http://bmsidan.phpbb2.se/svangbar-sits- ... t1314.html
Skulle vara intressant om någon annan har någon bra lösning att dela med sig...
HUSKVARNA, VOLVO-BM
Zixten skrev:Kanske kan bli kallt, men hur skulle det bli om man får upp ventilpaketet på taket öppnar takluckan och ställer sig på sitsen?
430kan skrev:Skogsvaktaren; min erfarenhet är att original pump räcker mer än väl, mesta tiden med kombinationen Volvo BM 430 mot FMV 2360, körde jag på 800 rpm under de första fem åren. Kraften var helt OK för att lyfta grov 5,5 m stock. Flödet var tillräckligt men med fullt utslag på ventilspakarna och aldrig mer än två samtidiga funktioner, men herredumilde den drog ca 1,25 l/h (verkliga timmar, inte de som VDO mätaren visar, då låg den mer typ 2,25-2,5 l/vdo-timme). Mekanisk mätare som visar timmar vid 1850 rpm eller ngt åt det hållet.
Emellertid hade Hydroscands returslang den dåliga smaken att spricka så att jag körde pumpen torr ett par ggr. Det tog den stryk av och sedan dess fick man höja varvet till ca 11-1200 rpm.
430kan skrev:
Jag har ingen erfarenhet av kärra med drift men är ganska säker på att en 4wd jordbrukstraktor skulle kunna räcka till dina behov (har läst din tråd ang. maskinpark etc.). Efter ca 8 år med min 430 och en Moheda vagn med FMV kran (ganska lik den du har) så kan jag lugnt säga att ekipaget räcker till att göra mycket! Jag har röjt upp efter stormar med rotvältor i formliga månlandskap och förrädiska kärr där isen plötsligt gett vika. Ett par bra kedjor / slirskydd hjälper mycket samt att veta att ge upp i tid och inte busa på, bättre att gå av och titta vad som gör att det slirar än att gräva ner hjulen i dyngan Ibland behövs det bara en liten positonsförändring och så till ny attack och då kommer man fram utan större problem.
Du har bra grejor till att starta med, kranen duger gott till vindfällen och lite mer, lastaren med en gammal gödsel- / sten- grep fram är guld värd att röja undan ris och en eller annan stock som man helst inte ska köra över. Kärran din verkar smidig, du kan nog justera fram boggin så den blir ännu ngt kortare för att förbättra manövrerbarheten eftersom du saknar vagnsstyrning. Kanske en radiostyrd liten vinsch skulle vara ngt att komplettera med för att slippa köra fram på vissa blöta / branta ställen. Ditt nuvarande ekipage kan få med sig betydligt mera än ngt slags 4-hjulings-liten-vagn historia och är nästan lika smidigt, sorry jag är inte helt neutral. Dessutom, när du blivit trött kan du sätta dig i en något så när varm hytt och det är mycket värt om det är en sur dag
Den dagen du hittar ett trevligt lagom begagnat ekipage med 4wd traktor och en bra kärra slår du till med det du nämner som din budget men, under tiden får du mycket uträttat med det du redan har.
Några bilder på mitt ekipage och lite modifieringar:
Vad kör ni med?
430kan - Bultmönster Bm 430 / Bm 500
Men så fick jag fnatt och då blev det såhär:
Vad kör ni med?
Ha det så gott och ta de så nätt