Skogsola skrev:Ett gruvligt överlass men säljer ni efter den volymen så var nöjda. Jag skulle säga 70.
Belzambix skrev:En timmerbil med tre travar (paket) har med sig 55-60 m3t.
herjman skrev:Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?
En annan fråga, hur mycket själpt mått får man av en kubik travat respektive skogskubik om det klyvs i 35cm längd?
Finns det omräkningsformler och tips på hur man räknar?
Vedproducent skrev:herjman skrev:Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?
En annan fråga, hur mycket själpt mått får man av en kubik travat respektive skogskubik om det klyvs i 35cm längd?
Hej!
Volymen är lättast att mäta på lastbilen. Längden på veden, bredden (oftast fast mått mellan stakarna) och höjden på traven.
Angående stjälpt mått så beror det på vedens grovlek och krokighet (den fasta volymen utan luft). Men för normal björkved ligger den oftast mellan 45-50 %
Man brukar använda ett omräkningstal på 2,1-2,3 beroende på vedlängd (detta är dock på bark så ska du jämföra med fub så blir det 2,3-2,5).
2,3 för kort ved (30 cm och 2,5 för 50 cm).
Så slutsatsen är att det med kort ved (30-35 cm och normal björkved blir i stort sett identisk volym stjälpt som den travade på lastbilen.
herjman skrev:Vedproducent skrev:herjman skrev:Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?
Hej!
Volymen är lättast att mäta på lastbilen. Längden på veden, bredden (oftast fast mått mellan stakarna) och höjden på traven.
Angående stjälpt mått så beror det på vedens grovlek och krokighet (den fasta volymen utan luft). Men för normal björkved ligger den oftast mellan 45-50 %
Man brukar använda ett omräkningstal på 2,1-2,3 beroende på vedlängd (detta är dock på bark så ska du jämföra med fub så blir det 2,3-2,5).
2,3 för kort ved (30 cm och 2,5 för 50 cm).
Så slutsatsen är att det med kort ved (30-35 cm och normal björkved blir i stort sett identisk volym stjälpt som den travade på lastbilen.
Tack för att du tog dig tid, men jag har lite fler funderingar.
Så om jag förstår det hela rätt så är en "normal" timmerbil ca 60m2 travat mått och det blir samma volym i själpt mått?? Kan det verkligen stämma, måste det inte gångras med minst 2? Matte är inte min starka sida