fre 13 maj 2011, 10:06#128964
Det där med att separera företaget och de "privata" är nog bra, om man har gott om dem på båda ställena. Men om du kör din "privata" del med krediter finns det ingen anledning att ha pengar bara stå på ett lågräntekonto för firman. I lagens värld så är det desamma ändå. Så jag flyttar runt pengarna så jag får optimal ränta, oavsett om det är utgiftsränta eller inkomstränta.
Däremot kräver det förstås en väldigt bra disciplin så att du alltid vet att du har satt undan för både moms och F-skatt. F-skatten vet du ju hela året i förväg, månad för månad så där är ju enkelt att beräkna. Gör täta självdeklarationer om vinsten ser ut att öka kraftigt från den första du skickade in.
Sen är det precis som andra säger, minst hälften av vinsten (inte intäkterna) ska till staten, bra riktmärke när vinsten ser lite för bra ut.
Själv kör jag med Visma Enskild firma för bokföringen, är min räddning som "hatar" alla former av administration.
Tänker du rätt och har disciplin slipper du nog hamna i Lyxfällan som ännu en egenföretagare som handlar upp allt, både moms och F-skatt.
(Avslutningsvis, är det ditt första företag så har du möjlighet att kvitta underskott mot inkomst av tjänst i 5 år, om du har en sådan. Det kan vara bra i vissa fall, även om intäkt direkt mot utgift ger allra bästa utfallet))