Skotare

Här var det blött

62 inlägg 25691 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Här var det blött

Fredrik Reuter  
#14345 Nytt från YouTube:




Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 18 jan 2015, 21:49, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Fixat videolänk

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14346 Såg nästan lite dumdristigt ut att köra där...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14347 detsåg ut som det borde vara sten i botten om han klarade så långt på så blöt mark

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14379 Skogsbrukets framtida problem? Vilka markägare vill att det ska se ut så
här i skogen :(
Det kommer att bli ökande kostnader för bolag och enteprenörer för att återställa markskador.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14382
Röjkvist skrev:Det kommer att bli ökande kostnader för bolag och enteprenörer för att återställa markskador.


Gör man sånt där nere??? :shock: Skulle nog bara leda till att markägare med dålig bärighet får sälja billigt eller inte alls.

Tycker det ser värre ut än det är , om det är basvägen efter 20lass så ser jag inte problemet men om varje väg ser ut så där efter ett lass två så skulle man ju bli bedrövad.

Användarvisningsbild
masterchief  
#14388 Här nede brukar man få körförbud med skotaren när det är förjäkligt....
Vi har klarat oss än, men risken är att vi får ställa framöver om det inte stärker till lite snart...

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14390
Klargplutte skrev:
Röjkvist skrev:Det kommer att bli ökande kostnader för bolag och enteprenörer för att återställa markskador.


Gör man sånt där nere??? :shock: Skulle nog bara leda till att markägare med dålig bärighet får sälja billigt eller inte alls.

Tycker det ser värre ut än det är , om det är basvägen efter 20lass så ser jag inte problemet men om varje väg ser ut så där efter ett lass två så skulle man ju bli bedrövad.

Södra har då åtgärdat markskador här, men det tar sin tid.

Avatar Fallback
smaland  
#14416 Allvarligt. Tycker ni att det ser då farligt ut? Han var ju nere på botten, alltså blir det inte värre. Har kört avverkningar där man gått på bukplåten om inte hela vägen så i stora delar. Just nu så står jag med min maskin just pga. allt s*t*ns regn. Men det får vara betydligt värre än på filmen för att man ska stoppa. Så är verkligheten. Iaf hos oss.

Avatar Fallback
Ingvar  
#14423 Är det bara jag som aldrig kan kolla på såna där filmer?? :( Varför blir det inte som på andra forum, bara en länk att klicka på? Eller är det jag som har fel inställning på nån grunka här tro :?: För jag fattar aldrig hur mycket av texten som ska kopieras in i webbläsarremsan...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14425 Har vart så för mig med ibland. Tror det beror på hur länken läggs in.
Jag löste det genom att aktivera "tillåt alltid HTML" i min profil.

Magnus M

Avatar Fallback
Ingvar  
#14430 Ja, titta! nu blev det genast bättre.. :D

Avatar Fallback
Frippe  
#14431 Ser mysigt ut :lol:

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14437
smaland skrev:Allvarligt. Tycker ni att det ser då farligt ut? Han var ju nere på botten, alltså blir det inte värre. Har kört avverkningar där man gått på bukplåten om inte hela vägen så i stora delar. Just nu så står jag med min maskin just pga. allt s*t*ns regn. Men det får vara betydligt värre än på filmen för att man ska stoppa. Så är verkligheten. Iaf hos oss.

Nydikning är föbjudet i skogen :roll: Jag tycker det ser illa ut.
Jag tror att ni som kör i skogen blir ''hemmablinda'' i min skog
vill jag inte se halvmeterdjupa spår. Då får avverkningen vänta tills det blir bättre före!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14441 Fast nu är det jäkligt blött i skogen, va? I alla fall i södra Västergötland...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14446 Det låter ju lätt att bara skylla på entreprenören. Men det är inte så himla lätt alla gånger med dessa vädersvängningar.
Som slutet på förr förra veckan hade vi fryset och fint när vi avverkade en trakt,inte alls lågmark,men basvägarna ska det ju gå ut ex. antal lass på ett och samma ställe.
Sen kommer skotaren en vecka efter,som förra veckan. Då slår vädret om under ett dygn,sen regnar det typ konstant efter en vecka.
Där sitter man då som entreprenör lite i klistret,du har massa avverkat virke ligger som ska ut.
Samma problem blir det med vägarna. Okey,ligger hygget ut med vägen är går det väl an att stå på "insidan" och lasta av. Men det är endå sinksammare,du får åka längre sträcka än om du kunde lasta av åt båda håll. Sen om man kör blandade lass blir det ett jäkla farande fram och tillbaka.
Ska man låta virket ligga? Javisst,det vore ju den allra bästa lösningen. Men man riskerar attt det snöar över om de blir kallt och kommer nederbörd innan det fått frysa någon dag. Sen ska entreprenören ligga ute med pengar som man inte får in på virke som ligger oskotat. Vilket känns lite tungt att han ska stå för kostnaden för att vädret är som det är.
Bara några funderingar från "vår sida". Nu är det inte jag själv som äger maskinerna,utan är bara anställd. Har ju dock rätt bra insikt till hur saker och ting går till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).