Skotare

Lukt från avgaser i nya E-hytten.

33 inlägg 16320 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

masterchief  
#125140 Varför skapa ett bekymmer som inte skulle behöva finnas :?:
Inte utan man som entrepenör blir lite less emellanåt när skrivbordsprodukter hamnar i skogen.
Är tveksam till att hyttfiltrena tar bort 100%
Viktigt är också att tänka på vilke maskin som än körs så ha inte fläkten för lågt, samt se till att dörrlister mm är ok.
Ett lätt övertryck i hytten håller mer skit ute än de effektivaste hyttfiltrena...

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

JD 2006  
#125201
masterchief skrev:Varför skapa ett bekymmer som inte skulle behöva finnas :?:
Inte utan man som entrepenör blir lite less emellanåt när skrivbordsprodukter hamnar i skogen.
Är tveksam till att hyttfiltrena tar bort 100%
Viktigt är också att tänka på vilke maskin som än körs så ha inte fläkten för lågt, samt se till att dörrlister mm är ok.
Ett lätt övertryck i hytten håller mer skit ute än de effektivaste hyttfiltrena...



Klokt sagt!!

Varför?? blir det inte konstaterat sådanna problem när de provkörs?

Är det för att det sitter en John Deere älskare i prototypen eller?

Det var det första jag reagerade på när e-modeller kom hur jäkla dumt utblåset var gjort men man är väl kanske lite skadad :???:

Användarvisningsbild

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Rubber Duck  
#125242 Har fått förklarat för mig av mängder av olika experter att moderna dieslar inte ryker och att det därigenom inte finns något problem med avgasrörslösa traktorer. Därför drar jag efter mycket övervägande slutsatsen att det bara är järnspöken det handlar om. Hade från början en alternativ teori om att världen var full av dårar men den förkastades av ovan nämnda experter.

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125522
1110D skrev:Ja tror inte dä kommer in i hytten. Dä ä bara jävla gnäll. Byt hytt filltret bara.



Satte in splitternya kolfilter o det kommer in lukt ändå i vissa lägen så det kommer in på något vis..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125525
Apelsinkungen skrev:
1110D skrev:Ja tror inte dä kommer in i hytten. Dä ä bara jävla gnäll. Byt hytt filltret bara.



Satte in splitternya kolfilter o det kommer in lukt ändå i vissa lägen så det kommer in på något vis..


montera BK system som ja sa :D

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Martin_h_83  
#125549 avgasröret är väl dragit så eftersom huven öppnar åt de hållet:) mot hytten alltså

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125566 Olika typer av kolfilter tror jag inte ett dugg på.
Ok,en del skadliga ämnen kanske silas bort ( eller minskar så man inte känner av dom,men dom finns där ändå ),utan problemet ska lösas med att få avgaserna längre bort så att enbart friskluft tas in.
1910-an är visst värst utsatt eftersom avgasutblåset är så nära hytten pga lång ljuddämpare,tex 1510-an har ju utblåset längre fram.
Sen då att det inte är nån fart på avgaserna vid låg belastning,om då orsaken är nåt med turbon eller nåt annat hann vi aldrig ta reda på.
På proton var det så nära mellan avgasutsläpp och främre huv så när huven öppnades kunde man inte rikta röret snett framåt,så vi såga opp och flytta utsläppet 70 mm bakåt,då kunde vi rikta avgaserna 45 grader snett framåt ( se bild )
IMG_1266.JPG


När detta kombinerades med ett invändigt rör så upplevde vi att det funka skapligt.
Optimal vinkel är kanske 35-40 grader.
Det invändiga röret fästes då direkt på ljuddämparen.

Och,jodå,vi testade oxå ett långt rör rätt uppåt,men nog kändes det lite stenålders 8)

Att flytta luftintaget är oxå en möjlighet,men går man neråt så dras mer damm in i filtret.

Och förresten,nån JD älskare är jag då inte,är bara det att JD är minst dålig av allt skrot som är ute på marknaden ;) :D

Användarvisningsbild

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Skogshuggarninorr35  
#125568 Och förresten,nån JD älskare är jag då inte,är bara det att JD är minst dålig av allt skrot som är ute på marknaden ;) :D[/quote]

:grin: JAG HAR FÅTT EN NY SJÄLSFRÄNDE :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125570
Skogshuggarninorr35 skrev:Och förresten,nån JD älskare är jag då inte,är bara det att JD är minst dålig av allt skrot som är ute på marknaden ;) :D


:grin: JAG HAR FÅTT EN NY SJÄLSFRÄNDE :mrgreen:[/quote]


de där håller jag oxå med om :-bd

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

GREMO 1050  
#125599 ja körde i brant terräng igår då luktade d avgaser har en 1010e får kolla så d inte läcker... :roll:

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

JD 2006  
#125616
Simba skrev:Olika typer av kolfilter tror jag inte ett dugg på.
Ok,en del skadliga ämnen kanske silas bort ( eller minskar så man inte känner av dom,men dom finns där ändå ),utan problemet ska lösas med att få avgaserna längre bort så att enbart friskluft tas in.
1910-an är visst värst utsatt eftersom avgasutblåset är så nära hytten pga lång ljuddämpare,tex 1510-an har ju utblåset längre fram.
Sen då att det inte är nån fart på avgaserna vid låg belastning,om då orsaken är nåt med turbon eller nåt annat hann vi aldrig ta reda på.
På proton var det så nära mellan avgasutsläpp och främre huv så när huven öppnades kunde man inte rikta röret snett framåt,så vi såga opp och flytta utsläppet 70 mm bakåt,då kunde vi rikta avgaserna 45 grader snett framåt ( se bild )
IMG_1266.JPG


När detta kombinerades med ett invändigt rör så upplevde vi att det funka skapligt.
Optimal vinkel är kanske 35-40 grader.
Det invändiga röret fästes då direkt på ljuddämparen.

Och,jodå,vi testade oxå ett långt rör rätt uppåt,men nog kändes det lite stenålders 8)

Att flytta luftintaget är oxå en möjlighet,men går man neråt så dras mer damm in i filtret.

Och förresten,nån JD älskare är jag då inte,är bara det att JD är minst dålig av allt skrot som är ute på marknaden ;) :D


:)) :)) Det är tur det finns några som inser vad denna bransch har att erbjuda :-bd

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125638 Haha bra sagt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Cobra  
#125654
Simba skrev:Och,jodå,vi testade oxå ett långt rör rätt uppåt,men nog kändes det lite stenålders 8)



Vadå stenålders? Våran förlängning av röret både ser ut och viktigast fungerar bra! Egentligen vem bryr sig hur en skogsmaskin ser ut? Det viktigaste är ju att den fungerar,och gör den det så är den ju ute i skogen och ingen kan se den!

Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125933
Cobra skrev:
Simba skrev:Och,jodå,vi testade oxå ett långt rör rätt uppåt,men nog kändes det lite stenålders 8)



Vadå stenålders? Våran förlängning av röret både ser ut och viktigast fungerar bra! Egentligen vem bryr sig hur en skogsmaskin ser ut? Det viktigaste är ju att den fungerar,och gör den det så är den ju ute i skogen och ingen kan se den!



Du skulle inte kunna lägga in en bild på hur det ser ut? Har inte sett en sån lösning i verkligheten :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lukt från avgaser i nya E-hytten.

axwell  
#125936 Skulle vara intressant att få diametern på utblåset.

Kan denna med dia 76 mm vara för klen, annars finns det ju en hel den flexibel alu.slang inom ventilation (bygg) och insatsrör (skorsten(rostfritt)).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... -skarvror/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).