Bioenergi

Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

40 inlägg 75502 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

skogsflane  
#127577 Ska sälja långved till en kille, han säger att han vill ha ett lastbilslass med släp. Det är travat nu, 3-meters björkved. Hur mycket (ungefär) tar en lastbil med släp? Antar att alla lastbilar/släp inte är lika stora osv



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Si63  
#127581 Hej.
Jag ska också sälja en bil och släp.
Enligt köparen så ska det vara ca 90 m3 travat 3 meters
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127589 Ett gruvligt överlass men säljer ni efter den volymen så var nöjda. Jag skulle säga 70.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Belzambix  
#127595 Hämtat från Skogssverige.se

"Är ved i 3-meterslängd eller fallande längd ("långved") säljs ofta i travat mått (m3t - "löst mått"). När man talar om travat mått, avses som regel, på bark. Frakt av timmer och massaved bedöms i travat mått. Man räknar då med en vedvolym % (fast volym) som beror på det travade virkets grovlek, trädslag. Lövträ har lägre fastvolym än barrträ. Klen diameter, krokig ved, slarvig travning, avverkningsrester, snö eller rotben i traven, medför lägre fastvolymen i traven.
En timmerbil med tre travar (paket) har med sig 55-60 m3t. Volymen varierar efter ovan nämnda faktorer. Man får framföra 60 ton på våra större vägar. Eftersom bilen med utrustning väger 18-19 ton innebär det att man kan lasta c.a 40 ton virke för att inte överstiga totalvikten 60 ton. "

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Skogstomte  
#127602
Skogsola skrev:Ett gruvligt överlass men säljer ni efter den volymen så var nöjda. Jag skulle säga 70.


Håller med.

Belzambix skrev:En timmerbil med tre travar (paket) har med sig 55-60 m3t.


Men det var ju 3-meters = 5 travar då borde vikten avgöra till ~70 m­³t om vi pratar färsk ved vill säga.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

skogsflane  
#127608 kan det stämma med ca 14 m3 per trave?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Skogstomte  
#127610 Har kollat här http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/vikt.cfm.

Om vi räknar 40 ton och 540kg/m³t så får vi på 74m³t. Uppdelat på fem travar blir det 14,8m³t/trave. Många faktorer kan sedan få volymen att öka (krokigt, oreda, kvistar, torkad ved)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#131240 Har fått hem 34 fulla lastbilslass med släp och björkved. Samtliga lass har haft volym mellan 80-90 m3 travat. 4 st olika bilar och chaufförer har kört. Som sagts tidigare så är det vikten som begränsar. Utrymmet för 90 m3 räcker till. Har veden torkat lite och det är lite krokigt och klent så klarar du också vikten med 90 m3 travat.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131241 Säger som ovanstående! Runt 40 m3fub och mellan 80 och 100 m3t.

Förra vintern köpte vi ett lass och där var 97m3t och det vägde strax under 40 ton.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Mäki  
#131256 Jag tog hem 40 ton färsk 3-meters ved blandat gran och björk i våras och jag räknade att det var ca 43m3fub.
Lastbilen har oftast våg så dom kan väga hur mycket dom har på, när bilen kom hade han fem travar men dom två på bilen var inte ända upp för då skulle det blivit för tungt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

herjman  
#132178 Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?

En annan fråga, hur mycket själpt mått får man av en kubik travat respektive skogskubik om det klyvs i 35cm längd?
Finns det omräkningsformler och tips på hur man räknar?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#132179
herjman skrev:Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?

En annan fråga, hur mycket själpt mått får man av en kubik travat respektive skogskubik om det klyvs i 35cm längd?
Finns det omräkningsformler och tips på hur man räknar?


Hej!

Volymen är lättast att mäta på lastbilen. Längden på veden, bredden (oftast fast mått mellan stakarna) och höjden på traven.

