tilldelningen borde premieras, dvs få rabatter på div avgifter.

Och vice versa för motsatsen.

Svårigheten blir väl att bedöma vad som är normalt i varje situation

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150645 Varför inte bara släppa älgen fri en månad om året?

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Månskensbonnen  
#150659 Om man jämför priser på jaktarrende i södra landet, där det kanske finns en älg per 100-150 h, så måste denna älg knapra i sej skog till en kostnad av 20-40 tusen per år innan den blir en förlustaffär. Det tål att tänkas på. :???:

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150664 Vad jag pratar om för att kunna påverka älgjakten måste ju marken ingå i ett Älgskötselområde eller VVO eller liknande jaktklubb , var och en markägare kan ju inte sitta på var sin stubbe på sin lilla skogsbit.
I sådan jaktform kan ju ingen påverka något som är till fördel för tallföryngring eller en livskraftig älgstam.
Det kan ju inte fungera med en eller två dagars jakt.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150665
Månskensbonnen skrev:Om man jämför priser på jaktarrende i södra landet, där det kanske finns en älg per 100-150 h, så måste denna älg knapra i sej skog till en kostnad av 20-40 tusen per år innan den blir en förlustaffär. Det tål att tänkas på. :???:

Ja nu är ju vår älgstam dubbelt så stor eller cirka 15 älgar/1000 hektar. Flyginventeringen på just detta området vid det tillfället visade 14 älgar på 685 hektar. Med 150 hektar ungskog med mestadels tall så kan du ju räkna ut resten själv.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150672
Bybonden skrev:Vad jag pratar om för att kunna påverka älgjakten måste ju marken ingå i ett Älgskötselområde eller VVO eller liknande jaktklubb , var och en markägare kan ju inte sitta på var sin stubbe på sin lilla skogsbit.
I sådan jaktform kan ju ingen påverka något som är till fördel för tallföryngring eller en livskraftig älgstam.
Det kan ju inte fungera med en eller två dagars jakt.


Jo, det är därför jakten borde vara fri så att varje markägare själv kan skydda sin skog.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

andan  
#150680 http://naturbrukaren.wordpress.com/2011 ... odad-hund/

Ytterligare ett inlägg i debatten...

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Månskensbonnen  
#150684
Vedproducent skrev:
Månskensbonnen skrev:Om man jämför priser på jaktarrende i södra landet, där det kanske finns en älg per 100-150 h, så måste denna älg knapra i sej skog till en kostnad av 20-40 tusen per år innan den blir en förlustaffär. Det tål att tänkas på. :???:

Ja nu är ju vår älgstam dubbelt så stor eller cirka 15 älgar/1000 hektar. Flyginventeringen på just detta området vid det tillfället visade 14 älgar på 685 hektar. Med 150 hektar ungskog med mestadels tall så kan du ju räkna ut resten själv.

Kräng jakten till danskar eller tyskar så får du tillbaka en del av förlusten. Annars får du sätta granplantor, nöden har som bekant ingen lag.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150709 Vedproducent skrev
"Ja nu är ju vår älgstam dubbelt så stor eller cirka 15 älgar/1000 hektar. Flyginventeringen på just detta området vid det tillfället visade 14 älgar på 685 hektar. Med 150 hektar ungskog med mestadels tall så kan du ju räkna ut resten själv".
Är det så illa så måste väl någon myndighet eller organisation eller någon som är bra på att skriva eller prata föra fram sådana signaler där det kan utverkas beslut. Måste väl räcka med 4-5 per tusen ha.
Skogsnäringen är viktig för Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Stoppa löshundsjakten

Vedproducent  
#150714
Bybonden skrev:Vedproducent skrev
"Ja nu är ju vår älgstam dubbelt så stor eller cirka 15 älgar/1000 hektar. Flyginventeringen på just detta området vid det tillfället visade 14 älgar på 685 hektar. Med 150 hektar ungskog med mestadels tall så kan du ju räkna ut resten själv".
Är det så illa så måste väl någon myndighet eller organisation eller någon som är bra på att skriva eller prata föra fram sådana signaler där det kan utverkas beslut. Måste väl räcka med 4-5 per tusen ha.
Skogsnäringen är viktig för Sverige.

Jodå det har vi provat med. Intyg från dåvarande skogsvårdsstyrelsen bla där det framkom tydligt deras åsikt också. Även ett anmärkningsvärt antal betade grantoppar av älg noterades då. Men det blev avslag på skyddsjakt pga att det inte skulle påverka områdets älgstam om vi fick skyddsjakt på ett par älgar och att det då skulle vara orättvist att vi fick fler älgar. Så ja vi får fortsätta att skjuta 1 vuxen älg och 2 kalvar om året. Förra helgen på rådjursjakten var det 10 älgar på samma pass. Men jag får vara glad att jag avverkade 200 hektar samtidigt för ett hygge på 5 hektar hade aldrig klarat sig såpass som det ändå gjort nu. Så slutsatsen blir att avverka få och stora hyggen.

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

JD 2006  
#150721
Vedproducent skrev:
Bybonden skrev:Vedproducent skrev
"Ja nu är ju vår älgstam dubbelt så stor eller cirka 15 älgar/1000 hektar. Flyginventeringen på just detta området vid det tillfället visade 14 älgar på 685 hektar. Med 150 hektar ungskog med mestadels tall så kan du ju räkna ut resten själv".
Är det så illa så måste väl någon myndighet eller organisation eller någon som är bra på att skriva eller prata föra fram sådana signaler där det kan utverkas beslut. Måste väl räcka med 4-5 per tusen ha.
Skogsnäringen är viktig för Sverige.

Jodå det har vi provat med. Intyg från dåvarande skogsvårdsstyrelsen bla där det framkom tydligt deras åsikt också. Även ett anmärkningsvärt antal betade grantoppar av älg noterades då. Men det blev avslag på skyddsjakt pga att det inte skulle påverka områdets älgstam om vi fick skyddsjakt på ett par älgar och att det då skulle vara orättvist att vi fick fler älgar. Så ja vi får fortsätta att skjuta 1 vuxen älg och 2 kalvar om året. Förra helgen på rådjursjakten var det 10 älgar på samma pass. Men jag får vara glad att jag avverkade 200 hektar samtidigt för ett hygge på 5 hektar hade aldrig klarat sig såpass som det ändå gjort nu. Så slutsatsen blir att avverka få och stora hyggen.


Jag fick en idé....ring någon ansvarig kring vargfrågorna och säg att du vill ha några vargar på ditt 200 hektars hygge...Garanterat Älgfritt :lol:

Avatar Fallback

Re: Stoppa löshundsjakten

MNskog  
#152384
Mangan skrev:Varför inte bara släppa älgen fri en månad om året?


En annan väg är att börja med septemberjakt även i södra Sverige. Då förlänger ni jakttiden med en månad åt rätt håll och avskjutningen kommer att öka.
För vilken jägare vill sluta jaga redan i oktober för att licensen är fylld.
Påverka era markägarrepresentanter i de nya älgförvaltningsområdena.
Jag tror även att många jägare kommer att vara positiva till en längre jakttid när det är åt rätt håll och inte på vintern.
Argumentet om att det är för varmt för kött och hundar håller inte för det har varit flera varma september veckor i norrland och det har fungerat ändå.
Det är faktiskt värre för köttet med kyla, för går nedkylningen för fort blir det jättesegt kött. Köttkvaliten på tjurarna är mycket bättre i september före brunsten än efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).