Och att vedis ödmjuka ton som uppmanar till förståelse och eftertänksamhet ger också tråden en härlig utstrålning.
Det känns ju korkat att ge sig ut på vedbacken och göra ett konkret test, där med redovisar alla steg i laborerandet..
jd6630 skrev:nu pullar ja ente panneved, de överlåter ja te vedis...
men förstår hur skogsbonnen resonerar,men de e fel fast rätt
I en høg med 16 bitar finns det mindre luft æn i en høg med 24 bitar. Solklart??
där e vi överens
men mängden ved bitar blir fler för o fylla ut luftrummet, eftersom en lös kbm e 0,7 oavsett 30-40.-50cm bitar
har du 25cm bitar går de ju åt fler för o fylla kbm till 0.7 eller hur.
vedis e inte nykter o jonahtan har väl fått av korken han me.... men sanning e att 25cm blir en sartans massa pinnar för o fylla 0,7 kbm eftersom dom packar saj mer, o då borde man ju minska mängden till 0,6 kbm o 50 cm blir mer luft mellan träna o borde ge mindre mängd ved för o fylla 0.7kbm o då borde kanske kbm måttet flyttas till 0,85kbm istället
aa de e skit me ved men ja kör på mitt mått för de verkar ju stämma bättre än vedis
Skogsbonnen skrev:Du medgav før en sida sedan att jag hade rætt.. har du ombestæmt dig nu igen? OKi =)
Skogsbonnen skrev:Det med att sætta punkt var det bæsta du sagt sedan tråden startade. Lycka till med veden
jonathanA skrev:Dom bästa! köpta i tyskland! puss i ljumsken!
ryared skrev:Va, skall ni redan lägga av????????????????? jag som precis har korkat upp min tredje bira mariestads självklart.
jonathanA skrev:Bra då kan vi gå vidare med lönsamheten! En ny fråga, vilken yxa är mest "lagom" i en vedmaskin när man som dom flesta kör 95 procent 30 cm kaminved? jag kör med 8-klyv i palaxen och slänger tillbaka rätt mycket! hur gör ni för att det ska gå så effektivt som möjligt?