Angående stjälpt mått så beror det på vedens grovlek och krokighet (den fasta volymen utan luft). Men för normal björkved ligger den oftast mellan 45-50 %

Man brukar använda ett omräkningstal på 2,1-2,3 beroende på vedlängd (detta är dock på bark så ska du jämföra med fub så blir det 2,3-2,5).

2,3 för kort ved (30 cm och 2,5 för 50 cm).


Så slutsatsen är att det med kort ved (30-35 cm och normal björkved blir i stort sett identisk volym stjälpt som den travade på lastbilen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

herjman  
#132199
Vedproducent skrev:
herjman skrev:Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?

En annan fråga, hur mycket själpt mått får man av en kubik travat respektive skogskubik om det klyvs i 35cm längd?
Finns det omräkningsformler och tips på hur man räknar?


Hej!

Volymen är lättast att mäta på lastbilen. Längden på veden, bredden (oftast fast mått mellan stakarna) och höjden på traven.

Angående stjälpt mått så beror det på vedens grovlek och krokighet (den fasta volymen utan luft). Men för normal björkved ligger den oftast mellan 45-50 %

Man brukar använda ett omräkningstal på 2,1-2,3 beroende på vedlängd (detta är dock på bark så ska du jämföra med fub så blir det 2,3-2,5).

2,3 för kort ved (30 cm och 2,5 för 50 cm).


Så slutsatsen är att det med kort ved (30-35 cm och normal björkved blir i stort sett identisk volym stjälpt som den travade på lastbilen.


Tack för att du tog dig tid, men jag har lite fler funderingar.

Så om jag förstår det hela rätt så är en "normal" timmerbil ca 60m2 travat mått och det blir samma volym i själpt mått?? Kan det verkligen stämma, måste det inte gångras med minst 2? Matte är inte min starka sida :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#132200
herjman skrev:
Vedproducent skrev:
herjman skrev:Hur räknar ni ut hur mycket det är i en trave på en timmerbil tex., det känns ju rätt godtyckligt att få en exakt siffra?

En annan fråga, hur mycket själpt mått får man av en kubik travat respektive skogskubik om det klyvs i 35cm längd?
Finns det omräkningsformler och tips på hur man räknar?


Hej!

Volymen är lättast att mäta på lastbilen. Längden på veden, bredden (oftast fast mått mellan stakarna) och höjden på traven.

Angående stjälpt mått så beror det på vedens grovlek och krokighet (den fasta volymen utan luft). Men för normal björkved ligger den oftast mellan 45-50 %

Man brukar använda ett omräkningstal på 2,1-2,3 beroende på vedlängd (detta är dock på bark så ska du jämföra med fub så blir det 2,3-2,5).

2,3 för kort ved (30 cm och 2,5 för 50 cm).


Så slutsatsen är att det med kort ved (30-35 cm och normal björkved blir i stort sett identisk volym stjälpt som den travade på lastbilen.


Tack för att du tog dig tid, men jag har lite fler funderingar.

Så om jag förstår det hela rätt så är en "normal" timmerbil ca 60m2 travat mått och det blir samma volym i själpt mått?? Kan det verkligen stämma, måste det inte gångras med minst 2? Matte är inte min starka sida :grin:

En normalt fullastad timmerbil lastar ca 85 m3 travat men det är vikten som avgör vad man kan lasta. Har veden legat och torkat och inte är allt för grov så lastar du mellan 80-90 m3. Ja jag säger att det blir den samma volym stjälpt med korta vedlängder. Det stämmer också väldigt bra med mina i år 34 fullastade uppkapade vedlass där volymen så otroligt väl stämmer med den travade volymen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

herjman  
#132204 Okej, trodde alltid att stjälpt mått innebar mer luft och volym än travat mått.

Nu till 10 000 kronors frågan. Vad är realistiskt att betala för bil och släp björk exklusive frakt. I runda slängar, på en höft, ett normallast?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).