Avverkning (slutavverkning)

Stämpling-igen

14 inlägg 7577 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stämpling-igen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13243 Hej!

Har en större avverkning planerad till -08. Jag skulle gärna stämpla upp denna.Finns det ingen annan än S.S. som utför detta?

/Nisse



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13244 Skogssällskapet.

www.skogssallskapet.se

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13250 www.rotpost.com kan förmedla rotpoststämpling.

Avatar Fallback
smaland  
#13251 Svenska skogsplantor. Ett tips. Ta med avlägg i rotposten. Många många poster som det verkligen inte finns avlägg på. Lycka till. Vänligen S

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13267
smaland skrev:Svenska skogsplantor. Ett tips. Ta med avlägg i rotposten. Många många poster som det verkligen inte finns avlägg på. Lycka till. Vänligen S


Stämplar verkligen Svenska Skogsplant? De är väl sveaskogs plantskola?

Rotpost på nätet låter lite skumt.. Behövs verkligen en betaltjänst för att nå alla de 5-7 köpare som kan vara intresserade?

Någon här som har erfarenhet av hur bra det fungerar med stämpling?
Visste inte att Skogssällskapet stämplar.De känns som bästa alternativet.
Deras enda motiv är väl att tjäna pengar åt sig själva via provision och ev kunna sälja in skogsskötseltjänster?
Gillar inte dolda agendor och varför just skogsstyrelsen skall stämpla har jag inte sett en trovärdig förklaring till.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13298
smaland skrev:Svenska skogsplantor. Ett tips. Ta med avlägg i rotposten. Många många poster som det verkligen inte finns avlägg på. Lycka till. Vänligen S


Vad menar du med att ta med avlägg?

Måste revidera min syn lite på stämpling.Hade ett långt snack med SS och i mina trakter stämplas 30'-60' fub/år. Betydligt mera än jag trodde.
De hittade nästan aldrig skyddsvärd skog under stämpling.Han kände till tre fall där nyckelbiotoper hittats under de år han jobbat.
Nästan all skyddsvärd skog hittas av privatpersoner med naturintresse.
Tyvärr var butiken stängd för i år avs stämplingsuppdrag.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13299 SS = SkogsStyrelsen?
SS = SkogsSällskapet?
SS = Svenska SKogsplantor?

Vem var det pratade med, egentligen? :-)

Avatar Fallback
smaland  
#13300 Nisse menar nog skogsstyrelsen.

Vad jag menar med att ta med avlägg är när posten inte går utmed en väg som man kan lägga virke vid. Brukar vara ett jäkla bekymmer att hitta plats att lägga på. Bättre att de träden ingår i posten. Då är det inget att orda om och alla blir nöjda och glada.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13318 SVS menade jag.Han uttryckte faktiskt en viss irritation att det fanns privata miljöpoliser som anmälde mest varje träd över 80 år som beviljats avvrkningstillstånd.Tydligen kan man anmäla avverkning till miljödomstolen som då måste göra en utredning även om lst beviljat hugningen.
Detta med avägg är ett bra tips.Nu gällde det vägnära områden med bra avlägg,men jag skall hålla det i minnet.

Synd att ingen stämpling hanns med.Det hade varit intressant.Särskilt om man skrivit in skördarrapportering i kontraktet så man kunnat få ett hum om felmarginalen.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13323
nisse skrev:
Måste revidera min syn lite på stämpling.Hade ett långt snack med SS och i mina trakter stämplas 30'-60' fub/år. Betydligt mera än jag trodde.
De hittade nästan aldrig skyddsvärd skog under stämpling.Han kände till tre fall där nyckelbiotoper hittats under de år han jobbat.
Nästan all skyddsvärd skog hittas av privatpersoner med naturintresse.
Tyvärr var butiken stängd för i år avs stämplingsuppdrag.
/Nisse


Om du stämplade för SvS, Nisse, skulle du då säga att du inventerade marken efter nycklbiotoper i samband med stämplingsuppdraget?.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13336 Givetvis blir skogen inventerad i samband med stämpling,men om det resulterar i en nyckelbiotop per 200.000 stämplade m3fub tycker jag det är acceptabelt.Det säger dessutom att kraven på en nyckelbiotop är rätt höga,annars skulle ju fler hittas.

Jag fick en fältkontroll av mina EU-stöd i höst.Kontrollanten var en färsk jägmästare som under sommaren jobbat som stämplare åt SvS.Några nyckelbiotoper hade han inte sett till och några direktiv ang inventering av naturavsättningar hade han inte fått. Kanske det skiljer en del mellan olika lst?
Jag är rabiat motståndare till inskränkningar i äganderätten,men gäller det verkligt skyddsvärd natur är det inte fel.Givetvis mot skälig ersättning.

Lite OT kan sägas att mina arealfel hanterades tämligen snällt och resulterade i ett blygsamt avdrag.Däremot torde kostnaden för kontrollen vara minst dubbelt så stor som mina sammanlagda stöd.Skulle dessutom EU's "kontroll-kontrollanter" göra ett besök finge jag väl odla gratis i hundra år innan samhället gått plus..

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#13375
nisse skrev:Givetvis blir skogen inventerad i samband med stämpling,men om det resulterar i en nyckelbiotop per 200.000 stämplade m3fub tycker jag det är acceptabelt.

/Nisse


Har SvS några faktiska belägg för dessa siffror inom ditt SVO?.

Göran Enander tycker ju att det går att spara några tusentals ha till här i Norrbotten som han anser vara "skyddsvärd".
Frågan är ju då,,, var ska de leta reda på den skogen om de i dagsläget knappt hittar en ynka liten nyckelbiotop per 200 000 m3fub?.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13382 SvS behöver egentligen inte leta själva alls.De har nog med att sålla bland alla tips som lämnas in av frivilliga.
En del föreningar och grupper brukar anordna exkursioner i spännande områden i jakt på allsköns skorvar o mossor mm.
Några brukar publicera resultaten på webben samman med lite galla över bolagens skövlarfasoner och SvS flathet.
En bekant fick sin gallring anmäld till miljödomstolen av en privatperson trots att SvS redan beviljat den.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13385
nisse skrev:SvS behöver egentligen inte leta själva alls.De har nog med att sålla bland alla tips som lämnas in av frivilliga.
En del föreningar och grupper brukar anordna exkursioner i spännande områden i jakt på allsköns skorvar o mossor mm.
Några brukar publicera resultaten på webben samman med lite galla över bolagens skövlarfasoner och SvS flathet.
En bekant fick sin gallring anmäld till miljödomstolen av en privatperson trots att SvS redan beviljat den.

/Nisse

Var bor du nånstans om SvS måste "bevilja" gallringar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar