lör 09 apr 2011, 15:47#125566
Olika typer av kolfilter tror jag inte ett dugg på.
Ok,en del skadliga ämnen kanske silas bort ( eller minskar så man inte känner av dom,men dom finns där ändå ),utan problemet ska lösas med att få avgaserna längre bort så att enbart friskluft tas in.
1910-an är visst värst utsatt eftersom avgasutblåset är så nära hytten pga lång ljuddämpare,tex 1510-an har ju utblåset längre fram.
Sen då att det inte är nån fart på avgaserna vid låg belastning,om då orsaken är nåt med turbon eller nåt annat hann vi aldrig ta reda på.
På proton var det så nära mellan avgasutsläpp och främre huv så när huven öppnades kunde man inte rikta röret snett framåt,så vi såga opp och flytta utsläppet 70 mm bakåt,då kunde vi rikta avgaserna 45 grader snett framåt ( se bild )
IMG_1266.JPG
När detta kombinerades med ett invändigt rör så upplevde vi att det funka skapligt.
Optimal vinkel är kanske 35-40 grader.
Det invändiga röret fästes då direkt på ljuddämparen.
Och,jodå,vi testade oxå ett långt rör rätt uppåt,men nog kändes det lite stenålders
Att flytta luftintaget är oxå en möjlighet,men går man neråt så dras mer damm in i filtret.
Och förresten,nån JD älskare är jag då inte,är bara det att JD är minst dålig av allt skrot som är ute på marknaden
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....