Traktorer och processorer

Snurrbar stol i Volvo-Bm400

15 inlägg 7306 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134275 Har gjort en snurrbar stol i min Volvo-Bm400, se länk:


http://bmsidan.phpbb2.se/svangbar-sits- ... t1314.html

Skulle vara intressant om någon annan har någon bra lösning att dela med sig...

:D :D :D



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134276 Snyggt!, som vanligt. Har inte fått fart på hydrauliken bak på min än (eller rättare sagt, jag har inte försökt något mer, än).

Användarvisningsbild

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Huken  
#545818 Hej, tyvärr funkar inte länken längre, vi har övertagit en BM 430 och önskar få råd och idéer på hur det går att lösa vändbar stol eller liknande för att kunna köra skogskärra utan att stå på knä i sätet?

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

430kan  
#546391 Huken, jag har kört 430 med en Moheda vagn & FMV kran i ett antal år. Provade det mesta för att inte förstöra mina knän och min svarta själ. Bästa lösningen blev faktiskt att sitta på ratten medelst en tjock (15-20 cm !) kudde som jag lade i ratten när stjärten skulle dit. Höger fot stöddes på en konsol som bildar ett trappsteg till vänster om stolen (i traktorns normala färdriktning, det blir svårt det här) och vänster fot fick sig en liten ca. 20 cm hög fotpall som sattes dit framför och strax under hydraul spakarna till höger om stolen. Fötterna fick endast stöd för främre delen, inte klacken, men det hjälpte oerhört mycket och tröttade inte mycket, beviset var att jag körde kran timmar i sträck då jag matade min flishugg och dog inte av det.
Stolen var alltid i vägen då man skulle klättra runt, vända sig, i hytten så jag modifierade och vände den så att ryggstödet blev sits. Om du begripit ngt är du till att gratulera, antingen är du tankeläsare eller har en gudabenådad fantasi 😉
Jag var rädd för att ratten skulle dö av denna alternativa användning men, det verkar vara bra doning i di gamle grejorna, jag tittar sedan länge på 100 kg strecket "från ovan" 😉

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Avslutat-02  
#546419 Så länge man ser vågen är det lungt,,... :d =)) inget personligt,

Användarvisningsbild

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546690 Kanske kan bli kallt, men hur skulle det bli om man får upp ventilpaketet på taket öppnar takluckan och ställer sig på sitsen?

Användarvisningsbild

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Huken  
#546709 430Kan: Bra tips, tror jag hänger med i ditt resonemang, har funderat på att testa detta, 75kg här så då borde ratten hålla! :-bd

Zixten: Smart förslag, det är nog också något att utreda vidare, borde ju få grym överblick, bara att använda mössa ju!

430Kan: hur tycker du det funkade med 430 i skogen? Ska man satsa på huggarvagn med drift för att ta sig fram?

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Palakangas  
#546711
Zixten skrev:Kanske kan bli kallt, men hur skulle det bli om man får upp ventilpaketet på taket öppnar takluckan och ställer sig på sitsen?


Ja så kunde det vara på det glada 60-talet😃

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

430kan  
#546788 430Kan: hur tycker du det funkade med 430 i skogen? Ska man satsa på huggarvagn med drift för att ta sig fram?[/quote]

Jag har ingen erfarenhet av kärra med drift men är ganska säker på att en 4wd jordbrukstraktor skulle kunna räcka till dina behov (har läst din tråd ang. maskinpark etc.). Efter ca 8 år med min 430 och en Moheda vagn med FMV kran (ganska lik den du har) så kan jag lugnt säga att ekipaget räcker till att göra mycket! Jag har röjt upp efter stormar med rotvältor i formliga månlandskap och förrädiska kärr där isen plötsligt gett vika. Ett par bra kedjor / slirskydd hjälper mycket samt att veta att ge upp i tid och inte busa på, bättre att gå av och titta vad som gör att det slirar än att gräva ner hjulen i dyngan :roll: Ibland behövs det bara en liten positonsförändring och så till ny attack och då kommer man fram utan större problem.
Du har bra grejor till att starta med, kranen duger gott till vindfällen och lite mer, lastaren med en gammal gödsel- / sten- grep fram är guld värd att röja undan ris och en eller annan stock som man helst inte ska köra över. Kärran din verkar smidig, du kan nog justera fram boggin så den blir ännu ngt kortare för att förbättra manövrerbarheten eftersom du saknar vagnsstyrning. Kanske en radiostyrd liten vinsch skulle vara ngt att komplettera med för att slippa köra fram på vissa blöta / branta ställen. Ditt nuvarande ekipage kan få med sig betydligt mera än ngt slags 4-hjulings-liten-vagn historia och är nästan lika smidigt, sorry jag är inte helt neutral. Dessutom, när du blivit trött kan du sätta dig i en något så när varm hytt och det är mycket värt om det är en sur dag :grin:
Den dagen du hittar ett trevligt lagom begagnat ekipage med 4wd traktor och en bra kärra slår du till med det du nämner som din budget men, under tiden får du mycket uträttat med det du redan har.

Några bilder på mitt ekipage och lite modifieringar:
Vad kör ni med?
430kan - Bultmönster Bm 430 / Bm 500

Men så fick jag fnatt och då blev det såhär:
Vad kör ni med?

Ha det så gott och ta de så nätt

Användarvisningsbild

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Skogsvaktaren  
#546798 Fråga till 430kan eller någon annan som vet:

Jag funderar har du orginal hydraulpmp till FMV kranen?

Eller är det satt dit en större hydraulpump?

Eller har du extern hydraulpump för FMV kranen?

Fungerar FMV kranen bra tänker har den kraft nog till 430 hydrauliken?

