Öppna kategorin

Namn enskild firma?

22 inlägg 17066 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Namn enskild firma?

kallen  
#128954 Har skaffat mig en Fskatt sedel för att kunna extra knäcka lite i skogen med bl.a. Röjning. Har försökt satt mig in i det mesta men har några frågor som jag inte hittar svaren på.

Har inte betalat Bolagsverket för att skydda något företagsnamn men kan jag kalla mig något ändå eller vad skriver jag annars på fakturan?

När jag fakturerat och fått in pengar kan jag då flytta dem mellan egna bankkonton utan problem?

Hoppas någon kan hjälpa mig.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Namn enskild firma?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128956 Du kan kalla dig vad du vill.

Du måste bokföra. Det är lämpligt att ha separata bankkonto för dina privata pengar som ej är i bokföringen och de pengar som är i bokföringen.

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

santatorp  
#128957 tänk på att hälften (minst) är statenspengar x_x

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128964 Det där med att separera företaget och de "privata" är nog bra, om man har gott om dem på båda ställena. Men om du kör din "privata" del med krediter finns det ingen anledning att ha pengar bara stå på ett lågräntekonto för firman. I lagens värld så är det desamma ändå. Så jag flyttar runt pengarna så jag får optimal ränta, oavsett om det är utgiftsränta eller inkomstränta.

Däremot kräver det förstås en väldigt bra disciplin så att du alltid vet att du har satt undan för både moms och F-skatt. F-skatten vet du ju hela året i förväg, månad för månad så där är ju enkelt att beräkna. Gör täta självdeklarationer om vinsten ser ut att öka kraftigt från den första du skickade in.
Sen är det precis som andra säger, minst hälften av vinsten (inte intäkterna) ska till staten, bra riktmärke när vinsten ser lite för bra ut.
Själv kör jag med Visma Enskild firma för bokföringen, är min räddning som "hatar" alla former av administration.

Tänker du rätt och har disciplin slipper du nog hamna i Lyxfällan som ännu en egenföretagare som handlar upp allt, både moms och F-skatt. :wink:

(Avslutningsvis, är det ditt första företag så har du möjlighet att kvitta underskott mot inkomst av tjänst i 5 år, om du har en sådan. Det kan vara bra i vissa fall, även om intäkt direkt mot utgift ger allra bästa utfallet))

Avatar Fallback

Re: Namn enskild firma?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128972 Tveksamt om det är förenligt med god bokföringssed att blanda privata pengar med de från näringsverksamhet. Det blir dessutom omöjligt att stämma av om du har bokfört rätt, om saldot på bankkontot inte stämmer med det i bokföringen.

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

Kjell S  
#128975
Mangan skrev:Tveksamt om det är förenligt med god bokföringssed att blanda privata pengar med de från näringsverksamhet. Det blir dessutom omöjligt att stämma av om du har bokfört rätt, om saldot på bankkontot inte stämmer med det i bokföringen.


Det finns utdrag sedan där du isf stämmer av det hela emot, truxet blir isf räntan..
Som enskild - är ju du skyldig att betala firmans skulder, varför inte viceversa - dra nytta av tillgångarna?
Lägg pengarna på ditt "högräntekonto",(finns det såna?), och ge firman plusgiro räntan..
Du får lik förbannat räntejämnkninen från skatteverket.
"God bokföringssed" tar alldeles för mycket tid o pengar från en ensamföretagare.
Följ de lagar och direktiv som finns - hittar du något sätt som underlättar - so fine!
Vi skatteplanerar ju inte precis... - a´la´ en AMF chef.

Avatar Fallback

Re: Namn enskild firma?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128981 Enligt lagen måste du följa god bokföringssed.

Du måste kunna skilja på det kapital som ingår i din näringsverksamhet (som ligger till grund för räntefördelning tex) och ditt privata.

Jag har separata högräntekonton för firmans pengar och mina privata.

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128992 Jo visst ska man veta vad som är vad. Men det gör man ju i sitt bokföringsprogram genom att använda kategorierna "ägarens uttag" respektive "ägarens insättning". Men vi är nog hyfsat överens, ordning och reda och följ BFNs rekommendationer. Sen finns det olika smaker på det hela, ungefär som när man gör en korv stroganoff....

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

Kjell S  
#128993 Blanda o krydda så blir det gött!
Allv. talat, jag har oxå Visma o styr uppét varje år i sista stund.
Har ingen större omsättning så det funkar lite att sköta det på mitt vis. Jag är oftast för snäll och betalar för mycket skatt.
Ordning på böckerna har jag oxå, med smärre justeringar vart tredje / fjärde år godkänns det o då oftast till min fördel.
Vad jag menar är att vi ska uppmuntra skattemynd. försök att förenkla det hela för enskilda företagare...

Avatar Fallback

Re: Namn enskild firma?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129003 Jag har hört att det börjar ringa massa mer telefonförsäljarpatrask direkt man reggar firmanamn, stämmer det?

Avatar Fallback

Re: Namn enskild firma?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129004 Japp, NIX-registret gäller bara privatpersoner. Men jag tror de får nys om dig direkt du deklarerar näringsverksahet eller momsreggar dig.

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

totte  
#129005
D Brown skrev:Jag har hört att det börjar ringa massa mer telefonförsäljarpatrask direkt man reggar firmanamn, stämmer det?



Det stämmer nog, NIX-registret gäller bara privatpersoner, inte företag, och som företag blir du plötsligt intressant för nya kategorier av de fördömda telefonnasarna.

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129009 Regga firmanamn i lugn och fred, inget problem med telesäljare av nåt större mått.
Nu måste du ge oss chansen att hitta på nåt kul firmanamn?
Förslag: Clear Cut Crew, Röj & Fäll, Skog & Busk, Ris & Röj, Hugg & Slag, Stick & Brinn.

Användarvisningsbild

Re: Namn enskild firma?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129011
D Brown skrev:Jag har hört att det börjar ringa massa mer telefonförsäljarpatrask direkt man reggar firmanamn, stämmer det?


Jo, fast man kan ju alltid skriva fel siffra på slutet av numret som de kräver in... Det lindrar väsentligt. Ska myndugheterna promt kränga allt ur alla register de tvingar oss att vara med i så kan man kanske få skriva fel ibland :wink:

Avatar Fallback

Re: Namn enskild firma?

kallen  
#129020
Slurfi skrev:Regga firmanamn i lugn och fred, inget problem med telesäljare av nåt större mått.
Nu måste du ge oss chansen att hitta på nåt kul firmanamn?
Förslag: Clear Cut Crew, Röj & Fäll, Skog & Busk, Ris & Röj, Hugg & Slag, Stick & Brinn.


Stick & brinn får det bli
:wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).