sön 11 nov 2007, 17:45#13336
Givetvis blir skogen inventerad i samband med stämpling,men om det resulterar i en nyckelbiotop per 200.000 stämplade m3fub tycker jag det är acceptabelt.Det säger dessutom att kraven på en nyckelbiotop är rätt höga,annars skulle ju fler hittas.
Jag fick en fältkontroll av mina EU-stöd i höst.Kontrollanten var en färsk jägmästare som under sommaren jobbat som stämplare åt SvS.Några nyckelbiotoper hade han inte sett till och några direktiv ang inventering av naturavsättningar hade han inte fått. Kanske det skiljer en del mellan olika lst?
Jag är rabiat motståndare till inskränkningar i äganderätten,men gäller det verkligt skyddsvärd natur är det inte fel.Givetvis mot skälig ersättning.
Lite OT kan sägas att mina arealfel hanterades tämligen snällt och resulterade i ett blygsamt avdrag.Däremot torde kostnaden för kontrollen vara minst dubbelt så stor som mina sammanlagda stöd.Skulle dessutom EU's "kontroll-kontrollanter" göra ett besök finge jag väl odla gratis i hundra år innan samhället gått plus..
/Nisse