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

430kan  
#546805 Skogsvaktaren; min erfarenhet är att original pump räcker mer än väl, mesta tiden med kombinationen Volvo BM 430 mot FMV 2360, körde jag på 800 rpm under de första fem åren. Kraften var helt OK för att lyfta grov 5,5 m stock. Flödet var tillräckligt men med fullt utslag på ventilspakarna och aldrig mer än två samtidiga funktioner, men herredumilde den drog ca 1,25 l/h (verkliga timmar, inte de som VDO mätaren visar, då låg den mer typ 2,25-2,5 l/vdo-timme). Mekanisk mätare som visar timmar vid 1850 rpm eller ngt åt det hållet.
Emellertid hade Hydroscands returslang den dåliga smaken att spricka så att jag körde pumpen torr ett par ggr. Det tog den stryk av och sedan dess fick man höja varvet till ca 11-1200 rpm.

Användarvisningsbild

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Skogsvaktaren  
#546806
430kan skrev:Skogsvaktaren; min erfarenhet är att original pump räcker mer än väl, mesta tiden med kombinationen Volvo BM 430 mot FMV 2360, körde jag på 800 rpm under de första fem åren. Kraften var helt OK för att lyfta grov 5,5 m stock. Flödet var tillräckligt men med fullt utslag på ventilspakarna och aldrig mer än två samtidiga funktioner, men herredumilde den drog ca 1,25 l/h (verkliga timmar, inte de som VDO mätaren visar, då låg den mer typ 2,25-2,5 l/vdo-timme). Mekanisk mätare som visar timmar vid 1850 rpm eller ngt åt det hållet.
Emellertid hade Hydroscands returslang den dåliga smaken att spricka så att jag körde pumpen torr ett par ggr. Det tog den stryk av och sedan dess fick man höja varvet till ca 11-1200 rpm.



Tack för svaret!
Vilket tryck och flöde vill FMV kranen ha, vet du?

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

430kan  
#546816 Skogvaktaren; Titta i denna guldgruva, borde ha allt tänkbart presstöd istället för en del annan skit, ojsan vad sa ja nu 😉
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... skiner.htm
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... V_2000.pdf
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... V_2300.pdf

Flödet passar bra med de ca 35 - 40 l/m 430 ger men trycket, 11 Mpa ? 430 skulle ge 15,7 Mpa som ny, min hade typ 4000 h och var väl lite sliten då jag började köra kran med honom. Kanske därför han lyfte så bra, övertryck ? 🙂

Skämt åsido, senare körde jag FMV 2360 med min McCormick MTX 140, 95 l/m och mer än 20 Mpa på hyd-uttagen. OK, jag ställde ner flödet till ca en tredjedel men trycket kan man inte ändra så lätt. Det gick bra och visst var kranen starkare men inte typ att man gav sig på att lyfta huset, kanske var jag också mera försiktig, väl medveten om att jag parat ihop lite olika lekkamrater.

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Mikael.O  
#551197
430kan skrev:
Jag har ingen erfarenhet av kärra med drift men är ganska säker på att en 4wd jordbrukstraktor skulle kunna räcka till dina behov (har läst din tråd ang. maskinpark etc.). Efter ca 8 år med min 430 och en Moheda vagn med FMV kran (ganska lik den du har) så kan jag lugnt säga att ekipaget räcker till att göra mycket! Jag har röjt upp efter stormar med rotvältor i formliga månlandskap och förrädiska kärr där isen plötsligt gett vika. Ett par bra kedjor / slirskydd hjälper mycket samt att veta att ge upp i tid och inte busa på, bättre att gå av och titta vad som gör att det slirar än att gräva ner hjulen i dyngan :roll: Ibland behövs det bara en liten positonsförändring och så till ny attack och då kommer man fram utan större problem.
Du har bra grejor till att starta med, kranen duger gott till vindfällen och lite mer, lastaren med en gammal gödsel- / sten- grep fram är guld värd att röja undan ris och en eller annan stock som man helst inte ska köra över. Kärran din verkar smidig, du kan nog justera fram boggin så den blir ännu ngt kortare för att förbättra manövrerbarheten eftersom du saknar vagnsstyrning. Kanske en radiostyrd liten vinsch skulle vara ngt att komplettera med för att slippa köra fram på vissa blöta / branta ställen. Ditt nuvarande ekipage kan få med sig betydligt mera än ngt slags 4-hjulings-liten-vagn historia och är nästan lika smidigt, sorry jag är inte helt neutral. Dessutom, när du blivit trött kan du sätta dig i en något så när varm hytt och det är mycket värt om det är en sur dag :grin:
Den dagen du hittar ett trevligt lagom begagnat ekipage med 4wd traktor och en bra kärra slår du till med det du nämner som din budget men, under tiden får du mycket uträttat med det du redan har.

Några bilder på mitt ekipage och lite modifieringar:
Vad kör ni med?
430kan - Bultmönster Bm 430 / Bm 500

Men så fick jag fnatt och då blev det såhär:
Vad kör ni med?

Ha det så gott och ta de så nätt


Vad kul att få läsa positiva saker om 430. Tycker det mesta man läser om 430 är att den är för liten, för klen, för låg osv för att nästan gå att använda överhuvudtaget till nånting kan man tolka det som när man läser vad folk svarat på frågor om just den traktorn. Men som du beskriver det verkar den ju fungera bra i skogen. Tycker det är en gullig liten traktor, skulle gärna ha en själv :smile:.

Avatar Fallback

Re: Snurrbar stol i Volvo-Bm400

Avslutat-02  
#554828 Bm 430 är ju en liten klassiker, det enda fel som ja sett flera gånger på dem är golvet i hytten, det vill gärna rosta bort....
Men lite plåt och svets så är det ordnat, är ju inte sämre än zetor på den punkten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).