Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1266968 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#140200 Kul att Jd flikar in ibland med bra debattiva inlägg.
Och att vedis ödmjuka ton som uppmanar till förståelse och eftertänksamhet ger också tråden en härlig utstrålning.

Det känns ju korkat att ge sig ut på vedbacken och göra ett konkret test, där med redovisar alla steg i laborerandet..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140201 Du medgav før en sida sedan att jag hade rætt.. har du ombestæmt dig nu igen? OKi =)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140202
jd6630 skrev:nu pullar ja ente panneved, de överlåter ja te vedis...
men förstår hur skogsbonnen resonerar,men de e fel fast rätt

I en høg med 16 bitar finns det mindre luft æn i en høg med 24 bitar. Solklart??
där e vi överens
men mängden ved bitar blir fler för o fylla ut luftrummet, eftersom en lös kbm e 0,7 oavsett 30-40.-50cm bitar
har du 25cm bitar går de ju åt fler för o fylla kbm till 0.7 eller hur.

vedis e inte nykter o jonahtan har väl fått av korken han me.... men sanning e att 25cm blir en sartans massa pinnar för o fylla 0,7 kbm eftersom dom packar saj mer, o då borde man ju minska mängden till 0,6 kbm o 50 cm blir mer luft mellan träna o borde ge mindre mängd ved för o fylla 0.7kbm o då borde kanske kbm måttet flyttas till 0,85kbm istället
aa de e skit me ved men ja kör på mitt mått för de verkar ju stämma bättre än vedis

För första gången på länge så säger jag inte emot dig, jag har tagit en falcon 5,2 33cl burk ikväll! :lol: skål på dig vedpervo!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140205 Falcon???? va e de för morronpiss du dricker???
finns de inte CARLSBERG export där du bor jonathan så ska ja saj te tjejen hon slänger in ett par flaskor nästa gång hon åker förbi ditt, så får du hämta dom vid strandkanten

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140208
Skogsbonnen skrev:Du medgav før en sida sedan att jag hade rætt.. har du ombestæmt dig nu igen? OKi =)

Rätt? Du menar att du någorlunda korrekt ställt upp dina punkter? Nej det är ok men kan man inte förstå vilka siffror man ska använda hjälper ju inte detta mycket. Eller hur?
Men nu när vi alla vet hur det ligger till och du så tydligt visat att du inte vill lära dig något fast jag lovat att hjälpa dig så sätter jag punkt i ämnet nu. Nån gång ska man ju göra det med.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140212 Dom bästa! köpta i tyskland! puss i ljumsken!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140213 Det med att sætta punkt var det bæsta du sagt sedan tråden startade. Lycka till med veden

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140214
Skogsbonnen skrev:Det med att sætta punkt var det bæsta du sagt sedan tråden startade. Lycka till med veden

Tack för det! Nu menar jag diskussionen i det sista ämnet. Och du behöver verkligen lycka till...

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#140215 Va, skall ni redan lägga av????????????????? jag som precis har korkat upp min tredje bira mariestads självklart.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140216
jonathanA skrev:Dom bästa! köpta i tyskland! puss i ljumsken!



ja odlar maltkorn till carlsberg så köp nu sånna flaskor nästa gång o gynna maj
sambon tar hem några backar/pallar då o då när hon e på jobb så har rätt gott om sånna drycker. även starkare
va får daj o tro du får pussa maj där!!!


ja vedis,punkta ut daj nu o sälj din dållede bjorke ve. för när du får ut så lite voöym får du nog lägga ner verksamheten.
ja köpte en flistugg så ja kan komma o flisa eländet till daj så slipper du räkna kbmfubpåbarkstjälptpåtravadbil....

skogsbonne. vem e du o vad säljer du o var finns du

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140217 Bra då kan vi gå vidare med lönsamheten! En ny fråga, vilken yxa är mest "lagom" i en vedmaskin när man som dom flesta kör 95 procent 30 cm kaminved? jag kör med 8-klyv i palaxen och slänger tillbaka rätt mycket! hur gör ni för att det ska gå så effektivt som möjligt?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140218
ryared skrev:Va, skall ni redan lägga av????????????????? jag som precis har korkat upp min tredje bira mariestads självklart.



ja va o jobba ihop me 3 polacker en gång. o dom skulle ha öl till maten. så sa ja då...svensk som man nu e
ni kan väl inte dricka beer till lunch???
nej nej på morron vi dricka kvällspiss, pripps kallar ni de
på lunchen vi dricka eftermiddapiss som ni betala mycke peng för om de står mariestad på flaskan
men på kvällen vi dricka tuborg

efter olika hemska upplevelser dricker ja nu mer inte mariestad, o de har inte me polackerna o göra utan en sak som sambon berättade efter ett studiebesök hos firman
men skål på dej

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140219 vet inte hur en pajax ser ut,men hade lite samma elände i kisan, ja vill ju ha lite mindre bitar till folks kaminer o den 8kniven där satt gillade inte ja riktigt.
så en kväll leta ja i verksan o hitta lite hardox stål o gammla snöskör o annat så de blev en fyrkantig 12knivars yxa funkar kanon o ger lagom bitar på träna. men helvetet bryter löst när inte kolven orkar trycka genom, för då sitter biten som gjuten.
e lite inne på o sätta ett + före som bryter upp träet innan de går in i 12 kniven
släng ölen o ut o svetsa i hop nåt

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140220
jonathanA skrev:Bra då kan vi gå vidare med lönsamheten! En ny fråga, vilken yxa är mest "lagom" i en vedmaskin när man som dom flesta kör 95 procent 30 cm kaminved? jag kör med 8-klyv i palaxen och slänger tillbaka rätt mycket! hur gör ni för att det ska gå så effektivt som möjligt?

Det där med yxa var intressant. Såg en 10 yxa men minns inte på vilken maskin det var. 2 st i mitten och sen 8 st. Problemet är ju som du säger att man får slänga tillbaka mycket. Någon som vet mer om 10 yxan?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140222 Har byggt min själv i hardox skopstål! mindre darrig på handen med några öl i kroppen, bara bra när man ska svetsa!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).